//
کدخبر: ۲۲۸۷۱ //

مصرف نوشابه های رژیمی تهدیدی برای زوال عقل

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌ دهد که مصرف نوشابه‌ های گازدار رژیمی خطر ابتلا به زوال عقل و سکته مغزی را سه برابر می‌ کند. براساس این تحقیقات، مصرف یک نوشیدنی رژیمی در روز، این خطر را در مقایسه با مصرف کمتر از یک نوشیدنی رژیمی افزایش می‌ دهد.

مصرف نوشابه های رژیمی تهدیدی برای زوال عقل

به گزارش فرتاک نیوز:

– با این حال پژوهشگران هیچ ارتباطی میان نوشابه‌ های قندی و افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی و زوال عقل نیافتند؛ اگرچه آنها هشدار می‌ دهند که مردم به نوشابه‌ های قندی، به چشم یک «انتخاب سالم» نگاه نکنند.

– محققان دانشگاه بوستون در این مطالعه با بررسی داده‌های مربوط به ۴۳۷۲ بزرگسال متوجه شدند که مصرف نوشابه‌ های گازدار رژیمی در قیاس با جایگزین‌ های قندی، خطر ابتلا به زوال عقل و سکته‌ های مغزی را افزایش می‌ دهد.

– افرادی که در گروه سکته مغزی قرار داشتند، بالای ۴۵ سال سن داشتند؛ اما کسانی که در گروه زوال عقل بودند، سن بیش از ۶۰ سال داشتند. محققان پس از پیگیری این گروه‌ها به مدت ده سال دریافتند، ۹۷ مورد ابتلا به سکته مغزی و ۸۱ مورد ابتلا به زوال عقل (۶۳ مورد دارای آلزایمر) تشخیص داده شدند.

– آن‌ ها متوجه شدند، بزرگسالانی که روزی یک قوطی نوشابه رژیمی مصرف می‌ کردند، سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به سکته مغزی و زوال عقل قرار گرفتند. به گفته محققان، تمام این موضوع به دلیل وجود ماده‌ای به نام «آسپارتام» است که در بیشتر نوشابه‌ های رژیمی برای شیرین کردن آنها استفاده می‌شود. مشخص شده است که آسپارتام و نیز سایر شیرین‌ کننده‌ های مصنوعی از جمله «ساکارین»، رگ‌های خونی را تنگ می‌ کنند که می‌ تواند در نهایت به ابتلا به زوال عقل و سکته مغزی منجر شوند.

– آن‌ها متوجه شدند که خطر ابتلا به سکته مغزی در بزرگسالانی که روزی یک عدد و یا تعداد بیشتری نوشابه‌ های رژیمی مصرف می‌ کردند در قیاس با افرادی که عملا هیچ نوشابه رژیمی مصرف نمی‌ کردند، سه برابر بیشتر بود و این افراد بیشتر احتمال داشت به زوال عقل مبتلا شوند.

– با این همه، لازم به ذکر است که با این مطالعه نمی‌ توان نتیجه‌ گیری کرد که تمامی مصرف‌ کنندگان نوشابه‌ های رژیمی گازدار به زوال عقل و یا سکته مغزی مبتلا می‌ شوند و در این ارتباط لازم است مطالعات و پژوهش‌ های بیشتری صورت گیرد.

– تحقیق دیگری نیز که اوایل سال جاری میلادی درباره خطرات مصرف نوشابه‌ های گازدار رژیمی توسط محققان امپریال کالج لندن انجام شده بود، نشان داد که مصرف نوشابه‌ های رژیمی در قیاس با مصرف نوشابه‌ های قندی کمکی به افراد در کاهش وزن نمی‌ کند.

 

منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۸۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان