//
کدخبر: ۲۴۷۲۵۱ //

طرز فکر اشتباه درباره انسولین/ آموزش بیماران دیابتی ضعیف است

فوق تخصص غدد بزرگسالان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: شاهدیم متخصص غیرداخلی و غیرغدد و غیردیابت در زمینه کنترل و درمان دیابت ورود کرده که این فاجعه بزرگی است.

طرز فکر اشتباه درباره انسولین/ آموزش بیماران دیابتی ضعیف است

به گزارش فرتاک نیوز، ابراهیم محمدی با اشاره به اینکه دیابت یک بیماری مزمن و پیشروند است و هر روز با ادامه پژوهش‌ها زوایای جدیدی درباره علل این بیماری، عوارض آن و درمان‌های پیشرفته برای آن آشکار می‌شوند، افزود: برگزاری چنین همایش‌هایی کمک خوبی است که ما همواره با اطلاعات جدید در زمینه دیابت و درمان‌های جدید آن آشنا شویم. این همایش هم ابتکار خوبی بود که ما در آن با آخرین تغییرات رخ داده در گایدلاین‌های درمان دیابت و همچنین محصولات جدید دارویی و به ویژه انسولین‌های جدید آشنا شویم.

وی گفت: داروهای دیابت در کشور وجود دارند اما به صورت فراگیر، گسترده و سهل‌الوصول و اینکه بیماران بتوانند بدون دغدغه آنها را تامین کنند، چنین نیست. انسولین‌های قلمی و پن استفاده راحت‌تر و درد کمتری نسبت به انسولین‌های انسانی دارند و در کشور ما نیز وجود دارند اما حمایت ضعیف بیمه‌ها و تغییرات در سیستم توزیع در ماه‌های اخیر باعث ایجاد مشکلاتی برای بیماران شده است. مثلا در استان آذربایجان غربی که من در آن حضور دارم، بیماران هر روز با محدودیت‌های جدیدی در دسترسی به انسولین مواجه هستند. علاوه بر انسولین، این مشکلات در مورد داروهای خوراکی هم وجود دارد، داروهایی موثر و مفید که هنوز تحت پوشش بیمه نیستند. انسولین درمانی در مورد بسیاری از بیماران دیابتی به موقع انجام نمی‌شود و علت آن هم طرز فکر اشتباه درباره انسولین و آموزش ناکافی درباره فواید انسولین و ترس از عوارض انسولین است.

فوق تخصص غدد بزرگسالان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با اشاره به نقش مهم شرکت‌های دارویی در برگزاری همایش‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی جهت ارتقای سطح آگاهی مردم و پزشکان درباره دیابت و درمان‌های جدید آن تاکید کرد: اقدامات شرکت‌های دارویی از جمله نوونوردیسک در این زمینه بسیار مفید و قابل تقدیر است.

وی عنوان کرد: انسولین‌های انسانی یک سری ویژگی‌هایی دارند از جمله اینکه بیماران را دچار عوارضی می‌کنند. در برخی گروه‌های سنی عارضه افت قند خون را به علت استفاده از انسولین‌های انسانی شاهدیم که در این سنین چنین عوارضی بسیار مهم و خطرناک است. از سوی دیگر انسولین‌های آنالوگ امروزی عوارض کمتری دارند یا عوارض ندارند و استفاده از آنها نیز راحت‌تر است. باید بیماران را آگاه کنیم که به سمت استفاده از انسولین‌های قلمی و پن بروند. در همین حال به حمایت کافی بیمه‌ها از این نوع انسولین‌ها هم نیاز داریم.

محمدی درباره مهمترین نقطه ضعف برنامه مدیریت دیابت در ایران توضیح داد: آموزش بیماران و همینطور افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت در کشور ضیف است. اینکه گفته شود با یک آزمایش قند خون ساده می‌توانیم بفهمیم که قند خون داریم یا خیر اشتباه است و قند خون فرد باید به صورت متوالی چک شود تا داشتن یا نداشتن قند خون اثبات شود. این یک نمونه از اطلاعات اشتباهی است که مردم به خاطر عدم آموزش به آن اعتقاد دارند.

به گفته وی همچنین باید کلینیک‌های دیابت در کشور به صورت گسترده راه‌اندازی شوند و مدیریت این کلینیک‌ها نیز بر عهده افراد با صلاحیت باشد. متاسفانه الان شاهد کنترل و مدیریت دیابت بعضا از سوی افراد فاقد صلاحیت و با کمترین تحصیلات هستیم. شاهدیم متخصص غیرداخلی و غیرغدد و غیردیابت در زمینه کنترل و درمان دیابت ورود کرده که این فاجعه بزرگی است. این افراد باعث گمراهی بیماران شده و آنها را از درمان عقب می‌اندازند. بودجه زیادی صرف کنترل و مدیریت دیابت می‌شود که با حضور این افراد فاقد صلاحیت در زنجیره کنترل و درمان دیابت، این بودجه و و البته وقت و هزینه زندگی مردم به هدر می‌رود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۷۲۵۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان