//
کدخبر: ۲۷۸۸۶۹ //

بیماری «MIS-C» نادر اما خطرناک

در حالی که اکثر کودکانی که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا می شوند دارای فرم های خفیف بوده و بدون هیچ مشکلی بهبود می یابند اما در چند درصد از کودکان این بیماری پیشرفت داشته به طوری که شاهد بستری شدن آنها در بخش های مراقبت ویژه بیمارستانی با نشانه های هشدار دهنده هستیم که شروع ظاهر شدن نشانه ها نیز هفته ها بعد از عفونت اولیه بوده است.

بیماری «MIS-C» نادر اما خطرناک

این فرآیند زمینه ای جدید، خیلی سریع پیشرفت کرده و می تواند به چندین ارگان و سیستم بدن کودک مانند قلب، ریه ها، چشم ها، پوست و سیستم گوارش حمله کند. این بیماری به سندروم التهابی چندگانه در کودکان یا MIS-C شناخته شده است. بیشتر از ۷۹۰ مورد ابتلا به MIS-C در آمریکا تاکنون توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها  گزارش شده است و ۱۶ نفر از کودکان نیز جان خود را از دست داده اند.

به گزارش فرتاک نیوز،دکر "ریتو بانرجی" دانشیار بیماری های عفونی اطفال دانشگاه واندربیت در گفت و گو با خبرنگار درباره این بیماری گفت: دانش ما درباره کووید ۱۹ و همچنین MIS-C در حال حاضر خیلی کم است. درمانی که در شرایط کنونی بر روی بیماری های مشابه انجام می شود، به بهبود اکثر کودکان کمک کرده است اما قطعا خیلی زود است که بخواهیم بگوییم این بیماری می تواند برای طولانی مدت چه نتایجی را به همراه خواهد داشت.

مروری بر موارد جدید بین المللی ابتلا به MIS-C نشان می دهد که چگونه این بیماری نادر اما دارای تاثیراتی آزاد دهنده بر روی کودکان است.

در میان یافته ها، حتی کودکانی بوده اند که دارای فرم بدون علامت کووید ۱۹ بوده اما به فرم پیشرفته MIS-C مبتلا شده اند. نیمی از بیماران جوان هیچگونه بیماری زمینه ای نداشته اند. بسیاری از بیماران طبق اکوکاردیوگرافی های اولیه دارای وضعیت قلبی نرمال بوده اما بعد از چند روز سریعا تضعیف شده اند.

خانم دکتر لطفا در ابتدا بگویید سندروم التهابی چندگانه در کودکان چیست؟

سندروم التهابی چندگانه در کودکان یا MIS-C یک بیماری نادر اما شدید است که می تواند در کودکان و نوجوانان مبتلا به عفونت کرونا ناشی از ویروس کووید ۱۹ ایجاد شود. معمولا این بیماری ۲ تا ۴ هفته بعد از عفونت به کرونا در کودکان ظاهر و پدیدار می شود.

همانطور که از نام این بیماری مشخص است، MIS-C می تواند بر روی چندین سیستم بدن تاثیر بگذارد. در بیماران جوان این بیماری می تواند به صورت تب مداوم، درد شکم، استفراغ، اسهال، تحریک روی پوست، ورم ملتحمه، آسیب های قلبی و شوک نمایان شود.

متاسفانه ما در حال حاضر نمی دانیم که چرا کسر کوچکی از کودکان به MIS-C مبتلا می شوند در حالی که اکثریت کودکان مبتلا به کووید ۱۹ بدون هیچ مشکلی بهبود می یابند. در سراسر جهان (تا ابتدای ماه سپتامبر) بیش از نیم میلیون کودک تشخیص به کووید ۱۹ بوده اند که در کمتر از ۲ درصد از این افراد، کووید ۱۹ منجر به بیماری MIS-C شده است.

ضربه MIS-C به کودکان مدرسه ای مقاطع ابتدایی بیشتر از دیگران

سندرم التهابی چندگانه در کودکان یا MIS-C یک بیماری نادر در ارتباط با کووید ۱۹ است. متوسط سن مبتلایان به این بیماری در ایالت متحده آمریکا حدود ۸ سال است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۸۸۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان