//
کدخبر: ۲۷۴۶۱۳ //

مصرف خودسرانه مسکن ها چه عوارضی دارد؟

مصرف زیاد قرص های مسکن با عوارضی از جمله نارسایی کبد و کلیه، زخم معده و حتی خونریزی داخلی همراه است

مصرف خودسرانه مسکن ها چه عوارضی دارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 مسکن ها یکی از پرمصرف ترین داروهادر دنیا هستند. این داروها به شکل آمپول، قرص، کپسول ، شیاف وشربت هستند.کارمسکن؛ کاهش درد، از بین بردن تب و کاهش التهاب است ، به همین دلیل مردم هر زمان که تب ، دردهای عضلانی یا التهابی مانند آرتریت دارند از این داروها استفاده می کنند.همه ما برای مصرف این داروها خود را ملزم به مشورت با پزشک نمی دانیم اما از این نکته غافل هستیم که مصرف خودسرانه و زیاد این داروهای در دسترس، عوارض جدی به همراه دارد.در ادامه به عوارض مصرف این داروها می پردازیم :

ازمهم ترین عوارض این داروها می توان به زخم معده ، نارسایی کبد، کلیه و از همه مهم تر حملات قلبی و سکته اشاره کرد.حتی گاهی ممکن است مصرف این داروها باعث خون ریزی داخلی هم شود . به گفته متخصصان دارویی مصرف خودسرانه و دوز بالای این داروها خطرناک است و مصرف بیش از سه روز آن عوارض زیادی دارد.

گاهی مجبوریم با تجویز پزشک، مسکن مصرف کنیم، به طور معمول بسته به نوع دارو و بیماری، پزشک روزی دو تا سه نوبت و در بعضی موارد مصرف روزانه هر هشت ساعت را تجویز می کند. در این شرایط خاص برای کاهش عوارض دارو مصرف آن ها بعد از غذا یا همراه با آب بیشتر توصیه می شود.

اشتباه مصرف کننده قرص مسکن

گاهی مردم فکر می کنند بعضی اشکال دارو، عوارض کمتری دارد مانند نوع شیافی که از راه مقعد وارد بدن می شود و جذب روده ای دارد نه جذب از طریق معده و از آن جا که شیاف از انتها ی روده جذ ب می شود ممکن است عوارض آن برای معده کم باشد اما بعد از جذب به شکل سیستمیک جذب می شود وعوارض خود را دارد.همچنین بعضی از مصرف کنندگان به گمان این که قرص های روکش دار عارضه کمتری دارد مصرف آن را مشکل ساز نمی دانند. در حالی که قرص روکش دار هم در معده جذب می شود و جذب سیستمیک آن عوارض دارد .

فرق بروفن و ژلوفن چیست؟

هر دوی این ترکیب ها مسکن است با این تفاوت که ژلوفن به شکل ژلاتین است زیرا ممکن است ترکیب ژله مانند آن زمان جذب کمتری داشته باشد اما ماده موثره هر دو یکی است. مسکن ها همه عوارض داروهای غیراستروئیدی را دارند و کارشان این است که فعالیت پروستاگلندین ها را کم می کنند. پروستاگلندین ها باعث التهاب می شوند و مسکن ها جلوی ترشح این ماده را می گیرند .

مصرف دارویی مسکن ها در دوران بارداری به اوایل، اواسط و اواخر دوره بارداری تقسیم می شود . مصرف مسکن ها فقط با نظر پزشک و در شرایط خاص تجویز می شود و پزشک مواقعی ممکن است منافع آن را ترجیح دهد و درشرایط خاص و زمان محدود ودوز کم تجویز شود.در دوران شیردهی و برای اطفال هم به این محدودیت ها و دقت نظرها توجه می شود. مانند این که برای اطفال زیر شش ماه نباید ژلوفن تجویز شود.در کهن سالان هم به دلیل خطر وحساسیت زیاد، مصرف مسکن ها به شدت باید کنترل شده و با احتیاط باشد.

راه های غیر دارویی تسکین درد

توصیه می شود مردم تا حد امکان از روش های غیر دارویی تسکین درد استفاده کنند.یکی از راه ها کمپرس سرد یا گرم است. این کار باعث کاهش درد می شود . استفاده از طب سوزنی برای تسکین درد و التهاب مفید است .یکی دیگر از راه های کاهش درد، کاهش اضطراب ونگرانی است که می تواند به کاهش درد کمک کند.

در قدیم استفاده از راهکارهای طب سنتی توصیه می شد .می توانید از دمنوش های گیاهی استفاده کنید که می تواند انوا ع سردرد ودردهای التهابی را کاهش دهد، مانند انواع گیاهان دارویی که به شکل خوراکی ومالیدنی استفاده می شود .

مصرف زنجبیل، زردچوبه، پودرسنجد و بعضی از روغن های گیاهی مانند خشخاش، سیاهدانه، فلفل و انگور که به شکل روغن استفاده می شوند وگیاهانی مانند استوقودوس، بهار نارنج و بابونه نیز مفید است .امروزه ژل یا پماد فلفل هم در بازارموجود است

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۴۶۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان