//
کدخبر: ۲۰۴۰۷۵ //
سخنگوی سازمان انتقال خون:

AB منفی کمیاب ترین گروه خونی در کشور است

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: ۹۰ درصد مردم ایران گروه خونی مثبت و فقط ۱۰ درصد گروه خونی منفی دارند که از گروه های خونی منفی سه تا چهار درصد O منفی هستند، سه درصد A منفی، دو درصد B منفی و گروه خونی AB منفی به عنوان کمیاب ترین گروه خونی تقریبا زیر یک درصد است.

AB منفی کمیاب ترین گروه خونی در کشور است
به گزارش فرتاک نیوز،

بشیر حاجی بیگی در حاشیه افتتاح و راه اندازی نخستین مرکز خدمات دریافت و اهدای خون داوطلبانه هلال احمر در مرکز جامع اهدا شهید کوروش فیروزی شمیرانات در جمع خبرنگاران افزود: سالانه ۲.۵ میلیون نفر برای اهدای خون در سراسر کشور مراجعه می کنند که از این تعداد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خون اهدا می شود که آمار بسیاری خوبی است.

وی ادامه داد: سالانه در دنیا ۱۷۷ میلیون واحد خون اهدا می شود که سهم ایران ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد است که در منطقه مدیترانه شرقی ۲۰ درصد خون منطقه در ایران اهدا می شود و نرخ پایین شیوع عفونت های منتقله از راه خون در ایران مثال زدنی و رتبه اول در منطقه است.

سخنگوی سازمان انتقال خون توضیح داد: همگان باید بدانند که دو یا سه ساعت پس از اهدای خون حجم مایع از دست رفته با نوشیدن مایعات جبران می شود و سلول های خونی پس از گذشت دو یا سه هفته به سیستم گردش خون بر می گردند و با اهدای یک واحد خون به نجات جان سه بیمار کمک می کنند.

حاجی بیگی اضافه کرد: از خون کاملی که اهدا می شود فرآوردهای مختلفی گرفته می شود و از گلبول قرمز فشرده شده آن برای درمان بیمارانی که در بیمارستان ها بستری می شوند و جراحی های قلب باز دارند استفاده می شود و این خون اهدایی را برای بیمارانی که کم خون هستند، بیماران خاص و افرادی که تالاسمی دارند و از پلاسمای آن برای مصرف بیماران سوختگی و بیماران کبدی و پلاکت آن نیز برای بیماران سرطانی مصرف می کنند.

وی افزود: ما در سال سه میلیون و ۶۵۰ هزار واحد خون و فرآورده های آن را در سراسر کشور توزیع می کنیم و امیدواریم روزی برسد که هیچ بیماری دغدغه تامین خون و فرآورده های خونی را در کشور نداشته باشد.

سخنگوی سازمان انتقال خون در پاسخ به این سوال که چرا هنگام وقوع حوادث طبیعی سازمان انتقال خون با اعلام فراخوان عمومی از اهدا کنندگان می خواهد که برای اهدای خون به این سازمان مراجعه کنند، نیز گفت: چندین سال است که سازمان انتقال خون ایران با اهدای خون هیجانی خداحافظی کرده و اکنون دیگر اهدای خون در کشور اهدای خون مسئولانه با تصمیم آگاهانه است، خوشبختانه با سیستمی که ما داریم نظام و شبکه خون رسانی کشور هیچ کمبودی در سراسر کشور از نظر تامین خون و فرآوردهای خونی ندارد. اما در بعضی از استان های کشور مصرف خون بسیار بالاست در شهر تهران به عنوان یک کلانشهر ۱۷۰ بیمارستان و مرکز درمانی وجود دارد که باید تامین خون و فرآورده های خونی را اداره کل انتقال خون استان تهران فراهم کند.

وی گفت: در زمینه گروه های خونی چون فراوانی بعضی از گروه های خونی در کشور کم است این که گفته می شود که بعضی وقت ها کاهش خون در کشور وجود دارد به این دلیل است که برخی گروه های خونی در کشور کم است و گرنه ما مشکلی در تامین خون و فرآورده های خونی در کشور نداریم.

افتتاح نخستین مرکز خدمات دریافت و اهدای خون داوطلبانه هلال احمر

نخستین مرکز خدمات دریافت و اهدای خون داوطلبانه هلال احمر در مرکز جامع اهدا شهید کوروش فیروزی شمیرانات در راستای امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک جمعیت هلال احمر و سازمان انتقال خون کشور برای بهره گیری مشترک هر دو سازمان، در قالب مباحث آموزشی و پژوهشی، همکاری های فرهنگی و اجتماعی، اشتراک گذاری منابع انسانی و بهره وری از منافع در سطح ملی به ویژه در زمان بحران افتتاح و راه اندازی شده است.

بر اساس این تفاهم نامه جمعیت هلال احمر استان تهران، همکاری خود را با اداره کل انتقال خون استان آغاز و در این همکاری مقرر شده تا در برخی از پایگاه های انتقال خون، اعضای داوطلب هلال احمر استان تهران در بحث پذیرش و خون گیری مشارکت داشته باشند که در گام نخست از اجرای این همکاری های مشترک بالغ بر ۵۰ نفر برای گذراندن دوره های آموزشی به انتقال خون استان تهران معرفی شدند تا داوطلبان یادشده پس از اخذ مجوزهای لازم و دریافت گواهینامه، فعالیت خود را در مرکز تعیین شده انتقال خون به صورت آزمایشی آغاز کنند.

 داوطلبان هلال احمری که در فرآیند خون گیری شرکت می کنند، دارای مدارک تحصیلی پزشکی، پرستاری، مامایی و علوم آزمایشگاهی هستند، همچنین این طرح با محوریت تهران آغاز و در صورت موفقیت در تمام استان های کشور انجام خواهد شد.

ویژگی این مرکز خدمات دریافت و اهدای خون داوطلبانه که آن را با سایر واحدهای دریافت خون متفاوت می کند، این است که کارکنان و عوامل اجرایی آن  داوطلب هلال احمر هستند و کارمند سازمان انتقال خون نیستند.

ایران کشوری است که در آن مانند برخی کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان اهدای خون به صورت داوطلبانه و بدون چشمداشت مادی انجام می شود.

افرادی که برای انتقال خون به مرکز خدمات دریافت و اهدای خون داوطلبانه می آیند، افرادی هستند که تعهد اجتماعی دارند، در قبال اجتماع احساس مسئولیت می کنند و با اعتقاد به نوع دوستی و ایثارگرانه خون خود را اهدا می کنند.

نیاز به خون و فرآورده های خونی، همیشگی بوده و محدود به زمان خاصی نیست از این رو  این مرکز خدمات دریافت و اهدای خون داوطلبانه در همه روزهای سال دایر است.  

در آیین افتتاح این مرکز خدمات دریافت و اهدای خون داوطلبانه رئیس جمعیت هلال احمر، رئیس سازمان انتقال خون، رئیس و معاون جذب و سازماندهی سازمان داوطلبان، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران و جمعی از داوطلبان اهدای خون حضور داشتند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۴۰۷۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان