//
کدخبر: ۳۲۹۲۹۳ //

تاثیر گیاه موسیر در درمان تبخال

مطالعه بررسی تاثیر ژل حاوی عصاره موسیر بر روی تبخال نشان داد که ژل لیپوزومی عصاره موسیر (شالومین) قادر به کوتاه کردن دوره درمان و بهبود تبخال همانند داروی آسیکلوویر است.

تاثیر گیاه موسیر در درمان تبخال
به گزارش فرتاک نیوز،

تبخال به دلیل آلودگی با ویروس "هرپس سیمپلکس" نوع یک ایجاد می‌شود و به طور معمول از داروی «آسیکلوویر»، که یک داروی ضد ویروس است، برای درمان آن استفاده می‌شود. این دارو به طور کلی هیچ عارضه جانبی ندارد؛ با این حال، این داروی ضد ویروسی برای برخی افراد مناسب نیست. به همین دلیل پژوهشگران به دنبال یافتن جایگزینی برای این دارو هستند.

گیاه موسیر دارای ترکیب فعالی به نام «شالومین» است و بررسی‌های گذشته فعالیت ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی آن را نشان‌داده‌اند. بر همین اساس پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، با انجام یک مطالعه تاثیر فرمولاسیون‌های مختلف ساخته شده از ژل لیپوزومی شالومین را بر روی تبخال مورد بررسی قرار دادند و اثربخشی آن را با پماد آسیکلوویر مقایسه کردند.

در این مطالعه ۴۵ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که توسط متخصص پوست معاینه شدند و برای آن‌ها تبخال تشخیص داده شد، شرکت کردند. داوطلبان به صورت تصادفی به سه گروه ۱۵ نفری تقسیم شدند. گروه اول تحت درمان با داروی آسیکلوویر قرار گرفتند، گروه دوم ژل لیپوزومال شالومین دریافت کردند و گروه سوم به عنوان گروه کنترل، تحت درمان با ژل لیپوزومی، بدون شالومین قرار گرفتند. از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا زمان بهبودی و از بین رفتن احساس سوزن‌سوزن شدن، از داروی تجویزشده بر روی تبخال استفاده کنند. متخصص پوست زخم‌ها را هر ۱۲، ۲۴، ۴۸ و ۷۲ ساعت پس از شروع مداخله تا زمان بهبودی، مورد بررسی قرار داد.

در این بررسی‌ها در ۸۰ درصد (۱۲ مورد) از شرکت‌کنندگان، تبخال و حس سوزن‌سوزن شدن در حدود صفر تا ۲۴ ساعت از بین رفت و دو نفر از آن‌ها نیز بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت بهبود پیدا کردند. در صورتی که در گروه تحت درمان با آسیکلوویر، تبخال در هشت مورد (۵۳درصد ) طی ۴۸-۲۴ ساعت پس از مصرف دارو از بهبود یافت.

نتایج این مطالعه نشان داد که  ژل لیپوزومی عصاره موسیر (شالومین) قادر به کوتاه کردن دوره درمان و بهبود تبخال همانند آسیکلوویر است؛ در حالی‌که هیچ عوارض جانبی نداشته و برای همه گروه‌های سنی قابل استفاده است.

با توجه به خواصی که هیدروژل دارد، می‌تواند چسبندگی بین شالومین و غشای پوستی را تسهیل کند و این موضوع باعث افزایش نگه‌داشتن شالومین در محل تجویز و افزایش نفوذ دارو در پوست می‌شود. به همین دلیل این ژل برای تبخال، درمان موثرتری نسبت به آسیکلوویر است و همچنین عوارض جانبی کمتری دارد.

در انجام این تحقیق؛  منصور امین، محمدحسن پی‌ پل‌ زاده، اسکندر مقیمی پور، سمیه هندالی، رضا یعقوبی، زهرا فرشاد زاده؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی با عنوان «بررسی خصوصیات فیزیکوشیمیایی و ارزیابی بالینی فرمولاسیون نهایی ژل لیپوزومی شالومین بر روی تبخال» در مجله گیاهان دارویی و فرآورده‌های جانبی، منتشر شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۹۲۹۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان