//
کدخبر: ۲۳۷۹۰۶ //

داروهای گیاهی ضرری ندارد؟

نگاهی به عرصه‌های گوناگون رسانه‌ای از رادیو و تلویزیون گرفته تا نشریات چاپی و اینترنتی، نشان می‌دهد که داروهای گیاهی به پای ثابت آگهی‌های بازرگانی تبدیل شده‌اند. اما آیا استفاده بی‌رویه این مواد دارویی بدون مشورت متخصصان، واقعاً بی‌ضرر است؟ محققان کشور در پژوهشی به این سؤال پاسخ داده‌اند.

داروهای گیاهی ضرری ندارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

استفاده از گیاهان برای درمان بیماری‌ها قدمتی دیرینه دارد. به‌طوری‌که لوح‌های گلی مربوط به ۵۰۰۰ سال پیش، کاربرد حدود ۱۰۰۰ داروی گیاهی را در درمان بیماری‌ها نشان می‌دهند. امروزه نیز حدود ۸۰ درصد از جمعیت دنیا عمدتاً در کشورهای درحال‌توسعه از فرآورده‌های گیاهی استفاده می‌کنند. عدم موفقیت کامل داروهای شیمیایی، عوارض جانبی متعدد، خلأ داروهای شیمیایی در درمان بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج و همچنین سهولت دسترسی به فرآورده‌های گیاهی سبب افزایش مصرف ترکیبات با منشأ طبیعی بدون مراجعه به پزشک شده است.

اما به گفته محققان، ریشه این پدیده در این باور نادرست اما رایج در نزد مردم نهفته است که داروهای گیاهی چون‌که طبیعی‌اند، حتی اگر فایده‌ای نداشته باشند، ضرری نیز ندارند! درصورتی‌که گیاهان دارویی اگر زیر نظر افراد آگاه مصرف نشوند، چه‌بسا می‌توانند حال بیمار را بدتر کنند. بر این اساس، از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۹ بیش از ۲ میلیون مورد مسمومیت درنتیجه مصرف گیاهان به سازمان کنترل مسمومیت آمریکا گزارش شد که از این تعداد، ۴۵ مورد منجر به مرگ شده است. بااین‌حال تولید و فروش فرآورده‌های گیاهی در دنیا صنعتی چند میلیارد دلاری است و کمتر به مضرات احتمالی آن‌ها اشاره می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۷۹۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان