//
کدخبر: ۲۰۷۱۷۶ //

چه کسانی نباید به استخر بروند؟

شنا یکی از بهترین و مفرح بخش ترین ورزش ها به ویژه در فصول گرم سال است. هرچند این ورزش لذت بخش است اما همیشه یک نگرانی بابت آلودگی احتمالی آب استخرها وجود دارد.

چه کسانی نباید به استخر بروند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

رعایت بهداشت محیط اعم ازسطوح و ابزار و پیشگیری ازانتقال بیماری، یکی از دغدغه های اصلی مراجعه کنندگان به تمامی امکان عمومی از جمله استخرهاست.

طبیعتا اماکن عمومی محل تردد افراد مختلفی است که گاهی سهوا با وجود داشتن بیماری خاص( از جمله بیماری های پوستی) به این مراکز مراجعه می کنند اما به راستی کدامیک از بیماری ها قابلیت انتقال دارند و در صورت کنترل نامناسب بهداشت محیط، چه مخاطراتی را می توان برای مخاطب متصور شد؟

دکتر علی حبیبی، پزشک پوست و موی زیبایی در این خصوص به خبرنگار گفت: محیط استخر به جهت فراهم بودن رطوبت و گرما، محیطی مناسب برای رشد و کشت باکتری ها و قارچ هاست بنابراین باید مطابق دستورالعمل های اداره بهداشت محیط وزارت بهداشت، مرتبا تمامی سطوح استخر مانند کف زمین و دیوارها و... توسط بانیان این مرکز گندزدایی و ضد عفونی شود.

وی افزود: بسیاری از بیماری های جلدی عفونی از طریق تماس مستقیم منتقل می شوند بنابراین با کنترل بهداشت سطوح از انتقال آنها پیشگیری می شود؛ به عبارت بهتر امکان انتقال بیماری (از فرد بیمار به فرد سالم) از طریق آب استخر احتمال بسیار کمتری در قیاس با سطوح محل نشستن در اطراف استخر و سونا ( بخار) و جکوزی ( حوضچه آب گرم ) و امثال آن دارد؛ این انتقال بیماری شامل سایر انواع انتقال عفونت و بیماری ها نمی شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا تمامی بیماری های پوستی مسری و قابل انتقال هستند؟ اظهارداشت: برخی از بیماری های پوستی مانند پسوریازیس مسری نبوده و قابل انتقال نیستند. هرچند ممکن است نمای ظاهری پوست بیماران مبتلا به این بیماری این شبهه را ایجاد کند. همچنین امکان انتقال بیماریی مانند زگیل نیز به صورت فرد به فرد و در تماس مستقیم بوده و احتمال انتقال آن از طریق آب استخر بسیار نامتحمل و بعید است.

وی خاطرنشان کرد: رطوبت محیط و دمای سونا و جکوزی بیماری های جلدی غیر مسری را تشدید و بدتر می کند بنابراین توصیه نمی شود که این افراد به دلیل اینکه بیماری شان مسری نیست به استخر مراجعه کنند.

به گفته وی، بهتر است زمانی که افراد پوست شان به هر علتی(بخیه، خراشیدگی، سوختگی و ...) قرمز و ملتهب است یا ترشح و چرک دارند، ضمن مراجعه به پزشک و رعایت درمان تجویزی، از حضور در اماکن عمومی تا زمان بهبودی کامل و تایید پزشک خودداری کنند.

حبیبی عنوان کرد: ماساژ از دیگر خدماتی است که در برخی استخرها ارایه می شود. در صورتی که ماساژور بهداشت محیط و وسایل( تخت ، ملحفه ، حوله و..) را رعایت نکند، این امر می تواند زمینه ساز انتقال عفونت از مراجعه کننده قبلی که احیانا دچار بیماری جلدی مسری است، به فرد بعدی شود. هرچند اگر شخص ماساژور هم بیماری پوستی عفونی قابل انتقال داشته باشد، می تواند خدمات گیرنده را در معرض خطر قرار دهد.

وی تصریح کرد: البته هر تماس پوستی میان فرد بیمار و فرد سالم، الزاما منجر به انتقال قطعی عفونت نمی شود. فقط ریسک انتقال عفونت وجود دارد که به شرایط جلدی و سیستم ایمنی بدن افراد وابسته است اما نباید هیچگاه حتی احتمال کم انتقال را نادیده بگیریم. لذا رعایت بهداشت فردی الزامی است.

وی در پایان گفت: قطعا بهداشت اماکن عمومی همانند استخر صرفا محدود به انتقال بیماری های پوستی نبوده و احتمال انتقال عفونت و درگیری سایر بخش ها و ارگان های بدن همانند مخاط چشم و گوش وبینی (سینوس ها) و دستگاه گوارشی و ادراری نیز وجود دارد . دراین بین علاوه بر آگاهی فردی، ضرورت رعایت دقیق ضوابط بهداشت محیط توسط مجریان مراکز تفریحی همانند استخرها نیز احساس می شود .

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۷۱۷۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان