//
کدخبر: ۳۸۸۶۵۷ //

کشف یک عارضه خطرناک تتو برای بدن

مطالعات نشان می‌دهد میکرو و نانوذرات تتو (خالکوبی) می‌توانند داخل بدن حرکت کنند و به گره‌های لنفاوی برسند.

کشف یک عارضه خطرناک تتو برای بدن
به گزارش فرتاک نیوز،

از مدیکال ساینس،خالکوبی یا تَتو به عمل ایجاد نقوش دایمی یا با ماندگاری طولانی بر روی پوست گفته می‌شود. مطالعات جدید برای اولین بار نشان می‌دهد رنگدانه‌های ارگانیک و غیر ارگانیک استفاده شده در جوهر تتو و آلاینده‌هایی مانند نیکل، کروم، منگنز یا کبالت می‌توانند داخل بدن حرکت کنند.

معمولا افراد هنگام خالکوبی در انتخاب سوزن استریل و استفاده نشده دقت دارند؛ ولی هیچ‌کدام از ترکیبات شیمیایی استفاده شده در جوهر تتو مطلع نیستند. علاوه بر نیکل، کروم، منگنز یا کبالت، رایج‌ترین عنصر مورد استفاده در جوهر خالکوبی، دی اکسید تیتانیوم است. این عنصر یک رنگدانه سفید است و در ترکیب با رنگدانه‌ها، برای ایجاد سایه استفاده می‌شود. این عنصر معمولا به عنوان افزودنی در انواع خوراکی، رنگ و کرم‌های ضد آفتاب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از عوارض منفی استفاده از این رنگدانه سفید، تاخیر در درمان، برآمدگی و ورم پوستی و احساس خارش است.

مطالعات جدید نشان می‌دهد این رنگدانه ها وارد پوست شده و در بدن حرکت می‌کنند و به گره‌های لنفی می‌رسند. در واقع گره‌های لنفی در تلاش برای پاکسازی این میکرو و نانوذرات هستند. محققان احتمال می‌دهند این ذرات می‌توانند منجر به افزایش سایز گره‌های لنفاوی شوند. عوارض دیگر این نانوذرات هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

سیستم لنفاوی دست در دست سیستم ایمنی، با هرگونه عفونت مقابله می‌کند و مایع اضافی موجود در بافت‌ها را تخلیه می‌کند. سیستم لنفاوی از سلول، مجاری، اندام ها و غدد تشکیل شده است.

این سیستم مسئول انتقال پروتئین، چربی، مایعات و مواد دیگر در بدن است. غدد گاهی به عنوان گره‌های لنفی نیز شناخته می‌شوند و در سراسر بدن به ویژه زیر بغل، کشاله ران و فک یافت می‌شوند.

این گره ها مایع لنف را تصفیه می‌کنند و باکتری های مضر را از بین می‌برند. لوزه‌ها، طحال و غده تیموس مهمترین اندام‌های مرتبط با سیستم لنفاوی هستند.

نتایج این مطالعه در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الودکتر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۸۶۵۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان