//
کدخبر: ۱۰۵۵۶۱ //

سمپاشی ۱۲۸هزار مترمربع جایگاه دام در جوانرود

سمپاشی 128هزار مترمربع جایگاه دام در جوانرود
به گزارش فرتاک نیوز،

 امسال ار ابتدای سال تاکنون 128هزار مترمربع جایگاه نگهداری دام در راستای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو شهرستان جوانرود سمپاشی شده است.

دکتر احمد امیری رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان جوانرود با بیان مطلب بالا، افزود: این سمپاشی به منظور مبارزه با انگل‌های خارجی که مخزن و عامل انتقال تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است .

وی  ادامه داد: همچنین در این راستا از ابتدای امسال تاکنون 21هزار راس دام کوچک و چهار هزار و 300راس دام بزرگ نیز سمپاشی شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان جوانرود به تشکیل نشست هماهنگی و پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو در فرمانداری جوانرود به ریاست معاون فرماندار اشاره کرد و گفت: در این  نشست که با حضور ادارات مرتبط تشکیل شد بر همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها در راستای پیشگیری از بروز این بیماری با دامپزشکی تاکید شد.

امیری با اشاره  به تصویب هفت بند مصوبه در این نشست گفت: در این نشست مقرر گردید که شهرداری در اسرع وقت نسبت به احداث سالن پیش سرد کشتارگاه دام و همچنین تعمیر و تجهیز خودرو حمل کشتارگاه و یا خرید خودرو حمل گوشت اقدام نماید.

وی افزود: همچنین مقرر شد که بخشداران مرکزی و کلاشی دستور لازم در خصوص در اختیار گذاشتن تانکر و موتور سمپاشی در راستای سمپاشی دام و جایگاه دام از طریق دهیاران همکاری لازم را با دامپزشکی شهرستان به عمل آورند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان جوانرود گفت: همچنین در این نشست مقرر شد که جهاد کشاورزی هم درباره سمپاشی جایگاه‌های نگهداری دام با دامپزشکی همکاری کند.

امیری ادامه داد: برخورد نیروی انتظامی با قاچاق دام و ادامه فعالیت اکیپ‌های مبارزه با کشتار غیرمجاز دام با همکاری ادارات ذی‌ربط به روال سابق از دیگر مصوبات این نشست بود.

وی افزود: همچنین مقرر شد بخشداران مرکزی و کلاشی، جهاد کشاورزی و شبکه بهداشت از جمعیت هدف خود شامل دهیاران، شوراها و دامداران و عرضه کنندگان فراورده‌های خام دامی جهت برگزاری کلاس آموزشی تب کریمه کنگو با دامپزشکی هماهنگی نمایند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان جوانرود گفت: همچنین مقرر شد هلال احمر برگزاری کلاس آموزشی تب کریمه کنگو را بر عهده بگیرد.

امیری ادامه داد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از مهم‌ترین بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان است و در حالی که بر روی دام هیچ علایم و اثری ندارد اما بیشترین تاثیر را بر انسان می‌گذارد.

وی افزود: عامل انتقال این بیماری، کنه است که با گزش حیوانات وحشی، دام‌های اهلی و حتی انسان این بیماری را منتقل می‌کند در حالی که این بیماری تلفات و یا علائم خاصی در دام ایجاد نمی‌کند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان جوانرود گفت: راه انتقال این بیماری از طریق گزش کنه است که تب ناگهانی، بدن درد، کوفتگی، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، بی اشتهایی، استفراغ ، گلودرد، دل درد، تغییرات خلقی مانند بی‌قراری و افسردگی از علایم آن در انسان است و علایم خونریزی از روز سوم تا ششم شروع می‌شود.

خبرنگار: طیبه دولت‌آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۵۵۶۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان