//
کدخبر: ۲۵۴۱۷۵ //

از ترس "کرونا" وسواسی نشوید!

یک روانپزشک معتقد است، اضطراب و ترس بیش از حد در بحث احتمال ابتلا به کرونا می‌تواند موجب تشدید رفتارهای وسواسی در افراد شود.

از ترس "کرونا" وسواسی نشوید!
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر وحید فرنیا در گفت و گو با خبرنگار، با اشاره به شیوع بیماری کرونا، گفت: در این شرایط بیشتر افراد دچار اضطراب می شوند و این امر کاملا طبیعی است و همین اضطراب موجب می‌شود افراد مراقبت بیشتری در بحث پیشگیری از بیماری و رعایت مراقبت‌های بهداشتی داشته باشند.

وی یادآور شد: این میان اضطراب یک حدی دارد و اگر از حد بگذرد قطعا می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد و از جمله اثرات آن تشدید رفتارهای وسواسی است.

فرنیا با اشاره به وجود دو نوع وسواس فکری و عملی، گفت: زمانی که اضطراب از حد بگذرد، عمدتا افراد دچار وسواس فکری می‌شوند و مدام اشتغال ذهنی دارند و علائم بیماری را مدام در خود بررسی کرده و اخبار بیماری را پیوسته دنبال می‌کنند.

وی افزود: بعضا این بررسی مکرر علائم بیماری موجب می‌شود یک نوع حالت "خود بیمار پنداری" به این افراد دست دهد و بعضا در اثر همین تفکرات برخی از آنها دچار علائم بیماری می‌شوند و برای کوچکترین علامت بیماری حتی به پزشک مراجعه می‌کنند.

این روانپزشک تصریح کرد: به دنبال تشدید این افکار، وسواس عملی نیز در این افراد بروز پیدا می‌کند، به اینصورت که نکات بهداشتی را بیش از حد مجاز انجام می‌دهند، مثلا در بحث شست و شوی دست و ضدعفونی کردن وسایل ساعت‌ها این کار را انجام داده و موجب از دست رفتن انرژی و خستگی خود می‌شوند.

وی هشدار داد: این خستگی موجب می‌شود افراد از ادامه روند رعایت نکات بهداشتی باز مانده و واقعا در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا قرار گیرند.

فرنیا تصریح کرد: در همین راستا توصیه می‌شود افرادی که علائمی از وسواس فکری و عملی را در خود مشاهده می‌کنند، سراغ اخبار منفی مربوط به کرونا نروند و تنها به شنیدن اخبار خلاصه و ضروری در خصوص این بیماری اکتفا کنند.

وی افزود: شایعات پیرامون بیماری کرونا می‌تواند وضعیت وسواس این افراد را تشدید کند، بنابراین توصیه می‌شود افراد تنها از منابع رسمی و معتبر اخبار مربوط به کرونا را دنبال کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: این افراد همچنین باید ذهن خود را مشغول کارهای مورد علاقه خود کرده و از بحث بیماری کرونا و اخبار مربوط به آن دوری کنند.

وی در خصوص رفع وسواس عملی این دسته از افراد هم گفت: افراد وسواسی باید برای خود مقررات وضع کنند، مثلا اینکه ضدعفونی یک بخش از خانه را کی، چه مدت و چطور انجام دهند و به تدریج این زمان و مدت را تا حد معقول کاهش دهند.

فرنیا تاکید کرد: افرادی که با این روش‌ها قادر به کنترل وسواس خود نیستند، باید به یک روانشناس یا مشاور مراجعه کرده و در ایی شرایط توصیه می‌شود افراد بصورت غیرحضوری با مشاورین و روانشناسان در تماس باشند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۴۱۷۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان