//
کدخبر: ۱۳۸۹۸۴ //
مشکلات اقتصادی، افزایش قیمت و عدم عرضه به بازار

سه مشکل اساسی صنعت خودرو در ایران

صنعت خودروسازی ایران از قدمتی بیش از نیم قرن برخوردار بوده و در طی این مدت فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است. در حال حاضر مسائل و مشکلات خودروسازی باعث وارد آمدن فشار مضاعف بر جامعه گردیده است. افزایش قیمت بی رویه و کمبود عرضه خودرو از جمله این مشکلات است.

سه مشکل اساسی صنعت خودرو در ایران
به گزارش فرتاک نیوز،

صنعت خودروسازی ایران قدمتی بیش از نیم قرن دارد. صنعت خودروسازی ایران طی این نیم قرن مشکلات و فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است. از زمان آغاز مونتاژ پیکان در ایران ناسیونال یا ایران خودرو و مونتاژ انواع خودروهای آمریکایی و اروپایی در دهه پنجاه تا واردات انواع خودروهای ژاپنی و کره ای به ایران و در نهایت طی چندین سال اخیر پای خودروهای چینی به بازار خودرو ایران باز شده است.

مسائل و مشکلات مربوط به تحریم اقتصادی ایران در سالهای اخیر مزید بر علت گشته و در حال حاضر صنعت خودروسازی ایران با رکود و وضعیت نابسامان دست و پنجه نرم می کند.

مشکلات صنعت خودروسازی ایران

مشکلات صنعت خودروسازی ایران به بطور عمده به دو دسته بر می گردد. اول مشکلات اقتصادی و بحران مالی که گریبان گیر خودروسازان است و دوم مشکلات ناشی از افزایش قیمت بی حد و مرز خودروها و عدم عرضه خودرو به بازار که به مشتری تحمیل می گردد.

با اعلام تحریم های جدید علیه کشور ایران و صنعت خودروسازی بسیاری از بندهای خودروسازی فعال در بازار ایران اقدام به عقب نشینی نموده و لذا خودروسازان با مشکلات فراوانی از جمله کمبود قطعه و افت تیراژ تولید مواجه شدند. از طرفی با افزایش نرخ ارز هزینه های تولید رو به افزایش گذاشته و خودروسازان مجبور به کاهش عرضه و افزایش قیمت محصولات خود شده اند.

در این میان برخی دلالان در بازار از این وضعیت موجود سو استفاده نموده و باعث افزایش قیمت کاذب و سرسام آور خودرو می شوند. هر چند برخی خودروسازان نیز در این میان علی رغم موجودی خودرو در انبار اقدام به کاهش و یا عدم عرضه خودرو به بازار نمودند. در نهایت کلیه این مشکلات، کمبود عرضه و افزایش قیمت بازار متوجه مصرف کننده نهایی می گردد.

صنعت خودروسازی

رکود صنعت خودروسازی ایران

صنعت خودروازی ایران در حال حاضر در وضعیت رکود بسر می برد. کاهش تیراژ تولید به دلیل کمبود قطعات و مشکلات ناشی از واردات خودرو و قطعه به ایران موجب گردیده تا ر درجه اول خودروسازان اقدام به پیش فروش خودرو با قیمت غیرقطعی به مشتریان نموده و از طرفی نگرانی از وضعیت آینده اقتصادی موجب سردرگمی مصرف کنندگان شده است.

مصرف کنندگان چنانچه نیاز به خودرو داشته باشند می بایست اقدام به پیش فروشهای با مدت زمان طولانی که در برخی موارد به بیش از یکسال نیز می رسد نماید و یا اقدام به خرید از بازار با قیمت بسیار زیاد نماید. متاسفانه در این میان برخی خودروسازی ها نیز سوار بر موج تورم و گرانی شده و محصولات خود را که در ماههای قبل و با قیمت ارز دولتی تولید و یا وارد نموده اند بر اساس قیمتهای جدید به مشتریان واگذار می نمایند و متاسفانه کنترل جدی و دقیقی بر این قضیه وجود ندارد.

مطلب دیگر مربوط به تعهدات خودروسازان به مشتریان و بحث گارانتی و خدمات پس از فروش است.

در واقع بعد از فروش خودرو به مشتری، تعهدات خودروساز به مشتری شروع می گردد. ارائه خدمات پس از فروش مناسب، تامین قطعات و گارانتی از جمله مواردی است که در بسیاری از خودروسازی ها بطور کامل رعایت نشده و در حق مشتری اجحاف می گردد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۸۹۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان