//
کدخبر: ۱۹۸۰۴ //

چرا موی سر در نوجوانی سفید می شود؟

یک متخصص پوست و مو و زیبایی گفت: پیدایش تارهای سپیدی از مو در سر برخی از دخترها و پسرها معمولا از سنین ۱۴ سالگی آغاز می شود و حتی در سنین پایین‌تر هم در بعضی دیده می شود که به صورت تک تک در بین موها و یا به طور وسیع‌تری در یک یا چند قسمت به وجود می آید.

 چرا موی سر در نوجوانی سفید می شود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر زهره نیکبخت  افزود: علت سفیدی مو در سنین نوجوانی و جوانی بیماری‌هایی هستند که سبب متوقف شدن رنگدانه‌سازی و از بین رفتن رنگدانه‌های مو در آن ناحیه می شود، یکی از این بیماری‌ها لک و پیس یا پیسی نام دارد.

وی تشریح کرد: بیماری پیسی سبب می شود که سلول‌های رنگ در قسمتی ساخته نشده و موها در آن قسمت به رنگ سفید رشد کنند، این بیماری ممکن است به غیر از سر در قسمت‌های دیگری هم به وجود آمده و موهای هر قسمتی که درگیر شده است را سفید نشان دهد.

این متخصص پوست و مو و لیزر درباره درمان این بیماری گفت: درمان این بیماری از طریق لیزر در مرحله تحقیق و بررسی است، تاثیر مثبت درمان دارویی نیز به طور قطعی نیست و ممکن است در هر فردی متفاوت باشد، برای درمان گاهی زمان زیادی صرف می شود، اما در مورد همه افراد این طور نیست.

دکتر نیکبخت افزود: از عوامل مؤثر دیگر در پیدایش موی سفید در جوانان زمینه ارثی و فامیلی است و فرد با بررسی این که آیا در بزرگترهای خانواده، افراد نزدیک فامیل، فردی در جوانی و نوجوانی موهایش سفیده شده است یا نه، می تواند تا حدودی به علت ارثی بودن سفید شدن زودهنگام موی سر خود پی ببرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سوء تغذیه و استرس هم می تواند زمینه‌ساز سفیدشدن مو در سنین پایین باشد، گفت: البته مردم کشور ما چندان دچار سوء تغذیه نیستند و عامل سفید شدن زودرس موها را بیشتر در بیماری‌های از بین برنده رنگ دانه سلول‌های ناحیه رویش مو می توان یافت.

نیکبخت همچنین افزود: استرس با پایین آوردن سیستم ایمنی بدن می تواند زمینه ساز بیماری لک و پیس شود، تشدید کننده بیماری پیسی باشد و در نهایت موجب سفیدی مو در جوانان شود، اما از لحاظ علمی ثابت نشده است که سفید شدن موها در جوانی به دلیل استرس باشد.

این متخصص پوست و مو و لیزر همچنین علت به وجود آمدن لک و پیس را در سه عامل ارثی، ناشناخته، خودایمنی دانست و گفت: این بیماری معمولا در خانم‌ها در تمام قسمت‌های بدن آشکار می شود و اگر افراد به محض این‌که متوجه پیدایش تغییراتی در رنگ پوست و موی خود شدند، برای بررسی و درمان اقدام کنند، تا حدودی می توانند از پیشرفت آن جلوگیری کرده و درمان مؤثرتری داشته باشند.

 

 

منبع: افکار
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۸۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان