//
کدخبر: ۴۴۴۲۳۶ //

کامپوزیت دندان چیست و چطور انجام میشود؟

کامپوزیت دندان یک جنس پرکاربرد در زمینه‌ی اصلاح و بهبود ظاهر دندان‌ها است.

کامپوزیت دندان چیست و چطور انجام میشود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

این ماده از ترکیبات رزینی و ذرات سیلیکا یا ذرات کوارتز تشکیل شده است و برای ترمیم کاویتی‌ها، شکاف‌ها، شکستگی‌ها، یا تغییر رنگ دندان‌ها به کار می‌رود. در ادامه توضیحاتی درباره کامپوزیت دندان و روش انجام آن آورده شده است:

کامپوزیت چگونه تهیه می‌شود؟ کامپوزیت دندان به صورت مایع به رنگ دندان تهیه می‌شود. این مایع به مرور زمان با یک چرخه نوری (که ممکن است از نور UV باشد) سخت شده و به شکل ثابت می‌پیوندد.

ونیز کامپوزیت چیست؟ آشنایی با بهترنی نوع و برند کامپوزیت دندان!

چگونه انجام می‌شود؟

  1. آماده‌سازی دندان: در ابتدا، دندانی که نیاز به ترمیم دارد، آماده می‌شود. این شامل حذف بخش‌های آسیب‌دیده، تمیزکاری و خشک کردن دندان می‌شود.

  2. اعمال کامپوزیت: ماده کامپوزیت به شکل مایع روی دندان اعمال می‌شود. پزشک دندان با دقت آن را شکل می‌دهد تا به شکل طبیعی دندان مطابقت داشته باشد.

  3. سخت شدن با نور: پس از اعمال کامپوزیت، یک دستگاه نور خاص (مانند UV) بر روی کامپوزیت قرار داده می‌شود تا آن را سخت کند و به دندان بچسبد.

  4. شکل‌دهی و تنظیم: پزشک دندان پس از سخت شدن کامپوزیت، شکل‌دهی و تنظیمات لازم را بر روی آن انجام می‌دهد تا به نظر طبیعی و هماهنگ با دندان‌های دیگر بیاید.

  5. پولیش: در مرحله‌ی آخر، سطح کامپوزیت پولیش می‌شود تا صاف و لامپ‌نوری شود و ظاهر طبیعی گیرد.

مزایا و معایب:

https://genicimplant.com/tag/dental-composite/

  • مزایا: از جمله مزایای کامپوزیت می‌توان به تطابق با رنگ دندان‌ها، انجام فوری ترمیم، و کاهش نیاز به حذف سالم‌های دیگر اشاره کرد.
  • معایب: ماندگاری کمتر نسبت به مصنوعی‌های دیگر و احتمالی تغییر رنگ در طول زمان به عنوان معایب مطرح می‌شود.

توصیه می‌شود که قبل از تصمیم به انجام کامپوزیت، با پزشک دندان خود مشورت کرده و گزینه‌های مختلف را با او بررسی نمایید.

روش انجام کامپوزیت دندان چگونه است ؟

روش انجام کامپوزیت دندان یک فرآیند مراحل دارد که در زیر به تفصیل توضیح داده شده است:

1. آماده‌سازی دندان:

  • در ابتدا، پزشک دندان ناحیه مورد نیاز برای ترمیم را آماده می‌کند. این مرحله شامل حذف بخش‌های آسیب‌دیده، پاکسازی از باکتری‌ها و ذرات غیرمناسب و خشک کردن دندان است.

2. انتخاب رنگ:

  • پزشک بر اساس رنگ طبیعی دندان شما، یک رنگ از جدول رنگی کامپوزیت انتخاب می‌کند تا ترمیم به بهترین شکل با دندان مطابقت داشته باشد.

3. اعمال چسب:

  • پس از آماده‌سازی دندان، پزشک یک لایه چسب را روی سطح دندان اعمال می‌کند. این چسب به کامپوزیت کمک می‌کند تا به دندان بچسبد.

4. اعمال کامپوزیت:

  • ماده کامپوزیت به صورت مایع بر روی دندان اعمال می‌شود. پزشک دندان با دقت و شکل دادن به کامپوزیت، آن را به نحوی مدل می‌کند که با دندان مطابقت داشته باشد.

5. سخت شدن با نور:

  • پس از اعمال کامپوزیت، یک دستگاه نور خاص (مثل نور UV) بر روی کامپوزیت قرار داده می‌شود تا آن را سخت کند و به دندان بچسبد.

6. شکل‌دهی و تنظیمات:

  • پزشک دندان پس از سخت شدن کامپوزیت، شکل‌دهی و تنظیمات لازم را بر روی آن انجام می‌دهد تا به نظر طبیعی و هماهنگ با دندان‌های دیگر بیاید.

7. پولیش:

  • در مرحله‌ی آخر، سطح کامپوزیت پولیش می‌شود تا صاف و لامپ‌نوری شود و ظاهر طبیعی گیرد.

مزایا و معایب:

  • مزایا: تطابق با رنگ دندان‌ها، انجام فوری ترمیم، کاهش نیاز به حذف سالم‌های دیگر.
  • معایب: ماندگاری کمتر نسبت به مصنوعی‌های دیگر و احتمالی تغییر رنگ در طول زمان.

توصیه می‌شود که قبل از تصمیم به انجام کامپوزیت، با پزشک دندان خود مشورت کرده و گزینه‌های مختلف را با او بررسی نمایید.

قیمت کامپوزیت دندان در تهران چقدر است ؟

قیمت کامپوزیت و ونیر دندان در سال 1402 در تهران متناسب با متغیرهای مختلفی تعیین می‌شود. به طور میانگین، هزینه کامپوزیت برای هر واحد در حدود 1.500.000 الی 3.500.000 تومان است. برای فک بالا، هر فک با مبلغی میان 10.000.000 تا 30.000.000 تومان قابل انجام است. اگر نیاز به کامپوزیت بر روی تمام دندان‌ها باشد، هزینه تقریبی آن میان 20.000.000 الی 40.000.000 تومان می‌باشد. این قیمت‌ها به عواملی مانند برند مواد کامپوزیت، تعداد واحد‌ها و تخصص و مهارت پزشک دندانبستگی دارد.

در دندانپزشکی دکتر رضا شاکر، طرحی قسطی برای خدمات کامپوزیت دندان ارائه شده است. این طرح به شما امکان می‌دهد با شرایط بهتر از بهترین کامپوزیت دندان‌ها بهره‌مند شوید. برای اطلاعات بیشتر و استفاده از این طرح، می‌توانید با دندانپزشکی دکتر رضا شاکر تماس حاصل نمایید.

مقاله ویژه مرتبط: ایمپلنت دندان چیست ؟

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است ؟

طول عمر کامپوزیت دندان متاثر از چندین عامل است و می‌تواند متغیر باشد. با درستی اجرای روش کامپوزیت و مهارت پزشک دندان‌پزشک، معمولاً کامپوزیت‌های دندان می‌توانند به مدت 5 تا 10 سال یا بیشتر در دهان باقی بمانند. عواملی نظیر نوع و مارک کامپوزیت مورد استفاده، مکان قرارگیری در دهان (دندان‌های جلو یا دندان‌های عقب)، نحوه گریدینگ و شیب‌دهی دندان‌ها، تعداد و میزان فشار واقعی در هنگام جویدن و دیگر عوامل نیز بر طول عمر کامپوزیت تأثیر می‌گذارند.

بهتر است که برای حفظ طول عمر بهتر کامپوزیت دندان، نکات بهداشت دهانی را رعایت کرده و با دندانپزشک خود برنامه‌های منظم برای بررسی و نگهداری این مواد را دنبال کنید.

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می‌شود ؟

خیر، کامپوزیت به طور مستقیم پوسیدگی دندان را نخواهد ایجاد کرد. در واقع، چون این ماده از مواد مخرب برای دندان‌ها استفاده نمی‌کند، احتمال ایجاد پوسیدگی به دلیل استفاده از کامپوزیت به تنهایی بسیار پایین است. 

هرچند که کامپوزیت خود به پوسیدگی دندان کمک نمی‌کند، اما مهم است که مراقبت‌های بهداشت دهانی منظم را رعایت کنید. نظافت مناسب دندان، ارتباط با دندانپزشک برای چکاپ‌های دوره‌ای، و جلوگیری از عوامل موثر در پوسیدگی می‌تواند به حفظ سلامت دندان‌های شما کمک کند.

بهترین رنگ کامپوزیت

انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان به ویژگی‌های دندان‌ها و نیازهای زیبایی شما بستگی دارد. در واقع، هر شخص دارای رنگ و شکل دندان‌های منحصر به فردی است. به عنوان نمونه، چهارچوب‌های سفید، خاکستری، یا زرد در دندان‌ها مشاهده می‌شود.

برای انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت، دندانپزشک شما از چارت رنگی خاصی استفاده می‌کند تا به دندان‌های شما نزدیک‌ترین رنگ کامپوزیت را انتخاب کند. این چارت معمولاً از مجموعه‌ای از رنگ‌ها و سایه‌ها بهره می‌برد تا به یک تطابق طبیعی برسد.

تا حد امکان، کامپوزیت باید با رنگ دندان‌های طبیعی شما تطابق داشته باشد. همچنین، در زمان انتخاب رنگ، مهم است که با دندانپزشک خود در مورد ترکیبات مختلف کامپوزیت و نکات زیبایی مشاوره کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۴۲۳۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان