//
کدخبر: ۴۱۳۴۰۲ //
خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

شاهرود، شگفتی بی‌نظیر طبیعت ایران | سفری بر فراز ابرها

شاید باورتان نشود که در دل یک استان کویری و خشک مانند سمنان شهری با مناطق سرسبز، جنگل و آبشار وجود داشته باشد؛ شاهرود از شهرهای چهار فصل و خوش آب و هوای ایران است که می‌تواند سفری رویایی را برای هر گردشگری رقم بزند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، هر گوشه و کنار از ایران چهار فصل را می‌نگریم که زیبایی‌های خیره‌کننده آن چشم‌ها را می‌نوازد. شهرها و روستاهایی که برای خود آب‌وهوا، اقلیم و طبیعت و ویژگی خاصی دارند. سفر به هر یک از نقاط چهار فصل این کشور پهناور سبب شده تا حس کنید در فصل مورد علاقه خود هستید و می‌توان با کمتر هزینه‌ای از گردش در آن مناطق لذت برد. شهرستان  شاهرود  واقع در استان سمنان بی‌شک از آن دسته مناطق گردشگری است که به دلیل اینکه در حد فاصل کویر، کوهستان و جنگل‌های شمال ایران واقع شده از طبیعت بسیار منحصر به‌فردی برخوردار است.

 

 

Shahrud-Tourist-Attractions

 

شاهرود مهد شگفتی‌های بی‌نظیر طبیعت ایران

شاهرود دومین شهر بزرگ استان سمنان است و به لحاظ موقعیت جغرافیایی در مسیر اصلی جاده ترانزیت تهران مشهد و در کمربند بین‌المللی شرق به غرب دنیا قرار دارد. از سمت شمال به استان گلستان متصل و کمتر از ۱۰۰ کیلومتر با جلگه گلستان فاصله دارد و سبب شده تا جنگل‌های هیرکانی تا به مناطقی از شاهرود هم کشیده شده باشد.

این شهر در اکثر ماه‌های سال معتدل سرد است و به دو منطقه قسمت مرکزی شامل شاهرود و دهستان‌های حومه، معتدل و قسمت جنوبی مانند طرود، بیارجمند و خوارتوران معتدل گرم تقسیم می‌شود. شاهرود در حد فاصل کویر، کوهستان و جنگل‌های شمال ایران واقع شده و از طبیعت بسیار بکر و جذابی برخوردار است. کویرهای وسیع طرود و نخلستان‌های آن و مردمی که از راه شترداری ارتزاق می‌کنند از جمله موارد چشم نواز این منطقه است.

شمال شاهرود دارای طبیعت جنگلی همچون گلستان و مازندران  است و شرق آن با منطقه‌ای کاملا سردسیر و برف‌گیر مانند طبیعت و آب‌ و هوای کردستان و لرستان در است. شهر زیبای مُجِن روستا-شهر پلکانی زیبا، روستای سردسیر تاش علیا از دیگر مناطق دیدنی این شهرستان به شمار می‌رود.

 

shahrod

 

جاذبه‌های تاریخی شاهرود

«وندیداد اوستا» از کهن‌ترین نام‌های شاهرود است که در کنار اسامی شانزده سرزمین آریایی آمده است. شاهرود به لحاظ تاریخی یکی از شهرهای با جاذبه‌های گردشگری فرهنگی و تاریخی محسوب می‌شود. بارگاه بایزید بسطامی در بسطام و آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی در خرقان از مهم‌ترین مناطق تاریخی شاهرود به‌شمار می‌رود. چنارهای سرسبز و کهنسال واقع در خیابان‌ها و بوستان‌های این شهر یکی از جاذبه‌های طبیعی این شهر است. «چنار سوخته» از قدیمی‌ترین درخت‌های چنار این شهر است که در فهرست میراث ملی نیز به ثبت رسیده است.

 

«جنگل ابر» زیباترین جاذبه‌ طبیعی ایران

جنگل ابر یکی از معروف‌ترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران است که در ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود واقع شده و در 1۲ کیلومتری روستای ابر قرار گرفته ‌است. جنگل ابر شاهرود از قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا و قسمتی از جنگل‌های هیرکانی به‌شمار می‌رود که میلیون‌ها سال قدمت دارند و متعلق به دوران ژوراسیک هستند. این جنگل در بیشتر روزهای سال با ابر پوشیده می‌شود و به دلیل وسعت زیادی که دارد گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی بسیاری در آن زندگی می‌کنند. البرز شرقی با قله شاهوار و سایر قلل، سرمنشا رودخانه‌های متعددی است که به سمت گرگان و پیشتر به سمت شاهرود هم جریان داشته است.

پارک ملی توران که در منطقه کویری این شهرستان قرار گرفته و زیستگاه اصلی یوز ایرانی است، در این منطقه قرار دارد. «آبشار آلوچال و دالان بهشت جنگل ابر، نخلستان‌های خرما، آبشار و چشمه زیبای روستای تاش علیا، آبشار مجن و روستای نگارمن و ... از جمله جاذبه‌های گردشگری شهرستان شاهرود محسوب می‌شوند. زبان محلی این روستاها همان مازندرانی است. میوه‌هایی همچون زردآلو، قیصی، هلو، گیلاس، آلبالو و ... از جمله خوشمزه‌هایی این شهرستان هستند.

جنگل اولنگ یکی دیگر از جاهای دیدنی شاهرود محسوب می‌شود که در ۵۰ کیلومتری جاده شاهرود به آزادشهر واقع شده است. اولنگ در زبان ترکی به معنای ارتفاعات مرتفع و بادخیز است. این جنگل بسیار زیبا در فصل بهار و تابستان آب و هوایی بسیار معتدل دارد و چشم‌انداز دلنواز دارد.

 

چگونه به شاهرود سفر کنیم؟

شهرستان شاهرود به دلیل اقلیم خاصی که دارد مانند بهشتی در دل کویر است که در هر فصلی که به آن سفر کنیم با زیبایی‌های زیادی مواجه خواهیم شد. دیدن دشت‌های پر از شقایق و گل‌های آفتابگردان، خانه‌های تاریخی، جنگل‌های انبوه و مه گرفته و گونه‌های جانوری خاص می‌توانند شاهرود را به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی سفر در فصول مختلف سال در اولویت قرار دهد. این شهر به دلیل قرار گرفتن در میانه راه تهران به مشهد، حد فاصل شهر دامغان در غرب، سبزوار و بردسکن در شرق، گرگان در شمال و معلمان و جندق در جنوب، یک شاهراه و مسیر اصلی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۳۴۰۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان