//
کدخبر: ۳۰۸۳۶۹ //

مصرف زیاد گوشت قرمز چه عوارضی دارد

گوشت منبع غنی از ترکیبات ضروری و لازم برای بدن است اما مصرف زیاد این خوشمزه ی پرخاصیت، مثل هر ماده ی غذایی دیگر برای سلامت بدن خطرات جدی ایجاد میکند.

مصرف زیاد گوشت قرمز چه عوارضی دارد
به گزارش فرتاک نیوز،

گوشت بخش مهمی از رژیم غذایی را تشکیل می دهد اما مثل هر ماده ی غذایی دیگر مصرف زیاد آن ممکن است به سلامت شما آسیب وارد کند. البته منظور ما این نیست که کلاً از غذاهای خوشمزه مثل استیک به طور کامل دست بکشید اما بهتر است که در مورد مصرف زیاد گوشت اطلاعاتی داشته باشید. در بخش های قبلی از خطرات و مضرات گوشت قرمز گفتیم و حالا در ادامه ی همان مباحث در این قسمت  قصد داریم خطرات مصرف بیش از حد گوشت قرمز را به شما معرفی کنیم تا با اطلاع از این عوارض خود را از ابتلا به بیماری های جدی حفظ کنید.

سنگ کلیه

پروتئین های حیوانی ترکیبات پیچیده ای دارند که این ترکیبات به اوریک اسید شکسته می شوند و اگر مقدار این اسید در بدن خیلی بالا باشد، عاملی برای ایجاد سنگ کلیه خواهد بود. با محدود کردن مصرف گوشت قرمز و نوشیدن آب به اندازه کافی می توانید از ایجاد این مشکل از جلوگیری کنید.

خشکی بدن

مقدار زیاد اوریک اسید که در بالا به آن اشاره کردیم، عاملی برای تشنگی بیش از حد معمول خواهد بود زیرا کلیه ها برای خارج کردن پسماند سمی نیاز به آب بیشتری دارند، در نتیجه با مصرف بیش از اندازه ی گوشت قرمز بدن دچار خشکی بیشتر می شود.

یبوست

مواد غذایی بر پایه گوشت به دلیل پروتئین بالا و فیبر کم می تواند عاملی برای ایجاد  یبوست  باشد. فیبر را می توان از میوه، سبزیجات و حبوبات دریافت کرد بنابراین در کنار گوشت باید به مصرف دسته بندی های دیگر غذایی هم دقت کنید و در کنار گوشت، مصرف سالاد و سبزیجات را فراموش نکنید.

سر درد

کمبود آب در بدن می تواند عاملی برای سردرد باشد که باعث غلیظ شدن خون می شود و جریان اکسیژن را در مغز می کاهد. بعضی از محصولات گوشتی مثل هات داگ که مضر هم هستند، حاوی نیترات می باشند که همگی جریان خون را در مغز افزایش می دهند و منجربه بروز سردردهای شدید می شوند.

مشکلات قلبی

هر چقدر فیبر بیشتری در رژیم غذایی باشد، قلب شما سالم تر خواهد بود. اگر مصرف گوشت بالایی دارید، یعنی فیبر کافی به بدنتان می رسد. گوشت قرمز مخصوصاً در صورت مصرف بالا عامل مضری برای  سلامت قلب  است و خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد زیرا چربی اشباع بسیار زیادی دارد. چربی اشباع بالا عاملی برای  افزایش کلسترول  بد است.

دفعات بالای بیماری

چربی های اشباع موجود در گوشت قرمز و گوشت فراوری شده حاوی آنتی اکسیدان های ضروری برای بدن نیستند و عامل ایجاد التهابات می شوند. باید به دنبال آنتی اکسیدان های بیشتر در میوه و سبزیجات باشید و رژیم خود را کاملا متنوع و رنگی تر کنید تا احتمال ابتلا به بیماری در شما کاهش پیدا کند.

بوی دهان

رژیمی که در آن پروتئین و چربی بالا به کار رفته باشد اما کربوهیدرات کمی داشته باشد، عاملی برای تولید کتون ها است که تنها در نفس انسان تولید می شوند و بوی استون می دهند. به همین دلیل اگر رژیم کتو را دنبال کرده باشید، احتمالا با مشکلات تنفسی رو به رو خواهید بود و همچنین ممکن است به بدبویی دهان دچار شوید.

مشکلات مربوط به مو و ناخن

محصولات گوشتی در موارد نادری حاوی ویتامین C هستند.  ویتامین C  نقش بسیار مهمی در تولید کلاژن دارد. کلاژن پروتئین ضروری برای پوست، مو، ناخن و استخوان است و ظاهر همه این موارد را بهبود می بخشد. اگر در پوست و مو های خود تغییرات ناخوشایندی را مشاهده کردید، احتمالاً باید مصرف گوشت را کاهش دهید و در رژیم خود تجدید نظر کنید.

استخوان های ضعیف

مقدار زیاد پروتئین در رژیم غذایی عاملی برای  کاهش کلسیم  می شود زیرا کلسیم زیادی از طریق ادرار دفع می گردد. کلسیم قطعاً برای داشتن استخوان های سالم ضروری است زیرا بدن به طور طبیعی کلسیم تولید نمی کند و شما فقط از رژیم غذایی و مکمل می توانید آن را دریافت کنید. پس مصرف بالای گوشت ممکن است عاملی برای ضعف استخوان ها باشد.

احساس خستگی شدید

مواد غذایی حاوی گوشت معمولاً دیرتر از سبزیجات و میوه ها هضم می شوند. به همین دلیل بدن بیشتر تلاش می کند که استیک را هضم کند و در نتیجه احساس خستگی بیشتری به شما غلبه می کند.

نکات مهم

  • انتخاب یک روز همراه با سبزیجات و بدون گوشت، نه تنها به بدن شما فواید زیادی می رساند، بلکه برای محیط زیست نیز مناسب است و باعث کاهش گاز های گلخانه ای شده و اثرات بسیار مثبتی را به همراه خواهد داشت.

  • به اندازه استیک گوشت دقت کنید و در یک وعده غذایی بیشتر از یک کف دست استیک نخورید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۸۳۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان