//
کدخبر: ۱۲۷۶۵۱ //

روشن شدن آفتاب حقیقت، در پس «سایه های پنهان» کانال بالکان

"سایه های پنهان"، مستندی است در خصوص حضور مستشاران آمریکایی در ایران در سال 1330 که با مشارکت دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (جشنواره عمار) و کانال بالکان شبکه جهانی سحرساخته می شود.

روشن شدن آفتاب حقیقت، در پس «سایه های پنهان» کانال بالکان
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از روابط عمومی برون مرزی رسانه ملی، گروه مستندساز با حضور در شهرها و مکانهای ثبت شده ، رد پای تاریخ را دنبال می کنند و در این راه از روایت شخصیت های عصر پهلوی دوم مثل خاطرات ارتشبد فردوست و دست اندر کاران نظام سابق استفاده می شود. همین طور از روایت نیروهای چپ در شناسایی خط وابستگی به آمریکا و بسط و گسترش این خط در قبل از انقلاب استفاده می شود.

به گفته محمدرضا محمدی نجات، کارگردان این مستند، هدف از ساخت مستند «سایه های پنهان» پرداختن به موضوعات ذیل است:

-مروری کوتاه بر سابقه فرهنگ مستشاری در ایران

- تبعید رضا شاه

- اشغال آبادان و انتقال گسترده سلاح های سنگین و هواپیماهای آمریکایی به آبادان و ارسال آنها به روسیه-اولین جای پای محکم نظامیان امریکایی در ایران.

- کنفرانس تهران و پایان جنگ دوم جهانی.بازدید روزولت از نظامیان مستقر در تهران

-سفر شاه به امریکا در زمان ترومن و موج اول خرید های نظامی از آمریکا

- اصل چهار ترومن (نمایش هویج)

- گسترش و بسط سیستم مستشاری در عرصه های کشاورزی، اصلاحات ارضی،انجمن های ایالتی و ولایتی،برنامه و بودجه و برنامه گسترده تسلیحاتی شاه

-اداره اطلاعات و روابط فرهنگی ایالات متحده آمریکا در ایران، بازوی تبلیغاتی آمریکا در تهران

- ملی شدن صنعت نفت و پیامد های رویکرد های آمریکایی مصدق

- ورود جدی آمریکا در صنعت نفت ایران در قالب کنسرسیوم

- کاپیتالاسیون و آغاز نهضت ضد امریکایی آیت الله خمینی

- شوک نفتی ۱۹۷۳ موج دوم خرید های تسلیحات پیشرفته تر آمریکایی توسط شاه و وابستگی بیشتر به توان مستشاری امریکا تا انقلاب اسلامی

و در پایان، خروج مستشاران آمریکایی از ایران.

قطعا پشتوانه مطالعاتی مراکزی چون دفتر مطالعات تاریخ معاصر و مرکز اسناد انقلاب اسلامی در تحقق اهداف این اثر کارایی ویژه خواهد داشت.

تلاش تیم مستندساز برثبت حقایق وخلق اثری ماندگار و قابل استناد، آنان را واداشته تا علاوه بر تصاویر ناب از مکانهای درج شده

در تاریخ، از منابع دیگری مانند استفاده از آرشیوهای دیده نشده و بکر،  تهیه منابع خارجی جدید و نیز با مطرح کردن روایات گفته نشده از حضور مستشاران آمریکایی، گامی استوار در زمینه مستندسازی بردارد.

تهیه کننده و کارگردان «سایه های پنهان» محمد رضا محمدی نجات، درباره هرچه نزدیکتر بودن این مستند به واقعیت می گوید:«هرچه بتوانیم فضاها و لوکشین های مرتبط با موضوع فیلم را از نزدیک به تصویر بکشیم قطعا در باور پذیری آن موفق تر خواهیم بود.»

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۷۶۵۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان