//
کدخبر: ۲۱۶۸۶۷ //

از این دوره به بعد دختران قد نمی‌کشند

یک فوق‌تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم در پاسخ به این سوال که آیا در دختران بعد از شروع عادت ماهیانه احتمال افزایش قد وجود دارد یا نه؟!، گفت: اگر یکى- دو سال از شروع عادت ماهانه بگذرد و تغییرات جسمانى بلوغ کاملا در دختران اتفاق افتاده و تکمیل شده باشد؛ یعنى دیگر افزایش قدى نخواهد داشت.

از این دوره به بعد دختران قد نمی‌کشند
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر سیدمحسن خوش‌نیت، عضو هیات علمى دانشگاه علوم پزشکى تهران گفت: قد تحت تاثیر عوامل مختلفى قرار دارد که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد آن به ژنتیک و مهم‌تر از همه به قد پدر و مادر مربوط است.

وی ادامه داد: براى به دست آوردن میانگین قد فرزندان، مى‌توان قد پدر و مادر را با هم جمع کرده و بر ۲ تقسیم کرد. سپس قد به دست آمده را در مورد دختران منهاى ۶/۵ و در مورد پسران به اضافه ۶/۵ کنیم. مقدار به دست آمده قد نهایى فرزندان خانواده را به طور تقریبى به ما نشان مى‌دهد. از همین فرمول مى‌توان متوجه شد اختلاف قد دختران و پسران یک خانواده از یک محیط ژنتیکى یکسان تقریبا ۱۳ سانتى‌متر است.

عضو هیات علمى دانشگاه علوم پزشکى تهران یادآور شد: معمولا در یک خانواده، پسران ۱۳ سانتى‌متر از دختران همان خانواده بلندتر هستند و علت این است که پسران جهش رشدى طولانى‌تر و بیشترى را در دوران بلوغ تجربه مى کنند.

دکتر خوش‌نیت خاطرنشان کرد: زمانی که از شروع عادت ماهانه دختران، یکی دو سالی بگذرد و تغییرات جسمانی بلوغ کاملا رخ بدهد، دیگر افزایش قدی وجود ندارد و رشد قدى به پایان رسیده چون صفحات رشد استخوان بسته شده است. گاهى براى اطمینان از این مساله از مچ دست یا زانو عکس رادیوگرافى گرفته مى‌شود تا صفحات رشد استخوان مورد بررسى قرار بگیرد اما معمولا در سنین بعد از بلوغ صفحات رشد بسته مى‌شود و شاهد افزایش قدى نخواهیم بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۶۸۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان