//
کدخبر: ۲۶۲۲۷۰ //

با نیم ساعت دویدن در طول هفته هرگز دچار آرتروز زانو نمی‌شوید

یک دکترای تخصصی فیزیوتراپی معتقد است، افراد با نیم ساعت دویدن در طول هفته هرگز دچار آرتروز زانو نمی‌شوند.

با نیم ساعت دویدن در طول هفته هرگز دچار آرتروز زانو نمی‌شوید
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر محمدباقر شمسی در گفت و گو با خبرنگار، با بیان اینکه بیماری آرتروز تخریب تدریجی غضروفِ مفصل است، گفت: غضروف در مفصل نقش تحمل کننده فشار را برعهده دارد و فشاری که قرار است به مفصل وارد شود تا حد زیادی توسط غضروف مهار می‌شود و فرد در هنگام حرکت های مختلف فشاری احساس نمی‌کند.

وی افزود: با افزایش سن به ویژه در افراد با وزن بالا غضروف به تدریج تخریب می‌شود و بیماری آرتروز رخ می دهد که شایعترین نوع آن «آرتروز زانو» است.

شمسی پور عوامل مختلفی را در ایجاد آرتروز زانو موثر دانست و افزود: از جمله مهمترین این دلایل وزن بالا، استفاده بسیار زیاد از پله و خم کردن زانو هنگام نشستن روی زمین است که موجب شده فشار منفی به مفصل زانو بیشتر شده و در نتیجه فشار منفی بیشتری به غضروفِ مفصل وارد شده و درنتیجه تخریب غضروف سریعتر اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه سن ابتلا به آرتروز زانو عمدتا بعد از 50 سال است، گفت: متاسفانه به دلیل کم تحرکی و سبک غلط زندگی شاهد کاهش سن ابتلا به این بیماری بعضا تا سن 30 سالگی هستیم.

این فیزیوتراپیست تحرک را عامل موثری در پیشگیری از آرتروز زانو دانست و افزود: با فعالیت و تحرک بسیار، غضروفِ مفصل به شکل مداوم تحت فشار است و همین فشارهای مستمر موجب نفوذ مایع مفصلی به داخل غضروف می‌شود. این مایع نقش تغذیه‌ای برای غضروف داشته و در نتیجه با انجام ورزش غضرف فرد سالم تر بوده و رشد بهتری دارد.

شمسی عامل دیگر در پیشگیری از آرتروز زانو را تقویت عضلات اطراف مفصل زانو دانست و افزود: افرادی که تحرک داشته و ورزش می‌کنند عضلات قویتری دارند و همین عضلات موجب کاهش فشار به مفصل می شود و درنتیجه غضروف سالم‌تر باقی می‌ماند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه آرتروز درمان قطعی ندارد، گفت: متاسفانه هر مقدار از غضروف که تخریب شود قابل ترمیم نیست و تنها باید از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

شمسی یادآور شد: امروزه روش‌های مختلفی از جمله اُزون تراپی، تزریق ژل، طب سوزنی و... برای کاهش پیشرفت آرتروز زانو تجویز می‌شود.

این فیزیوتراپیست خاطرنشان کرد: تجویز این راه های درمانی درحالی است که به راحتی و با انجام روزانه ورزش و داشتن تحرک می توان از ابتلا آرتروز زانو پیشگیری کرد.

وی تاکید کرد: تاثیر ورزش در پیشگیری از ابتلا به این بیماری به حدی است که افراد با نیم ساعت دویدن در طول هفته هرگز دچار آرتروز زانو نمی‌شوند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۲۲۷۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان