//
کدخبر: ۲۸۵۷۶۸ //

ساخت رنگ مو غیر سمی و با ماندگاری بالا

محققان یک نوع جدید از رنگ غیر سمی و با ماندگاری بالا با استفاده از ملانین مصنوعی ساخته اند.

ساخت رنگ مو غیر سمی و با ماندگاری بالا

به نقل از آی ای، محققان دانشگاه "نورث وسترن" با استفاده از آنزیم هایی برای کاتالیز ملانین مصنوعی، طیف جدیدی از رنگ های موی طبیعی را ایجاد کرده اند.

این مطالعه جدید که در مجله Chemistry of Materials منتشر شده است، جزئیات استفاده از ملانین را که به راحتی در دسترس است برای ایجاد یک جایگزین سالم برای رنگ های سنتی مو توضیح می دهد.

به گزارش فرتاک نیوز،ملانین یک اصطلاح گسترده برای گروهی از رنگدانه‌های طبیعی موجود در بسیاری از موجودات زنده است. ملانین مشتق شده از اسید آمینه تیروزین است، با این حال از اسیدهای آمینه ساخته نشده ‌است و یک پروتئین نیست. رنگدانه‌ای است که در یک گروه تخصصی از سلول‌های شناخته شده به عنوان ملانوسیت‌ها تولید می‌شود. سه نوع اساسی از ملانین وجود دارد: eumelanin، pheomelanin، و neuromelanin . رایج‌ترین نوع eumelanin است که به رنگ "سیاه " و "قهوه‌ای" تولید می‌شود. Pheomelanin سیستئین حاوی پلیمر قرمز - قهوه‌ای از واحدهای بنزوتیازین تا حد زیادی مسئول رنگ قرمز مو و کک و مک است. Neuromelanin  نیز در مغز یافت می‌شود، هر چند عملکرد آن مبهم باقی مانده است.

"ناتان جیانسکی" سرپرست این مطالعه از دانشگاه "نورث وسترن" و مدیر ارشد انستیتوی بین المللی نانوتکنولوژی گفت: در انسان، "ملانین" به چشم ما برای بینایی کمک می کند و در پوست ما برای کمک به محافظت از سلول های پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش حضور دارد. پرندگان نیز از آن به عنوان نمایش های رنگی دیدنی در پرهای خود استفاده می کنند. به عنوان مثال پرهای طاووس کاملاً از ملانین ساخته شده اند.

ملانین توسط هر نوع موجودی تولید می شود، یعنی ماده ای همه کاره و به راحتی در دسترس است که به راحتی می توان آن را در آزمایشگاه آزمایش کرد.

در روند معمول رنگ کردن مو، آرایشگران از مواد سفید کننده برای از بین بردن ملانین مو استفاده می کنند. سپس آمونیاک و رنگ را به مو اضافه می کنند تا به کوتیکول های مو نفوذ کنند و موها رنگ دلخواه را بگیرند.

محققان تصمیم گرفتند روشی متفاوت را امتحان کنند. آنها به جای از بین بردن ملانین، یک نسخه مصنوعی را جایگزین آن کردند و رنگ را به جای داخل مو، روی سطح آن رسوب دادند. آنها می گویند که این یک روش پایدارتر برای ایجاد رنگ های ماندگار است. چنانچه آزمایشات اولیه نشان داد که این لایه رنگی پس از چندین بار شستشو سالم باقی مانده است.

"کلودیا باتیستلا" از محققان این مطالعه می گوید: این روش جدید برای رنگ کردن مو شرایط ملایم تر و ماندگاری بیشتری دارد. اگرچه می تواند با رنگ های پایه ترکیب شود، اما استفاده از آن ضرورتی ندارد و نیازی به رنگدانه های شیمیایی نیست و از آنجا که ما در بدن خود ملانین داریم، معتقدیم که واکنش های آلرژیک نسبت به آن نخواهیم داشت.

این تحقیق فرصتی را برای صنعت آرایش مو فراهم می کند تا از مواد شیمیایی که می توانند برای بدن ما سمی و حتی سرطان زا باشند و باعث واکنش های آلرژیک در تعداد زیادی از مردم شوند، دور شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۵۷۶۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان