//
کدخبر: ۲۰۳۳۸۵ //
دستاورد دیگری از محققان ایرانی؛

تولید ژل خودترمیم شونده‌ای که باکتری‌ها را می‌کشد

یک محقق ایرانی مقیم کانادا، ژل جدید خود ترمیم شونده‌ای ساخته که حاوی ویروس‌های کشنده باکتری است.

تولید ژل خودترمیم شونده‌ای که باکتری‌ها را می‌کشد
به گزارش فرتاک نیوز،

این ژل می‌تواند کاربردهای متنوعی در حوزه پزشکی و حفاظت از محیط زیست داشته باشد.

ویروس‌های کشنده باکتری، باکتریوفاژها و یا فاژها خوانده می‌شوند. باکتریوفاژها فراوان‌ترین و متنوع‌ترین گروه ارگانیسم‌ها در کره زمین محسوب می‌شوند که شمار آن‌ها از هر موجود زنده دیگری حتی باکتری‌ها بیشتر است.

«زینب حسینی دوست» مهندس شیمی و محقق دانشگاه «مک مستر» در کانادا، این ژل را حین انجام آزمایشی به منظور کشف درمان‌هایی برای بیماری‌های عفونی درست کرد.

حسینی دوست باکتریوفاژها را در چنان تراکم زیادی پرورش داد و بسته بندی کرد که آن‌ها خود به خود در شکل کریستال‌های مایع ظاهر شدند. با افزودن یک ماده چسبنده شیمیایی، حسینی دوست مشاهده کرد که این فاژهای کریستالی شده یک ماده ژلاتین مانند تشکیل دادند که زمانیکه بریده می‌شدند، بلافاصله خود را ترمیم می‌کردند.

به گفته محققان، از این ژل زردرنگ می‌توان برای پوشاندن ایمپلنت‌های پزشکی و مفاصل مصنوعی استفاده کرد.

"لی تان" از محققین در آزمایشگاه حسینی دوست می‌گوید: ما به روش‌های جدیدی برای کشتن باکتری‌ها نیاز داریم و باکتریوفاژها یکی از گزینه‌های امیدوارکننده هستند. فاژها می‌توانند باکتری‌هایی را که نسبت به آنتی‌بیوتیک ها مقاوم شده‌اند، بکشند.

از این ژل برای اهداف مختلفی می‌توان استفاده کرد. از آنجایی‌که دی.ان.ای باکتریوفاژها را به راحتی می‌توان ویرایش کرد، این ویروس‌ها را می‌توان به گونه‌ای آموزش داد تا به سلول‌های سرطانی حمله کنند، پلاستیک‌ها را تجزیه کرده و یا با آلاینده‌های زیست محیطی مقابله کنند.

کشف این ژل جدید در مجله Chemistry of Material منتشر شده است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۳۳۸۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان