//
کدخبر: ۳۱۷۰۵۷ //

روشی برای باروری زنان سرطانی

یک متخصص جنین شناسی گفت: امروزه تعداد زنان مبتلا به سرطان رو به افزایش است که با انجام پیوند بافت تخمک می‌توان به آن‌ها جانی دوباره بخشید.

روشی برای باروری زنان سرطانی
به گزارش فرتاک نیوز،

بیتا ابراهیمی متخصص جنین شناسی پژوهشگاه رویان، درباره اهمیت ذخیره بانک بافت تخمک در زنان مبتلا به سرطان اظهار کرد: امروزه تعداد زنان مبتلا به سرطان رو به افزایش است. خوشبختانه درمان‌های مختلفی که برای بیماران سرطانی وجود دارد از جمله شیمی درمانی ورادیوتراپی باعث می‌شوند که این افراد از سرطان جان سالم به در ببرند و زنده بمانند.

ابراهیمی افزود: در این بین اگر فردی از یک بیماری مهلکی در امان بماند، مهم‌ترین مسئله‌ای که برای او مطرح خواهد بود، کیفیت شیوه زندگی او است. به همین دلیل موضوع فرزندآوری این روز‌ها برای بیماران سرطانی از اهمیت زیادی برخورد است. حفظ باروری برای بیماران سرطانی  قبل از شروع هر گونه درمان سرطان از جمله شیمی درمانی و رادیوتراپی اهمیت خیلی خاصی دارد.

مراحل درمانی برای حفظ جنین در زنان مبتلا به سرطان

او گفت: در حال حاضر راهکارهای مناسبی که به زنان پیشنهاد می‌شود، ۳  درمان اصلی محسوب می شود. اولین و بهترین راهکار درمانی که به ماداران پیشنهاد می‌شود، انجماد جنین است. در مراحل دوم و سوم انجماد تخمدان و بافت آن بوده که بهتراست، اتفاق بیفتد.

ابراهیمی بیان کرد: انجماد جنین که آن را برای مادران سرطانی  در نظر می گیریم، به این دلیل است که بعد از  انجماد، ذوب صورت می گیرد و به بیمار انتقال داده می‌شود. بعد از انجام این  پروسه‌ ها  شانس بالای در حقیقت زنده ماندن و حتی لانه گزینی زیاد خواهد شد.

او گفت: در مرحله دوم  شرایطی برای انجام انجماد جنین وجود دارد. اولا  بیمار باید بتواند درمان سرطان خود را به مدت حداقل ۲ هفته به تاخیر بیندازد. حتما باید متاهل و بالغ باشد که این شرایط را برای دختری که هنوزبه سن بلوغ نرسیده، نمی‌توانیم انجام دهیم. اگر همه این موارد فراهم شود، مادر وارد سیکل درمان می‌شود و از او تخمک گرفته می‌شود.

جنین شناس تصریح کرد: انجماد تخمک برای زنانی انجام می شود  که اگر درمان سرطان او به عقب بیفتد ممانعتی برای او وجود نمی آورد. مادر وارد سیکل تحریک پذیری تخمک گذاری می‌شود و تخمک‌های او فیریز خواهد شد. زمانی که سرطان او  تا حدودی کنترل و درمان شود، می‌تواند از این نمونه استفاده کند.

او گفت: در مورد بیمارانی که باید سریعا وارد مراحل درمانی سرطانی خود شوند و امکان به تاخیر انداختن درمان و یا شرایط تخمک گذاری  خود را ندارند، در این جا باید ازمرحله سوم یعنی انجماد بافت تخمک اقدام کرد. در این مرحله درمان بیمار فقط یک روز به تاخیر خواهد افتاد، زمانی که سی دی از تخمک انجام شد فرد می‌تواند به شیمی درمانی و رادیوتراپی خود ادامه دهد.

ابراهیمی بیان کرد: در مرحله سوم از بافت تخمدان کورتکس تخمدان( کیست تخمدان) برمی دارند یا در مواردی با توجه به نظرپزشک تمام تخمدان برداشته می شود و نمونه نگهداری خواهد شد. زمانی که فرد مراجعه کند نمونه ذخیره سازی شده را ذوب می کنند و به بدن فرد پیوند می زنند. در حال حاضربه کمک مرحله سوم ۲۰۰ مورد تولد زنده در دنیا بعد ازپیوند بافت تخمک  گزارش شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۷۰۵۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان