//
کدخبر: ۲۸۹۲۲۲ //

معاون آموزشی وزیر بهداشت: امکان تعویق آزمون دستیاری وجود ندارد

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: با توجه به شرایط فشرده‌ای که بر آزمون‌های علوم پزشکی حاکم است، امکان تعویق آزمون دستیاری از اسفندماه ۹۹ وجود ندارد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت: امکان تعویق آزمون دستیاری وجود ندارد

دکتر علی اکبر حق دوست در نشست مجازی روز گذشته با دانشجویان و نماینده شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی در پاسخ به سئوالات دانشجویان در زمینه‌های آموزشی و دانشجویی گفت: این نشست فرصتی برای پاسخگویی به سئوالات دانشجویان است و ما خود را ملزم می‌دانیم که به پرسش‌های دانشجویان پاسخ دهیم.

به گزارش فرتاک نیوز، وی در پاسخ به پرسشی درباره حقوق دانشجویان شهریه پرداز که همانند دانشجویان دوره‌های روزانه کشیک می‌دهند و کارورزی خود را انجام می‌دهند و در برخی دانشگاه‌ها حق الزحمه دریافت نمی‌کنند، اظهار کرد: منم به این موضوع اعتقاد دارم که باید حقوق این دانشجویان پرداخت شود.

حقوق دانشجویان شهریه پرداز به تصویب هیات امناها می‌رسد

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: معاونت آموزشی درصدد است که این موضوع را به هیات امنای دانشگاه‌ها ارسال کند تا در هیات امناها مصوب شود و ضمانت اجرایی پیدا کند و امیدوارم در اولین دوره برگزاری هیات امناها از ابتدای سال آینده تلاش شود مشکل پرداخت حق الزحمه به دانشجویان شهریه پرداز حل شود.

وی در خصوص لغو آزمون‌های جامع علوم پایه و پیش کارورزی که قرار بود ۶ آذر برگزار شود، گفت: دبیرخانه شورای آموزش پزشکی عمومی اعلام کرد که اگر شرایط کرونا اجازه دهد آزمون‌های لغو شده ۶ آذر در هفته اول دی ماه برگزار شود که این موضوع در سایت سنجش اعلام می‌شود.

آزمون‌های جامع علوم پایه و پیش کارورزی هفته اول دی ماه برگزار می‌شود

حق دوست درباره مطالبه دانشجویان در زمینه جایگزینی نمره آزمون‌های علوم پایه و پیش کارورزی با فعالیت دانشجویان در بخش کرونا یادآور شد: امکان ارتقاء تحصیلی بر اساس حضور در بخش‌ها وجود ندارد. با احترام به زحمات داوطلبانه دانشجویان بحث درس و کیفیت درس را نباید به فعالیت‌های داوطلبانه گره زد، زیرا کیفیت درس وظیفه استاد و دانشگاه است.

وی در پاسخ به این موضوع که ۱۰ درصد نفرات برتر آزمون دانشنامه همواره امکان معرفی به عنوان عضو هیات علمی به دانشگاه‌ها را داشته‌اند اما امسال این موضوع رخ نداده است، گفت: مشی من اختیار به دانشگاه‌ها است و دستیاران و متخصصان نیز در این مدت سختی‌های زیادی را تحمل کردند اما اختیار با دانشگاه‌ها است که ۱۰ درصد برتر را جذب کنند. اما سهم ۱۰ درصد برای هیات علمی شدن در دانشگاه‌ها کنار گذاشته می‌شود.

امکان تعویق برای آزمون دستیاری وجود ندارد

معاون آموزشی وزیر بهداشت درباره درخواست‌های زیاد برای تعویق چهل و هشتمین دوره آزمون دستیاری و مساعد نبودن شرایط برگزاری آزمون گفت: این درخواست زیاد مطرح می‌شود، اما امکان تعویق برای آزمون دستیاری وجود ندارد. امسال هم اگر تغییری بود به دلیل مصوبه ستاد ملی کرونا بود. چندین مرحله برای جابجایی لازم است. نتایج دستیاری باید زمان مناسبی اعلام شود تا دستیار بتواند در زمان شروع کار خود زمان کافی در اختیار داشته باشد. این پروسه زمانبر است در فشرده‌ترین حالت ۱۲۰ روز زمان نیاز داریم.

وی افزود: آزمون دستیاری همیشه در اسفندماه برگزار شده و تغییر زمان آن مصوبه قانونی می‌خواهد. بعد از سال، در اردیبهشت ماه، ماه مبارک رمضان را داریم و در خردادماه هم انتخابات ریاست جمهوری است و زمان کافی در اختیار نداریم. قبول دارم که برخی داوطلبان می‌خواهند بیشتر مطالعه کنند اما برخی هم می‌خواهند آزمون سر موقع شروع شود.

حق دوست اضافه کرد: امسال هم ما مجبور شدیم بسیاری از استانداردها را کم کنیم و به دلیل فشرده بودن زمان بسیاری از مصاحبه‌ها انجام نشد و دوره‌های آموزشی دانشگاه‌ها برای آشنایی رزیدنت‌ها حذف شد. مسائل حقوقی به دانشجویان گفته نشد. ضمن اینکه اساتید باید از قبل سئوالات را طراحی کنند و امنیت و حفظ سئوالات را هم باید در نظر گرفت.

ارائه پیشنهاداتی درباره نمره زبان دانشجویان دکتری

وی در پاسخ به اینکه دانشجویان دکتری برای آزمون جامع به نمره زبان نیاز دارند و آزمون‌های زبان لغو شده و مشکلات دانشجویان اضافه شده است، گفت: دکتری عالی‌ترین درجه تحصیلی است. بلد نبودن زبان خارجی برای یک دانشجوی دکتر افت محسوب می‌شود. برای یک امتحان حداقل نمره زبان را می‌خواهیم بازهم دانشجویان مشکل دارند اگر کسی نمی‌تواند نمره بیاورد، چطور می‌خواهد مقاله خارجی بخواند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت یادآور شد: با توجه به لغو چند دوره آزمون زبان پیشنهاداتی در شورای عالی برنامه‌ریزی مطرح می‌شود و شاید یک ارفاقی انجام شود که در آینده نزدیک اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به موضوع انتقال دانشجویان ایرانی به داخل کشور و فشاری که به وزارت بهداشت در قبول این دانشجویان وارد می‌شود، گفت: از سال ۲۰۱۹ میلادی ما دانشجوی ورودی از میان دانشجویان خارج از کشور نداشتیم. مصوبه ما را برای این انتقال ممنوع کرده است. ضمن اینکه فضای آموزشی برای ورودی کنکوری هم به اندازه کافی نداریم.

امکان بازگشت برای دانشجویانی که بعد از ۲۰۱۹ رفته‌اند وجود ندارد

حق دوست تاکید کرد: خانواده‌هایی که بعد از ۲۰۱۹ آگاهانه فرزندان خودشان را به خارج فرستاده بودند، می‌دانستند که امکان بازگشت وجود ندارد. ما هم در برابر فشارها مقاومت می‌کنیم و باید تاکید کنم که امکان بازگشت برای دانشجویانی که بعد از ۲۰۱۹ رفته‌اند، وجود ندارد.

وی درباره این سئوال که چرا شیوه نامه آموزش مجازی و آزمون‌ها از سوی وزارت بهداشت تهیه نمی‌شود و دانشگاه‌ها به اختیار خودشان شیوه برگزاری آزمون را تهیه می‌کنند، گفت: مختصات آموزش مجازی و آزمون‌ها از سوی یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان هماهنگ کننده در حال جمع آوری است و نقطه نظرات دانشجویان هم در این زمینه جمع آوری می‌شود.

نقص‌های آموزش مجازی را می‌پذیرم

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: نقص‌های آموزش مجازی را می‌پذیرم و به هر حال تجربه اول است. اما مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد و ما وظیفه داریم که سیستم آموزشی کیفیت را تضمین کند و امتحانات یکی از ارکان اصلی تضمین کیفیت است. در ترم پیش معدل دانشجویان سه نمره افزایش پیدا کرده است که این موضوع نشان می‌دهد مشکلاتی هم از سوی دانشجویان وجود دارد.

شیوه نامه تغییرات برای پایان نامه‌های دانشجویان دکتری عمومی به نفع دانشجویان است

وی درباره شیوه نامه تغییرات برای پایان نامه‌های دانشجویان دکتری عمومی گفت: این شیوه نامه بسیار به نفع دانشجویان است و پیشنهاد می‌کنم دانشجویان این موضوع را به عنوان مطالبه مطرح و آن را به صورت مستند دنبال کنند. به جای پایان نامه‌هایی که ممکن است کارآیی نداشته باشد، می‌توانند در مطب‌ها و خیریه‌ها فعالیت و آن را مستند کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۹۲۲۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان