//
کدخبر: ۴۲۹۱۸۸ //
سرمایه گذاری | سرمایه گذاری با پول کم | سرمایه گذاری با طلا

روی دلار سرمایه گذاری کنیم؟ | نظر یک کارشناس درباره سرمایه گذاری با دلار در سال ۱۴۰۲

قیمت دلار در روزهای اخیر افزایش یافته است، با این حال آیا سرمایه گذاری روی دلار در سال جاری منطقی است؟

روی دلار سرمایه گذاری کنیم؟ | نظر یک کارشناس درباره سرمایه گذاری با دلار در سال 1402

سرمایه‌ گذاری به معنای قرار دادن پول یا دارایی‌ها در پروژه‌ها یا وسایلی است که به امید به دست آوردن سود یا بازگشت سرمایه‌ صورت می‌گیرد. سرمایه گذاری به توجه به اهداف و میزان ریسک می‌تواند در انواع مختلفی صورت گیرد، مثل سرمایه‌ گذاری در بورس، ملک، کسب و کارها، یا اوراق بهادار. سرمایه‌ گذاری ممکن است به صورت مستقیم (مثل خرید سهام یا ملک) یا غیرمستقیم (مثل خرید اوراق بهاداری مشتقه) انجام شود. هدف اصلی سرمایه گذاری، افزایش سرمایه و دستیابی به سود یا بازگشت سرمایه‌ است،. میزان سود و ریسک وابسته به نوع سرمایه‌ گذاری و شرایط بازار است.

معاون ارزی پیشین بانک مرکزی با پیش‌بینی ثبات نسبی نرخ ارز تا پایان سال گفت: همواره اتفاقات سیاسی موجب بروز نوسانات ارزی می‌شود که این مساله به تازگی نیز برای چند روز باعث افزایش قیمت ارز شد.

سیدکمال سیدعلی، ‌در واکنش به نوسانات ارزی در هفته‌های گذشته و بازگشت دوباره قیمت دلار به محدوده قیمت ۵۰ هزار تومان، اظهار کرد: دلایل مختلفی در نوسان بازار ارز وجود دارد که یکی از مهمترین آن، اخبار و اتفاقات سیاسی در منطقه و جهان است. این مورد، مصادیق زیادی در طول سال‌های گذشته داشته که به‌طور مثال می‌توان به تصمیمات دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا و یا حضور بایدن در راس امور این کشور اشاره کرد.

وی به اتفاقات هفته‌های گذشته نیز اشاره کرد و گفت: این بار نیز با توجه به درگیری در سرزمین‌های اشغالی و به دنبال آن انتشار اخبار سیاسی از این اتفاقات، شاهد آن بودیم که دوباره قیمت دلار افزایش یافت. هر چند که در این خصوص نباید از سوء استفاده سفته بازان و دلالان بازار ارز نیز به سادگی گذشت. این افراد بلافاصله بعد از درگیری در منطقه فرصت را مغتنم شمرده و با ایجاد موج و هیجانات کاذب در بازار باعث شدند دلار برای چند روز با افزایش قیمت مواجه شود که خوشبختانه طبق پیش‌بینی‌ها قیمت ارز با روند کاهشی همراه شد.

قیمت دلار

سرمایه گذاری روی دلار منطقی است؟

معاون ارزی پیشین بانک مرکزی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت دلار، فقط در بخش اسکناس بود و هیچ تغییری در بحث حواله وجود نداشت، افزود: موضع‌گیری منطقی و اصولی ایران در خصوص درگیری‌های منطقه موجب شد تا بعد از چند روزِ پر التهاب در بازار ارز، شاهد کاهش قیمت دلار بودیم و همه چیز به شرایط عادی بازگشت، در واقع موج روانی حاصل از اخبار سیاسی هم نتوانست تاثیر چندانی در بازار داشته باشد و قیمت ارز دوباره به همان وضعیت چند ماه گذشته بازگشت.

سیدعلی به تاثیر مثبت افزایش درآمدهای ارزی دولت، افزایش صادرات، و دسترسی ایران به منابع ارزی و همچنین توافقات بانکی در منطقه و سیاست کنترل نقدینگی اشاره کرد و گفت: قطعا این عوامل در بهبود شرایط و آرامش بازار ارز تاثیر مثبت و بسزایی داشته و دارد، ضمن اینکه اگر بحث تورم و نرخ کاهش نقدینگی هم بیش از پیش ساماندهی و کنترل شود، می‌توان امیدوار بود که نرخ ارز تا پایان سال تغییر چندانی نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بازار ارز به هیچ عنوان کار منطقی و سودآوری نیست، گفت: ما اواخر سال گذشته هم با موج کاذبی همراه بودیم که قیمت دلار را تا محدوده ۵۹ هزار تومان بالا برد، اما خوشبختانه با اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های ویژه، دلار دوباره به محدوده قیمتی ۵۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد، همین مساله موجب شد تا خیلی از افراد همزمان با رکود بازار، متضرر شوند و دیگر سرمایه گذاری در بازار ارز را سودآور و منطقی ندانند.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۹۱۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان