//
کدخبر: ۴۴۹۲۹۱ //

عوارض وحشتناک تتو که از آن‌ها غافل هستید

متخصصان اعتقاد دارند به دلیل وجود رنگ‌های شیمیایی و فلزات مختلف در مواد تتو، شخص تتوکار و مرکزی که در آن تتو انجام می‌شود بسیار مهم است، چراکه ممکن است بی‌تجربگی تتوکار باعث عواقب خطرناکی برای فرد شود.

 عوارض وحشتناک تتو که از آن‌ها غافل هستید
به گزارش فرتاک نیوز،

تتو‌ یا خالکوبی سابقه فرهنگی طولانی‌مدت در تاریخ بشر دارد و در قومیت‌های مختلف ایران نیز به فراخور منطقه، از قدیم در نواحی مخالف بدن، تتو یا همان خال‌کوبی انجام می‌دادند. 

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ورود دستگاه‌های پیشرفته‌تر به حوزه تتو و استفاده از تتوکاران از بی‌حسی، علاقه‌مندان به آن بیشتر شده و به نوعی همه‌گیری شده است.

اما برخی سالن‌های زیبایی و افراد بی‌تجربه و غیرمتخصص هم مشغول ارائه این سرویس برای مشتریان هستند که به دلیل قیمت پایین‌تر متقاضی زیادی دارند، بدون توجه به این که اینکار چه عوارض وحشتناکی برای متقاضی خواهد داشت.

یکی از عوارض انجام تتو در مراکز غیر تخصصی، ایجاد آلرژی در برخی افراد است. چون مواد تتو، مواد خارجی هستند که وارد بدن می‌شوند و می‌توانند آلرژن باشند و برای فرد ایجاد حساسیت کنند. به جا ماندن اِسکار یا فیبروزی ازجمله عوارض تتو است که با گذراندن مراحل درمانی هم در برخی موارد ممکن است اثر آن از بین نرود.

تتو در مراکز غیر بهداشتی و غیر استاندارد می‌تواند منجر به ایجاد عفونت‌های پوستی شود. چون سوراخ و زخمی در پوست ایجاد می‌شود که مراقبت‌های خاص خود را نیاز دارد. عفونت‌های قارچی یا زیر پوستی ازجمله مواردی هستند که شاید بعدها اثرات آن مشخص شود.

گاهی تتو باعث می‌شود که بیماری‌های خونی مثل هپاتیت و ایدز از یک فرد به فرد دیگر منتقل شود. برای انجام تتو باید ناحیه موردنظر به خوبی استریل شود و از سوزن‌های استریل و یکبار مصرف برای انجام کار استفاده شود. این نکته در مطب‌ها، دندانپزشکی‌ها، درمانگاه‌ها به شدت رعایت می‌شود. اما در آرایشگاه‌ها تجهیزات کافی بهداشتی معمولا وجود ندارد و از وسایل چند بار مصرف استفاده می‌شود.

تغییر رنگ پوست و پنهان شدن بیماری از دیگر عوارض تتوی غیراصولی است‌. گاهی ما متوجه تغییر وضعیت خال‌ها یا لکه‌های پوستی نمی‌شویم و همین ممکن است بیماری‌های بدخیم مثل سرطان را پوشش بدهد و وقتی متوجه آن شویم که تبدیل به زخم شده یا ارگان‌های داخلی بدن را درگیر کرده است.

ایجاد گوشت اضافه روی پوست بعضی از افراد که مستعد بافت کلوئید هستند یکی دیگر از عوارض تتو است. یعنی وقتی تتو می‌کنید، در همان ناحیه تتو، یک بافت کلوئید یا گوشت اضافه ایجاد می‌شود. این ربطی به وسعت تتو ندارد. 

خیلی از مواد تتو به دلیل رنگ‌ها و فلزاتی که در آن‌ها وجود دارد، ممکن است منجر به بروز سرطان‌های پوست شود. حتی ممکن است بیماری‌های سیستم ایمنی پوستی ایجاد کنند.

وجود فلزات در مواد تتو می‌تواند حتی در نتایج تصویربرداری مثل رادیولوژی، ام‌آرآی و ... نیز اختلال و اشکال ایجاد کند. ممکن است تصویرهایی ایجاد کند که به عنوان جسم خارجی تلقی شود یا مانع و پوششی در جهت ورود اشعه به داخل بدن ایجاد کند و فرد متخصص موقع تصویربرداری نتواند قسمت‌های پایین‌تر و عمقی‌تر را درست متوجه شود و درنتیجه نتواند وجود یا نبود بیماری را تشخیص بدهد.

اگر فرد بیماری خونی داشته باشد، تتو می‌تواند خون‌ریزی‌های مقاوم به درمان ایجاد کند. و این یک مشکل به مشکلات فرد اضافه می‌شود.

کبودی‌های غیرطبیعی و تاثیر بر سیستم لنفاوی بدن از دیگر عوارض ناشی از تتوی غیراصولی است‌‌.

البته این عوارض در یک فرد ایجاد نمی‌شود و از هر ۱۰۰ هزار نفر ممکن است در یک نفر علائم بصورت محدود و گزینه‌ای مشاهده شود.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۹۲۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان