//
کدخبر: ۲۲۶۷۱۶ //

بیماری مزمن تنفسی سومین قاتل انسان‌های دنیا

بیماری مزمن تنفسی به عنوان سومین قاتل مردم جهان شناخته می‌شود و راه تنفس فرد را تنگ می‌کند.

بیماری مزمن تنفسی سومین قاتل انسان‌های دنیا
به گزارش فرتاک نیوز،

 آقای بیژنی پور، ۳۰ سالی هست  که نفس کشیدن راحت برایش آرزو شده است و می گوید برخی روزها شدت سرفه ها و تنگی نفس  او به حدی زیاد می شود که نمی تواند قدم از قدم بردارد و از شدت سرفه ها خانواده و اطرافیانش وحشت می کنند.

او با یک بیماری ریوی به نام بیماری مزمن تنفسی دست و پنج نرم می کند و حالا به خاطر یک سرماخوردگی ساده گرفتار تخت بیمارستان شده است و باید یک هفته ای را در بیمارستان سپری کند تا ریه های دودی او کمی توان نفس کشیدن پیدا کنند.

 روی صندلی تست تنفس نشسته و در دستگاه فوت می کند اما متاسفانه دود در ریه هایش جا خوش کرده چرا که ۵۰ سالی است سیگار می کشد و دود توان خوب نفس کشیدن را از او گرفته  است و در هنگام تست تنفس رنگ صورتش سرخ می شود و به سرفه می افتد.

اینها حال روز مبتلایان به بیماری های مزمن تنفسی است، بیماری که با سرفه و تنگی نفس در سنین بالا خود را نشان می دهد اما در جوانی فرد ریشه دارد.

بیماری مزمن تنفسی سومین قاتل انسان‌های دنیا

محمد رضا مسجدی دبیر کل شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر  و دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران با اشاره به روز جهانی بیماری های مزمن تنفسی اظهار کرد: بیماری مزمن تنفسی یکی از چهار بیمار غیرواگیر در دنیاست و سومین عامل مرگ و میر افراد  در جهان محسوب محسوب می شود و باید دانست که در کشور ما استعمال دخانیات، آلودگی هوا، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی و مصرف الکل از عوامل ابتلا به بیماری های غیر واگیر  به حساب می آید.

وی ادامه داد: در کشوری مانند انگلستان مهمترین علت مرگ و میر بیماری مزمن تنفسی است و سالانه نزدیک به ۴ میلیون نفر از دنیا می روند و ۲۵۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند و سیر این بیماری به سمت کشورهای در حال توسعه است چرا که در این کشورها استعمال دخانیات و آلودگی هوا رو به گسترش است و برنامه ریزی های خوبی برای مواردی چون کاهش آلودگی هوا وجود ندارد.

علل و علائم بیماری‌های مزمن تنفسی را بشناسید

مسجدی با اشاره به علل ابتلا به بیماری های مزمن تنفسی اظهار کرد: سیگار، قلیان و آلودگی هوا مهمترین علل ابتلا به بیماری مزمن تنفسی محسوب می شود و به همین دلیل در شریاط آبودگی هوا کسی که مشکلات تنفسی دارند نباید از خانه خارج شوند چرا که نفس کشیدن برای این افراد سخت می کشد و خطر بستری شدن آنها در بیمارستان وجود دارد.

این فوق تخصص بیماری های ریوی به علائم بیماری مزمن تنفسی اشاره کرد و گفت: علائم بیماری سرفه، خلط، نفس تنگی و خس خس سینه است و این تنگی  نفس با فعالیت و در شرایط آلودگی هوا بیشتر می شود و به تدریج بیماری فرد به مرحله ای می رسد که با هر فعالیت ساده ای بیمار گرفتار تنگی نفس می شود و از کارهای روزمره خود باز می ماند.

آمار ابتلا به بیماری های مزمن تنفسی در ایران

 دبیر کل شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر با اشاره به آمار ابتلا به بیماری های مزمن تنفسی در ایران اظهار کرد: در کشور ایران چند مطالعه مهم درباره بیماری مزمن تنفسی انجام دادیم و مطالعه در شهر تهران نشان داد که ۹.۵ تا ۱۰ درصد افراد بالای سال ۴۰ به بیماری مزمن ریوی مبتلا هستند و این رقم بالایی محسوب می شود.

مسجدی به سن شیوع بیماری مزمن تنفسی در ایران اشاره کرد و گفت: در دنیا سن شیوع و ابتلا به بیماری های مزمن تنفسی بالای ۶۰ سال است، اما در ایران سن شیوع بیماری بالای ۴۰ سال بوده چرا که سن استعمال دخانیات در جوانان کاهش پیدا کرده است.

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران ادامه داد: باید توجه داشت کسی که در ۲۰ سالگی سیگار می‌کشد در ۴۰ سالگی که خانواده و فرزند دارند و جامعه باید از آنها بهره برداری کند، گرفتار بیماری مزمن تنفسی و عوارض آن می شود و دیگر توانمندی لازم را برای ایفای نقش در جامعه و خانواده را ندارند.

دولت و مجلس در مالیات بر دخانیات ضعیف عمل  می‌کنند

مسجدی ضمن انتقاد از مالیات بر دخانیات اظهار کرد: ما در کشورمان اقدامات بسیاری برای کاهش مصرف دخانیات انجام داده ایم و مالیات بر دخانیات بسیار پایین است و در شرایطی که تحریم های ظالمانه بر ایران اعمال شده و دولت با مشکل کمبود بودجه مواجه است، بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت مالیات بر دخانیات ایران پایین ترین نمره ها در دنیا را دارد.

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران اظهار کرد: دولت و مجلس در بحث مالیات بر دخانیات بسیار ضعیف عمل می کنندو بنابر آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، مالیات بر سیگار در ترکیه ۹۰ میلیارد لیر بوده و با لیر ۲۱۰۰ تومان اگر حساب کنید، مالیات سیگار ترکیه ۹۲ درصد کل مالیات بر دخانیات در ترکیه است.

مسجدی ادامه داد: صنعت دخانیات، استعمال سیگار و قاچاق و تولید در کشور ترکیه از ایران بیشتر است، اما مالیات بر سیگار رقم بالایی است و برخی متاسفانه به بهانه حمایت از تولید داخل و پیشگیری از قاچاق مالیات بر سیگار را افزایش نمی‌دهد و رقم واقعی مالیات بر سیگار چیزی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان باید باشد.

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران اظهار کرد: ۱۲ تا ۱۵ درصد جامعه سیگار مصرف می‌کنند و این افراد باید مالیات آن را بپردازند و مالیات را بر خرده فروشی از تولیدکننده و واردکننده گرفته شود، اگر مالیات بر سیگار و دخانیات را نگیریم، بیماری های مزمن تنفسی افزایش پیدا می کند و دولت و مردم باید بهای آن را بپردازند.

 یک روز زودتر ترک سیگار، یک روز عمر سیگاری ها را بیشتر می کند، با خاموش کردن سیگارها از همین امروز می توان عمر طولانی تری داشت.

امید است که با کنترل مصرف دخانیات  و آلودگی هوا بتوان آمار ابتلا به بیماری های مزمن تنفسی را کاهش داد که همت دولت، مجلس و مردم را می طلبد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۶۷۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان