//
کدخبر: ۳۰۷۱۰۴ //

دخترها گریه نمی کنند

پژوهشگران استرالیایی در جدیدترین بررسی های خود دریافتند که برخلاف کلیشه ها، در هنگام احساس درد شدید، زنان نسبت به مردان حس درد را به میزان کمتری نشان می دهند.

دخترها گریه نمی کنند
به گزارش فرتاک نیوز،

محققان دانشگاه مورداک استرالیا طی پژوهش های جدید خود دریافتند که زنان در هنگام آزمایش توسط آزمایش کنندگان مرد، احساس درد کمتری نسبت به سایر زنان بروز می دهند در حالی که برخی از افراد تصور می کنند که زنان با هدف جلب توجه و کسب همدردی مردان، در هنگام درد بیشتر گریه کرده یا بیشتر از وجود آن شکایت می کنند.

در یک مطالعه جدید با عنوان « دختران بزرگ گریه نمی کنند»  دکتر لچی وو (Lechi Vo) و پروفسور پیتر دراموند (Peter Drummond) اثر شدت درد ونقش  جنسیت آزمایشگر بر گزارش درد را بررسی کرده و آن را به چاپ رسانده اند. به گزارش سیناپرس،در حقیقت طی این تحقیق، پژوهشگران به بررسی چگونگی اثر کلیشه های جنسیتی بر گزارش درد، پرداخته و نتایج قابل توجهی را به دست آورده اند.

کلیشه های سنتی جنسیتی حاکی از آن است که مردان با هدف نمایش قوی بودن خود، درد کمتری را بروز می دهند در حالی که زنان تمایل دارند درد را بیش از حد و اغراق شده نمایش دهند تا توجه یا محافظت طرف مقابل به ویژه آزمایشگران مرد را جلب کنند. نتایج این پژوهش های جدید، خلاف این مسئله را نشان می دهد.

در آزمایش هایی که برای بررسی این موضوع انجام شد، شرکت کنندگان زن و مرد در برابر درد ناشی از گرما، فشار، خراشیدن با سنجاق و تحریک الکتریکی با فرکانس بالا ارزیابی شدند. به گزارش سیناپرس،هر دو تیم آزمایش کننده مرد یا زن، محرک ها را روی شرکت کنندگان زن و مرد اعمال کرده و سپس چگونگی اثر جنسیت آنها بر میزان درد احساس شده یا بروز داده شده را تجزیه و تحلیل کردند.

شواهد نشان می دهد که در طول آزمایش، زنان بیشتر از مردان مضطرب بودند بنابراین دکتر وو انتظار داشت که آنها حساسیت بالاتری از درد را گزارش کنند.

 

در واقع وی بین شدت و گزارش میزان درد از سوی زنان ارتباطی شناسایی شد که این ارتباط در مردان وجود نداشت.

زنان در صورت ایجاد درد متوسط  تا شدید، حساسیت به درد کمتری را گزارش کردند در حالی که مردان این گونه نبوده اند. به نظر می رسد زنان در برابر آزمایش کننده مرد، کمتر از میزان درد خود گزارش می دادند، این یافته نشان می دهد که تعصبات نقش جنسیتی ممکن است گاهی اوقات نگرش شدت درد را در مورد گزارش درد تحت الشعاع قرار دهد.

یک توضیح دیگر می تواند این باشد که تعداد زیادی از زنان، دیگر نمی خواهند به عنوان جنس ضعیف تر ظاهر شوند بنابراین با هنجارهای سنتی زنان مقابله کرده و به گونه ای دیگر عمل می کنند.

قابل ذکر است که تحقیقات این پژوهشگران ممکن است برای ارزیابی درد در بخش مراقبت های بهداشتی تأثیراتی داشته و مفید واقع شود.

دکتر وو در این رابطه اعلام کرد: « ما در حال حاضر شاهد .جود تعصبات جنسیتی هستیم. به گزارش سیناپرس، زیرا درد بسته به جنسیت بیمار ارزیابی می شود. ما می خواهیم در این رابطه بیشتر بدانیم که چگونه سوگیری های جنسیتی بر نحوه گزارش درد مزمن در زنان تأثیر می گذارد و از متخصصان مراقبت های بهداشتی می خواهیم هنگام ارزیابی درد بیماران خود از این سوگیری های احتمالی آگاه شوند.»

وی در تکمیل توضیحات خود گفت: « فقط تمرکز روی مکانیسم های بیولوژیکی درد کافی نیست. در آینده، ما به این مساله خواهیم پرداخت که چگونه انتظارات نقش جنسیتی از درد، تجربیات گذشته، شدت درد و سایر عوامل روانشناختی، تجربه درد را در انسان ها شکل می دهند.»

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در مجله درد اسکاندیناوی (DeGruyter's Scandinavian) به چاپ رسیده و قابل دسترس است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۷۱۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان