//
کدخبر: ۱۹۸۱۰ //

از فواید شکلات بیشتر بدانیم

شاید کمتر کسی وجود داشته باشد که از شکلات خوشش نیاید و طعم آنرا دوست نداشته باشد. معمولا اکثر افراد از خوردن شکلات لذت می برند. اما آیا خوردن شکلات برای سلامتی ما مفید است؟

از فواید شکلات بیشتر بدانیم
به گزارش فرتاک نیوز،

 شاید کمتر کسی وجود داشته باشد که از شکلات خوشش نیاید و طعم آنرا دوست نداشته باشد. معمولا اکثر افراد از خوردن شکلات لذت می برند. اما آیا خوردن شکلات برای سلامتی ما مفید است؟ هر مقدار که دلمان خواست می توانیم شکلات بخوریم؟ همه انواع شکلاتها خواص یکسانی دارند؟ در مطلب زیر به پاسخ این پرسشها می پردازیم.

مواد تشکیل دهنده شکلات چیست؟؟

بسیاری از شکلاتها از ماده ای به نام کاکائو تشکیل شده اند، کاکائو ماده تلخ مزه ایست که از دانه های درخت گرمسیری کاکائو به دست می آید که کاکائو نیز از فلاونوئیدها، اپی کاتچین ها و پروسیانیدین تشکیل شده است که همه این مواد نقش آنتی اکسیدانی در بدن ما دارند و از بدن ما در مقابل سرطانهای مختلف محافظت می کنند.

هر چه غلظت کاکائو در یک نوع شکلات بیشتر باشد میزان ترکیبات فلاونوئیدی نیز در آن بیشتر است و خواص سلامتی آن نیز بیشتر می شود. شکلاتهای روشن در مقایسه با شکلاتهای تیره (شکلات تلخ) شکر بیشتری دارند و شیر نیز دارد ولی شکلات تیره مقدار کمتری شکر، وانیل و کره کاکائو دارد.

فواید مصرف شکلات چیست؟

بسیاری از افراد فکر می کنند شکلات خاصیتی ندارد و آنرا به عنوان یکی از تنقلات بی ارزش در نظر می گیرند. در صورتی که این عقیده اشتباه است. شکلات علاوه بر اینکه کام ما را شیرین می کند خواص بی نظیری برای سلامتی ما نیز دارد. این خواص عبارتند از:

• ترکیبات فلاونوئیدی موجود در شکلات به کاهش فشار خون کمک می کنند.

• کاهش چربی خون: شکلاتهای تیره رنگ (شکلات تلخ) چربی بد خون یا همان LDL را کاهش می دهند.

• کاهش ایجاد لخته در خون: مطالعات اخیر نشان داده است که شکلات های تیره رنگ انعطاف پذیری عروق را افزایش می دهند و از تشکیل لخته در خون جلوگیری می کنند.

• بهبود خلق و خو: شکلاتهای تیره باعث افزایش ترشح دوپامین در مغز شده و افسردگی را کاهش می دهند.

• کاهش التهاب در بدن

• کاهش ریسک بیماری های قلبی و عروقی

• کاهش ریسک ابتلا به برخی از سرطانها مانند سرطان پوست: فلاونوئیدهای موجود در شکلات از پوست در برابر آسیبهای اشعه مضر خورشید محافظت می کنند.

• تامین بعضی از مواد معدنی: شکلاتهای تیره نیاز ما به برخی از مواد معدنی مانند روی، سلنیوم و پتاسیم را تامین می کنند.

• محافظت از مغز: تحقیقات نشان می دهند اپی‌کاتچین موجود در شکلات‌های تیره با تحریک مکانیسم‌های حفاظتی در مغز، از سلول‌های عصبی محافظت کرده و در هنگام سکته مغزی نیز میزان آسیب‌های وارد شده به مغز را کاهش می دهد. در حقیقت این ماده ارزشمند موجود در شکلات تیره قادر است در هنگام سکته با تقویت سیگنال های مغزی، تا حد زیادی سلول های عصبی را محافظت نماید.

• پیشگیری از دیابت: شکلات مقاومت سلولها نسبت به انسولین را کاهش می دهد و ریسک ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. بهتر است شکلتهای تلخ با مقدار کمی شکر را انتخاب کنید.

• کمک به کاهش وزن

شکلات سفید یا شکلات تیره، کدام یک بهتر است؟

اگرچه شکلات های شیری نیز حاوی فلاونوئید هستند ولی خواص مفید آن به اندازه شکلات تیره (شکلات تلخ) نیست، شاید به این دلیل که شکلات روشن حاوی شیر است و شیر به ترکیبات فلاونوئیدی متصل شده و آنرا غیر فعال می کند و این ترکیبات خواص مفید خود را از دست می دهند و عملکرد آنها کاهش می یابد. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که همراه شکلات تیره شیر میل نکنید.

 

چه مقدار شکلات در روز می توانیم مصرف کنیم؟

شکلاتها خواص مفید زیادی دارند ولی نمی توانیم آنها را به هر مقدار که دلمان خواست مصرف کنیم زیرا همانطور که در بالا نیز اشاره شد یکی از اجزای شکلاتها کره کاکائو است که نوعی چربی است و کالری بالایی دارد، پس در مصرف شکلات چه شکلاتهای تیره چه شکلاتهای شیری حد اعتدال را رعایت کنید. مصرف روزانه 28 گرم شکلات تیره (شکلات تلخ) توصیه می شود. سعی کنید از شکلاتهایی استفاده کنید که حداقل 60 درصد کاکائو داشته باشند و میزان شکر آنها نیز کم باشد.

 

منبع: بهداشت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۸۱۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان