//
کدخبر: ۳۱۲۱۸۲ //

نگرانی جدید/زنگ خطر شیوع سرخک به صدا در آمد

ایمن‌سازی فعال یا واکسیناسیون اقدام بسیار مهم و با ارزشی است که به منظور پیشگیری از عفونت یا کاهش شدت بیماری با تجویز آنتی‌بادی (پادتن) یا آنتی‌ژن صورت گرفته و به کمک آن می‌توان با هزینه‌ی اندکی از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کرد.

نگرانی جدید/زنگ خطر شیوع سرخک به صدا در آمد

با اجرای برنامه‌ واکسیناسیون همگانی در جهان شیوع بسیاری از بیماری‌های خطرناک در بین شیرخواران، کودکان و بالغین به ‌شدت کاهش یافته است. به ‌طوری‌ که اکنون بیماری‌هایی مانند دیفتری، کزاز، سیاه‌سرفه و فلج اطفال با موفقیت کنترل شده و در بسیاری از کشورها به کمترین میزان خود رسیده است. همچنین بیماری آبله با واکسیناسیون همگانی و پیگیری جهانی به‌طور کامل ریشه‌کن شده است.

در حال حاضر برای بیش از ۲۰ بیماری انسانی واکسن وجود دارد که تعدادی از آن‌ها به طور همگانی و بقیه در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما با شیوع اپیدمی کرونا والدین از ترس ابتلای اطفالشان به این بیماری از واکسیناسیون کردن آنها بدون در نظر گرفتن عوارض و عواقب بس خطرناک آن خودداری کرده اند و اکنون شاهد انتشار اخباری مبنی بر شیوع سرخک در بین نوزادان هستیم اما باید والدین بدانند که سرخک مانند کرونا درمان و داروی خاصی ندارد.

دکتر "مائده جعفری" استادیار دانشگاه علوم پزشکی کودکان و فوق تخصص عفونی کودکان در این باره به ایسنا می گوید: سرخک یک بیماری ویروسی کاملا مسری و خطرناک است که مرگ و میر بالایی دارد.

وی ادامه داد: واکسن سرخک تحت عنوان MR که در یک سالگی و دوز یادآورد آن در 18 ماهگی تزریق می شود، باعث ایمنی 95 درصد افراد در برابر این بیماری می شود.

جعفری با بیان این مطلب که با وجود واکسیناسیون ممکن است طغیان سرخک را در برخی اوقات داشته باشیم، اظهار کرد: متاسفانه به علت پاندمی کروناویروس و ترس والدین از مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی، واکسن سرخک به برخی از کودکان تزریق نشده است.

سرخک عوارض جبران ناپذیری دارد

وی افزود: متاسفانه در پی عدم واکسیناسیون نوزادان شاهد طغیان سرخک در چند استان همچون سیستان و بلوچستان و هرمزگان هستیم به طوری که حدود 25 کودک در این دو استان درگیر بیماری سرخک شده اند.

این فوق تخصص عفونی کودکان سرخک را یک بیماری کاملا مسری دانست و بیان کرد: سرخک از طریق تنفس منتقل می شود و تاکید می کنم که این بیماری مرگ و میر بالایی دارد ضمن آنکه عوارض بسیاری بر شنوایی، عفونت ریوی و مغزی دارد و همچنین عوارض تاخیری نیز می تواند در پی داشته باشد.

وی خطاب به والدین گفت: با مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی هماهنگ باشند و اگر از شلوغی مرکز نگران هستند به صورت تلفنی هماهنگ کنند و در زمان مقرر برای تزریق واکسن فرزند خود اقدام کنند.

جعفری با تاکید برآنکه والدین واکسیناسیون فرزندان خود را به هیچ عنوان به تعویق نیندازند، اظهار کرد: اکنون شاهد این هستیم که واکسن ها با چند ماه تاخیر انجام شده و انتظار می رود که والدین در زمینه واکسیناسیون فرزندانشان کاهلی نکنند.

زنگ خطر شیوع سرخک به صدا در آمد

وی درمورد اینکه آیا ممکن است یک نوزارد به سرخک مبتلا و به سایر افراد خانواده این بیماری را سرایت دهد؟ در ادامه با اشاره به ایمنی 95 درصدی واکسن سرخک عنوان کرد: بله، با توجه به اینکه سرخک از طریق تنفس سرایت پذیر است بنابراین امکان ابتلای سایر افراد خانواده نیز وجود دارد، ضمن آنکه خانم های بارداری که با این کودکان در تماس هستند نیز در معرض خطر قرار دارند.

جعفری توصیه کرد: والدین سر موعد مقرر واکسیناسیون فرزندان خود را انجام دهند و آن را به تعویق نیندازند زیرا ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای کودکشان در پی داشته باشد.

وی تاکید کرد: سرخک بیماری است که درمان و داروی ضد ویروسی خاصی ندارد و درمان آن کاملا حمایتی است.

در استان کرمان موردی از ابتلا به سرخک گزارش شده است؟

دکتر "حسین صافی زاده" معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز به ایسنا می گوید: خوشبختانه تاکنون موردی از سرخک در استان کرمان گزارش نشده است.

وی با اشاره به عواقب عدم تزریق واکسن به موقع کودکان در ادامه تاکید کرد: والدین کودکان خود را از تزریق واکسن محروم نکنند زیرا ممکن است با این سهل انگاری باعث مرگ کودک خود شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۲۱۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان