//
کدخبر: ۲۴۹۰۷۹ //

اقدامات هلال احمر در مقابله با کرونا؛ از تب‌سنجی تا تولید ماسک و ضدعفونی‌کننده

معاون بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر اقدامات جمعیت هلال احمر درمورد کرونا را تشریح کرد.

اقدامات هلال احمر در مقابله با کرونا؛ از تب‌سنجی تا تولید ماسک و ضدعفونی‌کننده
به گزارش فرتاک نیوز،

بهمن سبحانی درباره تمهیدات و اقدامات انجام شده از سوی هلال احمر در پی شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: یکی از اقدامات انجام شده از سوی هلال احمر در حوزه آموزش و اطلاع‌رسانی بوده است. در این راستا با همکاری هلال احمر و دیگر نهادها چندین کلیپ و ویدیوی آموزشی ساخته و محتوای بسیاری در جامعه توزیع شده است.

وی ادامه داد:‌ سازمان داوطلبان نیز طرحی به نام «دست‌یار» را اجرا کرده که قرار است در مناطق حاشیه‌ای شهرها و استان‌های محروم که از نظر مالی امکان تهیه مواد بهداشتی را ندارند انجام شود. طی این طرح با کمک خیرین اقلام بهداشتی در اختیار مناطق حاشیه نشین قرار می‌گیرد. این طرح طی روزهای گذشته در محله هرندی تهران انجام شد.

معاون بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر گفت: ما در ورودی استان‌های کشور طرح غربالگری و تب سنجی را انجام دادیم، که هم اکنون نیز در حال انجام است. این طرح را برخی از استان‌ها در ورودی شهرستان‌های خود نیز انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: طی اقدامات غربالگری و تب سنجی که با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود، اگر فردی دارای علائم اولیه بود او را به دانشگاه علوم پزشکی معرفی می‌کنیم تا شرایط او بررسی شود. در این طرح بیش از ۳۵۰۰ امدادگر فعال هستند که البته بخشی از این افراد از نیروهای داوطلب هستند بنابراین از ظرفیت نیروهای امدادی ما که در حوادث جاده‌ای و ... فعال بودند کم نشده و آن‌ها نیز با تمام توان اقدامات خود را پیش‌ می‌برند.

معاون بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر با بیان اینکه این غربالگری‌ها شامل تب سنجی و بررسی وضعیت جسمانی افراد است گفت: تب آن‌ها با دستگاه های لیزری گرفته می‌شود و اگر تب بالایی داشته باشند از آن‌ها پرسیده می‌شود که آیا علائمی مثل سرفه خشک، لرز و ... دارند یا خیر؟. البته با توجه به اینکه این بیماری ممکن است مدتی را در مرحله نهان باشد و علائمی نداشته باشد شاید خیلی موثر واقع نشود اما این غربالگری اولیه است به این معنی که اگر ما از میان صد بیمار، ۱۰ نفر را شناسایی کنیم، گام مهمی برداشته‌ایم. در واقع غربالگری اقدامی است که هر چقدر امکان دارد شیوع بیماری را کاهش دهیم.

سبحانی در پاسخ به اینکه آیا آمبولانس‌های امدادی هلال احمر که در جاده‌ها فعال هستند به صورت مرتب ضدعفونی ‌می‌شوند یا خیر؟ گفت: ما دستور العمل ضدعفونی آمبولانس‌ها را ابلاغ کرده‌ایم بنابراین زمانی که بیماری با این آمبولانس‌ها منتقل می‌شود بلافاصله پس از آن عملیات ضدعفونی انجام می‌گیرد. ضمن اینکه روش‌های محافظت از امدادگران نیز در قالب دستورالعملی ابلاغ شده است.

به گفته معاون بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر در پایگاه‌های امدادی بین راهی نیز امکانات بهداشتی برای نیروهای امداد و نجات فراهم شده است.

سبحانی درباره اینکه هلال احمر توانایی تولید چه اقلام بهداشتی را دارد؟ گفت: سازمان تدارکات در شرکت‌های سها (۱) و سها (۲) توانایی تولید ماسک و روزانه ۵۰۰۰ لیتر مواد ضدعفونی کننده را دارند که در اختیار وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر قرار می‌دهد. همچنین شرکت نساجی هم ظرفیتی را به تولید ماسک و لباس‌های محافظتی اختصاص داده است و خط تولید آن را راه انداخته است.

معاون بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر ادامه داد: هلال احمر قصد دارد این اقلام را در اختیار بیمارستان‌ها،‌ مراکز درمانی و ... بگذارد. این مسائل با وزارت بهداشت نیز هماهنگ شده است و آن بخشی از این‌ها که در اختیار هلال احمر است برای مصرف نیروها استفاده می‌شود چرا که ظرفیت تولید ما آنقدری نیست که بتوانیم توزیع عمومی داشته باشیم. این موضوع در مورد توزیع در مناطق محروم هم همینطور است.

وی با بیان اینکه بخشی از کار سازمان تدارکات بازرگانی و بخشی از آن تولیدی است گفت: اگر تولیدات به حد مناسبی برسد و ظرفیت تولید زیاد باشد این اقلام در مناطق محروم هم توزیع خواهد شد اما اولویت توزیع برای کادر بیمارستانی، اولویت دوم سایر کادر امدادی و مرحله سوم توزیع عمومی است.

معاون بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر در پایان در خصوص آموزش‌هایی که هلال احمر در خصوص پیشگیری از بیماری کرونا انجام داده است گفت: آموزش‌های عمومی هلال احمر در خصوص پیشگیری از بیماری کرونا از دو هفته پیش از ورود آن به کشور آغاز شده بود. این آموزش‌ها در غالب شبکه‌های مجازی، بروشور و ... بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۹۰۷۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان