//
کدخبر: ۲۹۳۱۹۰ //

لزوم مصرف حبوبات با ویتامین C

حبوبات گروهی از مواد غذایی شامل انواع لوبیا، عدس، نخود، لپه و ماش است. ترکیبات مغذی موجود در حبوبات شامل فیبر، پروتئین، مواد نشاسته‌ای، ویتامین‌های گروه B، آهن، مس، منیزیم، منگنز، روی و فسفر است. میزان چربی موجود در حبوبات بسیار ناچیز بوده و عاری از اسیدهای چرب اشباع و کلسترول است.

لزوم مصرف حبوبات با ویتامین C

حبوبات منبع غنی از پروتئین گیاهی محسوب می‌شود و اگر همراه با غلات کامل مانند نان سبوس دار و برنج قهوه‌ای مصرف شود تأمین کننده تمام اسیدهای آمینه ضروری مانند گوشت است. حبوبات منبع خوبی از ترکیبات نشاسته‌ای است و به دلیل اینکه نمایه گلیسمیک پایینی دارد، قند خون را سریع افزایش نمی‌دهد و در کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نقش مؤثری دارد.

به گزارش فرتاک نیوز،همچنین فیبر موجود در حبوبات، آنتی اکسیدان‌ها، فیتوکمیکال‌ها و فیتواسترول‌های آن خطر بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. حبوبات منبع خوبی از آهن است و در پیشگیری از کم خونی در بانوان و کودکان نقش دارد. توصیه می‌شود حبوبات همراه با ویتامین C مصرف شود که جذب آهن آن افزایش یابد.

پروتئین‌های گیاهی از جمله حبوبات منبع ارزان و سالم پروتئین هستند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود حبوبات به عنوان یک منبع تأمین کننده پروتئین روزانه در کنار منابع حیوانی پروتئین در نظر گرفته شود. حبوبات را می‌توان به تمام وعده‌های غذایی اضافه کرد. در وعده صبحانه می‌توان خوراک عدسی همراه با نان سبوس دار مصرف کرد.

افزودن حبوبات به برنج به صورت عدس پلو، لوبیا پلو و ماش پلو نیز موجب تأمین منابع غذایی پروتئین می‌شود. انواع حبوبات از جمله لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و لپه را نیز می‌توان به صورت متنوع به خورشت‌ها اضافه کرد. در کوکو و کتلت نیز می‌توان از حبوباتی که خیسانده و آسیاب شده استفاده کرد.

در پوسته حبوبات ترکیبات نفاخی وجود دارد که قابل حل در آب هستند؛ بنابراین اگر چند ساعت قبل از پخت در آب خیسانده شوند و دو بار آب آن تعویض شود، بخش قابل توجهی از این ترکیبات حذف می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۳۱۹۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان