//
کدخبر: ۴۰۳۰۳۴ //
مرصع پلو | مرصع پلو مجلسی | طرز تهیه مرصع پلو

نهار چی بپزم : طرز تهیه مرصع پلو + آموزش قدم به قدم

مرصع پلو علاوه بر زیبایی بی نظیرش، طعمی فوق العاده و دل انگیزی دارد.

نهار چی بپزم : طرز تهیه مرصع پلو + آموزش قدم به قدم
به گزارش فرتاک نیوز،

مرصع پلو یکی از مجلسی ترین غذاهای ایرانی به حساب می آید که در گذشته به آن جواهر پلو نیز می گفتند. مرصع پلو رنگین کمانی از رنگ هاست و می تواند هر سفره ای را رنگین کند، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه مرصع پلو در ادامه همراه ما باشید.

download (11)

طرز تهیه مرصع پلو

مرحله اول

برای تهیه مرصع پلو خوشمزه ابتدا برنج را پاک می کنیم و می شوییم و تا سطح روی آن را آب ولرم می ریزیم و ۱ قاشق غذاخوری نمک می افزاییم تا برنج خرد نشود، و بسته به نوع آن به مدت ۲ تا ۳ ساعت کنار می گذاریم.

مرحله دوم

در ادامه استخوان های سینه مرغ را جدا می کنیم و روی تخته آشپزخانه با چاقویی تیز به صورت مکعبی برش می دهیم، سپس مرغ ها را می شوییم و داخل آبکشی می ریزیم تا خونابه آن خارج شود.

مرحله سوم

اکنون پیازها را بعد از پوستگیری می شوییم و یکی از آنها را حلقه ای برش می دهیم و درون کاسه ای گود می ریزیم و مرغ ها را به آن می افزاییم. با مقداری نمک و آبلیمو مرغ ها را آغشته کرده و خوب مخلوط می کنیم.

مرحله چهارم

بعد از اینکه مرغ را مزه دار کردیم روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و داخل یخچال به مدت ۱ ساعت استراحت می دهیم تا بافت گوشتی مرغ طعم دار شود. حالا خلال های پرتقال را آماده می کنیم.

مرحله پنجم

زمانی که سفیدی پوست پرتقال را جدا کردیم، قسمت رویی نارنجی رنگ را با استفاده از چاقو به صورت خلالی خرد می کنیم و در آب ولرم می خیسانیم. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه آب آن را دور می ریزیم و در قابلمه کوچکی می جوشانیم.

مرحله ششم

آنوقت ۲ تا ۳ دفعه خلال ها را در آب جوش می جوشانیم و تا تلخی پوست پرتقال ها از بین برود. سپس در همان قابلمه خلال ها را با ۲ قاشق غذاخوری تفت می دهیم و بعد ۱ قاشق شکر را اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

مرحله هفتم

پس از آن که شکر حل شد و خلال ها براق و شیشه ای شدند از روی حرارت کنار می گذاریم. حالا باقیمانده پیازها را به شکل نگینی روی تخته آشپزخانه خرد می کنیم و تابه ای را روی حرارت متوسط قرار می دهیم و کمی روغن درون آن می ریزیم.

مرحله هشتم

در ادامه پیازها را به تابه می افزاییم و زمانی که بعد از تفت دادن سبک شدند مرغ ها را از یخچال خارج می کنیم و به پیازها اضافه می کنیم و به مقدار لازم زردچوبه و فلفل سیاه روی مرغ ها می پاشیم و خوب تفت می دهیم تا مواد با هم مخلوط شوند.

مرحله نهم

اکنون بعد از ترکیب شدن درب تابه را می گذاریم تا مرغ ها مغز پخت شوند. پس از گذشت ۲۰ دقیقه روی مرغ ها کمی زعفران پخش می کنیم و ۱ قاشق آبلیمو به همراه کمی دارچین به تابه حاوی مرغ می افزاییم تا مرغ خوشمزه تر شود، حالا تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم.

مرحله دهم

گام بعدی قابلمه ای مناسب پخت برنج را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت بالا قرار می دهیم تا آب به جوش آید. حالا آبی را که برنج ها را در آن خیس کردیم خالی می کنیم و در آب جوش می ریزیم، ۸ تا ۱۰ دقیقه زمان می دهیم تا بجوشد.

مرحله یازدهم

بعد از آن که اطراف برنج کمی نرم و مغز آن سفت بود قابلمه را از روی حرارت برداشته و درون آبکشی می ریزیم و مقداری آب ولرم روی آن می گیریم تا به یکدیگر نچسبند. قابلمه را روی حرارت ملایم می گذاریم و کمی روغن داخل آن می ریزیم.

مرحله دوازدهم

در صورت دلخواه نان یا ورقه های سیب زمینی را کف قابلمه می چینیم و تمامی برنج را به آرامی درون قابلمه می ریزیم. و درب را با دم کنی می پوشانیم و به مدت ۱ ساعت اجازه می دهیم برنج دم بکشد.

مرحله سیزدهم

نوبت به آماده کردن خلال بادام است. خلال را در گلاب به مدت ۱۰ دقیقه خیس می کنیم. بعد از زمان تعیین شده خلال ها را از گلاب بیرون می آوریم و در تابه کوچکی با روغن تفت می دهیم. زرشک ها را بعد از شستن و گرفتن آب اضافی آن به صورت جداگانه در تابه ای با کمی روغن و شکر تفت می دهیم.

مرحله چهاردهم

در ادامه کشمش ها را بعد از پاک کردن در آب ۵ دقیقه می خیسانیم و بعد از گرفتن آب کشمش ها را درون تابه ای سرخ می کنیم و کنار می گذاریم. برنج را بعد از آماده شدن در ظرف دلخواه می ریزیم و با مرغ، زرشک، کشمش، خلال بادام، خلال پسته، خلال پرتقال، و زعفران روی برنج را به سلیقه خود به بهترین شکل تزئین کنید. نوش جان

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۳۰۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان