//
کدخبر: ۲۸۷۸۰۹ //

ابراز شگفتی سازمان بهداشت جهانی از واکسن کرونای ایرانی

مدیرکل منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشتی با ابراز شگفتی از موفقیت‌های علمی محققان ایرانی در تولید واکسن کرونا می گوید: یکی از روش‌هایی که در ایران در حال پیگیری است، کاملاً جدید و منحصربه‌فرد است .

ابراز شگفتی سازمان بهداشت جهانی از واکسن کرونای ایرانی

نخستین جلسه بررسی پیشرفت تولید واکسن کرونا به شکل  ویدئوکنفرانس و با حضور نمایندگان ارشد سازمان بهداشت جهانی در منطقه و نماینده این سازمان در تهران، وزیر و مقامات وزارت بهداشت ایران و تیم‌های تحقیقاتی واکسن کرونا، در محل نمایشگاه دائمی ستاد اجرایی فرمان امام برگزار شد.

در این نشست، آخرین دستاوردهای محققان ایرانی در خصوص پلتفرم‌های ساخت واکسن، از جمله ۶ پلتفرم اختصاصی بخش دارویی ستاد اجرایی فرمان امام بررسی شد و محققان با یکدیگر به تبادل اطلاعات پرداختند.

به گزارش فرتاک نیوز، سعید نمکی وزیر بهداشت نیز که در این ویدئو کنفرانس حضور داست تاکید کرد به زودی ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در ساخت واکسن کرونا در جهان شناخته خواهد شد. پلتفرم واکسن در چند شرکت ایرانی ازجمله در بخش دارویی ستاد اجرایی فرمان امام فاز اول و دوم را با موفقیت پشت سر گذاشته و در حال گذراندن فاز سوم هستند.

نمکی از سازمان بهداشت جهانی خواست در شرایطی که ایران در اوج تحریم‌های ظالمانه توانسته قدم‌های بزرگ علمی در تولید واکسن کرونا بردارد از این دستاوردها حمایت و با سرعت دادن در مراحل نهایی، به تولید واکسن در ایران و توزیع آن در منطقه کمک کند.

به گفته وزیر بهداشت، بخش‌های متعددی در ایران از جمله معاونت علمی ریاست جمهوری، بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام و شرکت‌های دانش بنیان به طور شبانه‌روزی مشغول تحقیق بر روی واکسن هستند.

او تاکید کرد: این مژده را داده‌ایم که در ساخت واکسن گام بزرگی برداشته شده و از ۱۲ شرکت ما ۸ شرکت مراحل مؤثری دارند و ۴ شرکت بزودی وارد مراحل تست انسانی می‌شوند.

در ادامه این برنامه نمایندگانی از ۶ شرکت ایرانی که پلت فرم‌های آنان در خصوص واکسن کرونا مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته، به بیان دستاوردهای خود درباره مراحل مطالعاتی ساخت و آزمایش و تست واکسن کووید ۱۹ پرداختند.

«احمد المنظری» مدیرکل منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در این ارتباط ویدئوکنفرانسی گفت: همه ما از شنیدن موفقیت‌های علمی محققان ایرانی شگفت‌زده شدیم. در چندین کشور دنیا از روش‌های گوناگونی برای ساخت این واکسن تحقیقات علمی در حال انجام است اما یکی از روش‌هایی که در ایران در حال پیگیری است، کاملاً جدید و منحصربه‌فرد است و امیدواریم محققان این شرکت از طریق سلول‌های بنیادین و سلول درمانی بتوانند به پیشرفت نهایی دست پیدا کنند.

«کریستوف هملمن» نماینده سازمان بهداشت جهانی در تهران نیز در این نشست گفت: اینکه می‌بینم در ایران از همه روش‌های و پلت فرم‌ها برای ساخت واکسن کووید ۱۹ استفاده می‌شود، نشانه آن است که ایجاد محدودیت‌های سیاسی تأثیری در مسیر پیشرفت علمی ندارد. شرایط ویروس کرونا به گونه‌ای است که فعلاً نمی‌شود منتظر واکسن کرونا طی یکی دو ماه آینده بود. از همین رو اصلی‌ترین کاری که همه باید بکنند، قطع زنجیره انتقال از طریق تردد و ملاقات‌های کمتر و رعایت مسائل بهداشتی شخصی است. مشتاقم از دستاوردهای دارویی و مطالعاتی محققان ایرانی از نزدیک بازدید کنم و شاهد تکرار اینگونه جلسات باشم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۷۸۰۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان