//
کدخبر: ۳۲۳۲۰۱ //

«مو» با دیگر ویروس‌های کرونا چه تفاوت هایی دارد؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در حال حاضر تعداد انگشت شماری از سویه‌های نگران کننده ویروس کرونا شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا وجود دارد.

«مو» با دیگر ویروس‌های کرونا چه تفاوت هایی دارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

مهراد لک در گفت‌وگویی، با اشاره به این‌که در حال حاضر تعداد انگشت شماری از سویه‌های نگران کننده ویروس کرونا شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا وجود دارد، اظهار کرد: تاکنون نوع دلتا در دسته‌بندی نگران کننده، مسری‌تر، خطرناک‌تر و مقاوم‌تر از دیگر سویه‌ها در برابر درمان و قابل تشخیص است، اما دانستن درباره کرونای نوع «مو» به‌عنوان جدیدترین سویه شناسایی شده این بیماری ضروری است.

وی ادامه داد: شیوع گسترده ویروس کرونا به معنای سرعت بالای جهش ویروس این بیماری است، از این رو در جوامع کمتر واکسینه شده یا دارای نرخ بالای ابتلا سویه‌های جدید به صورت مداوم کشف می شوند.

لک تأکید کرد: سازمان بهداشت جهانی اخیراً سویه جدیدی موسوم به «مو» را شناسایی کرده که در برخی از کشورها در حال شیوع است، همانگونه که پیشار سویه‌های دیگر را شناسایی و معرفی کرده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی عنوان کرد: سویه آلفا نخستین بار در کشور انگلیس شناسایی شد که در مقایسه با سویه اصلی ۵۰ درصد مسری‌تر بوده و نرخ بستری و مرگ و میر را افزایش می‌دهد اما در برابر واکسن مقاومت نمی‌کند.

وی ادامه داد: سویه بتا نیز نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد؛ این سویه مانند آلفا حدود ۵۰ درصد مسری‌تر از سویه اصلی است و در قیاس با آلفا مقاومت بیشتری در برابر واکسن دارد، ضمن اینکه احتمال ابتلای مجدد به کرونا با این سویه بالاتر بوده و نرخ بستری و مرگ و میر را افزایش می‌دهد.

لک تصریح کرد: سویه گاما نخستین بار در کشور ژاپن شناسایی شد و مانند بتا در برابر واکسن از خود مقاومت نشان می‌دهد و می‌تواند افراد واکسینه شده یا قبلاً مبتلا شده را مجدداً مبتلا کند، این سویه نرخ بالاتر بستری و مرگ و میر را در قیاس با سویه اصلی ثبت کرده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی عنوان کرد: سویه دلتا نیز نخستین بار در هند شناسایی شد و در حال حاضر در سراسر جهان شیوع پیدا کرده و انواع فرعی مانند دلتا پلاس دارد، این سویه مسری‌ترین سویه تاکنون شناسایی شده ویروس کروناست که درصد ابتلا را نسبت به سویه اصلی دو برابر افزایش داده و  ۶۰ درصد عفونی‌تر از سویه آلفاست.

وی با اشاره به این‌که بار ویروسی مبتلایان به کرونای دلتا هزار برابر بیشتر از سویه‌های دیگر است، تأکید کرد: دریافت واکسن و پوشیدن ماسک مهم‌ترین راه مقابله با شیوع کرونای نوع دلتاست.

لک ادامه داد: انواع کرونا نگران کننده و مسری بوده و در برابر سیستم ایمنی بدن مقاومت می‌کنند، در برابر درمان‌های موجود مقاوم‌تر هستند و همچنین تشخیص آن‌ها سخت‌تر است.

این متخصص بیماری‌های عفونی عنوان کرد: سویه «مو» نخستین بار در کلمبیا شناسایی شد و اکنون در ۳۹ کشور جهان مواردی از ابتلا به آن ثبت شده است، البته تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که این سویه در برابر واکسن‌های کرونا مقاومت چندانی ندارد.

وی تأکید کرد: باید توجه داشت که سویه دلتا همچنان مسری‌ترین و مرگ‌بارترین سویه بیماری کروناست.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۳۲۰۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان