//
کدخبر: ۲۹۲۵۲۲ //

تازگی با انجماد فوق سریع پمینا

در روش انجماد فوق سریع پمینا، ملکول‌های آب به بلورهای کوچکی تبدیل می‌شوند که برعکس انجماد خانگی آسیبی به بافت مواد غذایی نمی‌رسانند

تازگی با انجماد فوق سریع پمینا

بسیاری از مردم برای نگهداری بلندمدتِ محصولات غذایی‌شان، سراغ خرید مواد غذایی همچون مرغ، گوشت و سبزیجات و سپس شستن، بسته‌بندی در کیسه‌های فریزر و در آخر سراغ منجمدسازی در فریزر می‌روند. اما این روزها پمینا هم کمپین وسیعی را با شعار «تازه‌تر از تازه» در سطح شهرهای بزرگ کشور به راه انداخته تا مردم را با مزایای فناورانه‌ی محصولات خود همچون فناوری «انجماد فوق سریع» و اثر آن در تازه ماندن (و یا حتی تازه‌تر ماندن به نسبت خرید خانگی و نگهداری در فریزر)، آشنا کند.

اما برای مقایسه‌ی این دو روش خرید، لازم است کمی در مورد روش انجماد مواد غذایی در کارخانه‌ای همچون پمینا با فریزرهای خانگی صحبت کنیم و تفاوت این دو را درک کنیم.

روش اول: انجماد در فریزر خانه؛ تغییر بافت مواد غذایی و از دست رفتن تازگی

فریزرهای خانگی که اکثر مردم برای انجماد مواد غذایی همچون گوشت، مرغ و سبزیجات استفاده می‌کنند، محدودیت‌های بسیاری دارند. مثلا این فریزرها به علت توان کم خود، بسیار آهسته و ظرف مدتِ چند ساعت، مواد غذایی را منجمد می‌کنند. حداکثر دمای زیر صفر فریزرهای خانگی چیزی در حدود منفی 20 تا منفی 25 درجه است که در فرآیند قرارگیری مواد غذایی در آن، آبِ موجود در مواد غذایی، به آهستگی و سرعت بسیار پایین یخ می‌زند و این مساله باعث می‌شود که کیفیت مواد غذایی پایین بیاید . همچنین در این روش تبادل گرمایی به آهستگی از درون به بیرون مواد غذایی انجام می‌شود. یعنی ابتدا بیرون محصول سرد شده و کم‌کم سرما به مغز یا مرکز ماده‌ی غذایی می‌رسد.

این «آرام آرام یخ زدن»، باعث تغییر فرمِ بافتِ سلولیِ مواد غذایی می‌شود زیرا در روش انجماد خانگی و یا سنتی ملکول‌های آب به بلورهای درشتی تبدیل می‌شوند که به بافت مواد غذایی آسیب می‌زنند . همین مساله باعث می‌شود در طول مدت انجماد، موادغذایی تازگی خود را از دست ‌دهند. 

این مساله در زمان یخ‌زدایی یعنی زمانی که مواد غذایی منجمد را از فریزر خارج می‌کنیم هم خود را نشان می‌دهد. اگر دقت کرده باشید هنگام یخ‌زدایی مواد غذایی مقدار بسیاری آب از مواد غذایی خارج می‌شود که این مساله نشان‌دهنده‌ی همین تغییرات ماهیتی در بافت محصول است. 

در واقع این‌طور می‌توان گفت که مواد غذایی، قبل و بعد از رفتن در فریزر منزل، هیچ شباهتی به هم ندارند و به علت روش انجماد آرام در فریزر، بر خلاف تصور بسیاری از ما، تازگی خود را از دست داده است.

روش دوم: انجماد در فریزر صنعتی پمینا به روش انجماد فوق سریع، حفظ بافت مواد غذایی و حفظ تازگی

برای حل مشکل انجماد فریزرهای خانگی و حفظ تازگی، پمینا راه حلی مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته و جدید را به نام «فناوری انجماد فوق سریع» عرضه کرده که محصولات غذاییِ تازه بعد از اینکه پروسه‌های جداسازی، قطعه‌بندی، پاک‌سازی و در برخی محصولات، پخت و آماده‌سازی مصرف را طی می‌کنند بعد از انجماد بتوان به راحتی آنها را در فروشگاه‌ها با بهترین کیفیت عرضه کرد.

در این روش که به انجماد فوق سریع یا  IQFمشهور است، محصولات غذایی، در فریزرهای با ابعاد غول‌آسا و توان بسیار بالا و دمای بسیار بسیار پایینِ منفی 40 تا 50 درجه، قرار می‌گیرند. این دما و روش قرارگیری مستقیم محصولات در آن، به حدی بهینه‌سازی‌شده و قدرتمند است که در تونل انجماد آن، بر خلاف فریزرهای خانگی، تنها چند دقیقه طول می‌کشد تا تمام محصول، چه از درون و چه از بیرون، و به صورت هم‌سان و یکنواخت، یخ بزند.

در روش انجماد فوق سریع پمینا، ملکول‌های آب به بلورهای کوچکی تبدیل می‌شوند که برعکس انجماد خانگی آسیبی به بافت مواد غذایی نمی‌رسانند و این روند انجماد از ایجاد تغییرات در کیفیت و شکل ظاهری محصولات جلوگیری می‌کند؛ همچنین باعث می‌شود محصول در زمان یخ‌زدایی آب نیندازد، تغییر رنگ ندهد و شکل ظاهری‌اش نیز مانند روز اول حفظ شود.

با مقایسه‌ی مزایای روش IQF و معایب روش انجماد خانگی، می‌توان به این نتیجه رسید که بر خلاف انتظار، مواد غذایی منجمد شده و سپس یخ‌زدایی شده از فریزرهای خانگی آن تازگی و طراوت و حتی بافت سلولی مواد غذایی تازه را ندارند و برای حل این مساله می‌توان به فناوری‌های جدید و روز دنیا که این روزها در ایران توسط پمینا به کار گرفته شده است، اتکا کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۲۵۲۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان