//
کدخبر: ۲۳۲۰۷ //

تشخیص به موقع سرطان روده بزرگ

گاهی اوقات رشد غیرعادی سلول‌های روده بزرگ منجر به تشکیل پولیپ می‌شود. این پولیپ‌ها ممکن است با گذشت زمان به سرطان روده تبدیل شوند.

تشخیص به موقع سرطان روده بزرگ

 به گزارش فرتاک نیوز،تست‌های شناسایی می‌توانند پولیپ‌های روده را شناسایی کنند. در نتیجه می‌توان قبل از تبدیل پولیپ‌ها به سرطان، مشکل را رفع کرد. همچنین این تست‌ها به شناسایی سرطان روده در مراحل اولیه کمک می‌کنند.
 

علائم سرطان روده بزرگ چیست؟

اگر علائم زیر را دارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید:

وجود خون در مدفوع

درد یا احساس ناراحتی و گرفتگی عضلات در شکم که از بین نمی‌رود

کاهش وزن بدون دلیل

چه کسانی باید تست‌های شناسایی سرطان روده را انجام دهند؟

دانشمندان توصیه می‌کنند که افراد در سنین بین ۵۰ تا ۷۵ سال تست شناسایی سرطان روده بزرگ را انجام دهند؛ اما پس از سن ۷۵ سالگی انجام این تست بستگی به خود شخص دارد. اگر بالای ۷۵ سال سن دارید، بهتر است در مورد انجام یا عدم انجام تست شناسایی این سرطان با پزشک خود مشورت کنید.

افرادی که احتمال ابتلا به سرطان روده در آن‌ها بالا است، باید از سنین جوانی این تست را انجام دهند. در بعضی مواقع ممکن است نیاز به بیش از یک تست باشد. معمولاً توصیه می‌شود پس از ۵۰ سالگی تست شناسایی سرطان روده را در فواصل معین انجام دهید. با این حال اگر شرایط زیر را دارید، بهتر است قبل از ۵۰ سالگی این تست را انجام دهید.

خودتان یا یکی از اعضای خانواده به پولیپ روده یا سرطان روده بزرگ مبتلا بوده است.

دچار بیماری التهاب روده هستید.

سندرم ژنتیکی مانند بواسیر غده‌ای خانوادگی یا سندرم لینچ دارید.

تست‌های شناسایی سرطان روده بزرگ کدامند؟

برای پیدا کردن پولیپ یا سرطان روده بزرگ، می‌توان از چندین تست استفاده کرد. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم. شما می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید که کدام تست برای شما مناسب‌تر است.

انواع تست مدفوع

تست gFOBT: این تست با کمک گوایاک انجام می‌شود که برای تشخیص وجود خون در مدفوع استفاده می‌شود. این تست سالی یک‌بار انجام می‌شود.

در این آزمون شما یک کیت تست دریافت می‌کنید و مقداری از نمونه مدفوع خود را داخل کیت می‌گذارید و به پزشک یا آزمایشگاه تحویل می‌دهید. در آنجا نمونه شما برای وجود خون در آن بررسی می‌شود.

تست FIT: در این تست نیز از آنتی‌بادی برای شناسایی خون در مدفوع استفاده می‌شود. این تست نیز مانند gFOBT سالی یک‌بار انجام می‌شود.

تست FIT-DNA: تست FIT-DNA که به عنوان آزمون DNA مدفوع نامیده می‌شود، ترکیبی از FIT با تستی است که تغییرات DNA مدفوع را تشخیص می‌دهد. در این تست شما مدفوع کامل خود را جمع‌آوری می‌کنید و آن را به آزمایشگاه برای بررسی وجود سلول‌های سرطانی ارسال می‌کنید. این تست هر سال یا ۳ سال یک‌بار انجام می‌شود.

تست سیگموئیدوسکوپی انعطاف‌پذیر

در این تست، پزشک یک لوله مجهز به نور، کوتاه، نازک و انعطاف‌پذیر را وارد مقعد می‌کند و به بررسی وجود پولیپ یا سرطان داخل روده بزرگ می‌پردازد. این تست هر ۵ یا ۱۰ سال یک‌بار انجام می‌گیرد.

کولونوسکوپی

این تست شبیه به سیگموئیدوسکوپی انعطاف‌پذیر است، با این تفاوت که پزشک از یک لوله نازک، انعطاف‌پذیر، سبک ولی طولانی‌تر برای پیدا کردن پولیپ یا سرطان داخل مقعد و کل روده بزرگ استفاده می‌کند. با این تست، پزشک می‌تواند بیشتر پولیپ‌ها و برخی سرطان‌ها را پیدا کند و از بین ببرد.

همچنین اگر در بقیه تست‌ها موردی غیرعادی مشاهده شود، برای بررسی بیشتر از کولونوسکوپی استفاده می‌شود. این تست هر ۱۰ سال یک‌بار انجام می‌شود.

سی تی کولونوگرافی (کولونوسکوپی مجازی)

در کولونوگرافی سی تی که به عنوان کولونوسکوپی مجازی نیز نامیده می‌شود، با استفاده از اشعه ایکس و کامپیوتر از تمام روده بزرگ تصاویری می‌گیرند. این تصاویر بر روی صفحه کامپیوتر نمایش داده می‌شود و پزشکان می‌توانند بر روی این تصاویر تجزیه‌وتحلیل خود را انجام دهند. این تست هر ۵ سال یک‌بار انجام می‌گیرد.

 

منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۲۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان