//
کدخبر: ۴۱۴۶۵۴ //

سن مناسب برای کامپوزیت دندان: از چه سنی میشود کامپوزیت کرد؟

یکی از دغدغه‌های افرادی که قصد رفع نواقص ظاهری دندان‌های خود با استفاده از کامپوزیت دندان را دارند، این است که بهترین سن برای کامپوزیت دندان چه سنی است؟ آیا تمام افراد می‌توانند کاندیدای این روش درمانی باشند؟ آیا افراد مسن نیز برای اصلاح طرح لبخند خود از کامپوزیت استفاده می‌کنند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ تمام این سؤالات را در خصوص سن مناسب ونیر کامپوزیت به دست آورید.

سن مناسب برای کامپوزیت دندان: از چه سنی میشود کامپوزیت کرد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

استفاده از ونیر کامپوزیت دندان ، محدودیت سنی ندارد و می‌توان گفت که اغلب افراد در صورت داشتن شرایط لازم و مناسب می‌توانند با مشورت با دندانپزشک خود آن را به عنوان روشی برای افزایش زیبایی و اصلاح طرح لبخند خود انتخاب کنند. در ادامه مطلب مناسب‌ترین سن برای انجام این روش ترمیمی را بیان کرده‌ایم.

بهترین سن برای انجام کامپوزیت چه سنی است؟

برخی افراد جوان تحت تاثیر سلبریتی‌های مورد علاقه‌شان و تبلیغات تمایل دارند دندان‌های خود را با وجود سالم و زیبا بودن، با استفاده از روش‌های زیبایی دندانپزشکی مانند کامپوزیت، سفیدتر کنند و یا اندازه آنها را تغییر دهند تا همانند افراد مشهور لبخند هالیوودی داشته باشند.

اما توصیه دندانپزشکان این است که تا زمانی که ساختار دندان‌هایتان سالم است و ظاهر زیبایی دارند، این کار را انجام ندهید.

در واقع با توجه به تغییراتی که پس از سن 30 سالگی در دندان‌ها ایجاد می‎شود، گفته می‌شود که بین سنین 30 تا 60 سال  بهترین سن برای کامپوزیت ونیر  است.

مناسب‌ترین سن برای انجام کامپوزیت دندان

سن مناسب کامپوزیت ونیر  بالای 18 سال است. دلیل این امر این است که توصیه می‌شود تا زمانی که رشد استخوان فک کامل نشده است، از انجام این ترمیم‌ها خودداری شود.

کامپوزیت در سن پایین! آیا انجام می‌شود؟

گرچه بهتر است افراد انجام ترمیم‌های زیبایی دندان‌های خود را پس از سن 18 سالگی انجام دهند، البته این بدان معنا نیست که افراد زیر 18 سال نتوانند دندان‌های خود را کامپوزیت کنند. به عنوان مثال افرادی که در سن کودکی و یا نوجوانی دچار شکستگی دندان شده‌اند، پس از انجام بررسی‌های لازم توسط دندانپزشک و تایید ایشان می‌توانند ظاهر دندان‌های خود را با استفاده از این روش ترمیم کنند.

Screenshot 2023-07-30 at 16-40-43 Composite-Veneers-Types-Benefits-and-Costs-min-min-min.webp (WEBP Image 1920 × 1280 pixels) — Scaled (50_)

آیا در سن 60 سالگی می‌توانم دندان‌های خود را کامپوزیت کنم؟

خوشبختانه می‌توان از این روش در سنین بالا نیز استفاده کرد. چنانچه جزء افراد بزرگسالی هستید که علاوه بر داشتن بهداشت دهان و دندان خوب، بافت لثه و دندان سالمی داشته باشید، می‌توانید کاندیدای مناسبی برای کامپوزیت باشید.

روش‌های جایگزین کامپوزیت دندان برای افراد زیر 18 سال

انتخاب روش‌های جایگزین برای این روش، بستگی به نوع مشکل دندانی دارد. در ادامه توضیحات لازم را بیان کرده‌ایم:

  1. ارتودنسی

    چنانچه دلیل افراد زیر 18 سال برای انتخاب کامپوزیت، ترمیم و پوشاندن نامنظمی دندان‌های خود باشد، به آنها توصیه می‌شود ارتودنسی را انتخاب کنند. زیرا ارتودنسی بهترین و اصولی‌ترین روش برای درمان این نوع ناهنجاری‌ها است.

  2. بلیچینگ

    اگر هدف این دسته از افراد تنها سفید کردن و برطرف کردن لکه‌های دندان‌های خود باشد، می‌توانند از روش دیگری به نام بلیچینگ دندان استفاده کنند.

  3. لمینت سرامیکی

    لمینت سرامیکی کاربردهای مشابه کامپوزیت دارد، با این تفاوت که نیاز به تراشیدن مقدار بسیار کمی از مینای دندان دارد و همچنین ماندگاری و طول عمر آن بالاتر است.

روش جایگزین کامپوزیت برای افراد مسن

استفاده از روش‌های جایگزین برای ترمیم دندان‌های افراد مسن بستگی به نوع مشکل آنها دارد. در ادامه روش‌های جایگزین برای کامپوزیت را معرفی کرده‌ایم:

  1. بلیچینگ

    زمانی که دندان‌های این دسته از افراد بافت سالمی داشته باشند و تنها کدر و بد رنگ شده باشند، ممکن است بلیچینگ بتواند روش مناسبی برای برطرف کردن مشکل آنها باشد.

  2. لمینت سرامیکی

    همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم این روش نیز می‌تواند جایگزین مناسبی برای کامپوزیت باشد.

  3. ایمپلنت یا بریج دندانی

    اگر شدت پوسیدگی و مشکلات دندان افراد مسن به قدری باشد که نتوان آن را نجات داد و از روش‎هایی مانند کامپوزیت برای ترمیم آن استفاده کرد، دندانپزشک ناچار خواهد بود که دندان را بکشد. در این شرایط با استفاده از روش‌هایی مانند کاشت ایمپلنت یا استفاده از بریج دندانی می‌توان دندان را جایگزین کرد.

سؤالات متداول

  1. حداکثر سن مناسب برای ونیر کامپوزیت چقدر است؟

    به طور کلی تا زمانی که افراد دارای ساختار دندان و بافت لثه سالمی باشند، می‌توانند از این روش برای زیباتر کردن لبخند خود استفاده کنند.

  2. حداقل سن برای انجام ونیر کامپوزیت چه سنی است؟

    معمولاً این روش برای افراد زیر 18 سال به دلیل کامل نشدن رشد استخوان فک توصیه نمی‌شود.

  3. اگر کامپوزیت را در سنین پایین انجام دهم، آیا قیمت کمتری دارد؟

    در واقع سن از موارد تعیین کننده قیمت این روش به حساب نمی‌آید. از جمله مواردی که در قیمت نهایی آن اثر گذار هستند، نوع و برند کامپوزیت، تعداد دندان‌هایی که تحت درمان قرار می‌گیرند، نیاز و یا عدم نیاز به درمان‌های جانبی و ... می‌باشند.

  4. چرا بالای 18 سال بهترین سن برای ونیر کامپوزیت در نظر گرفته شده است؟

    به دلیل اینکه رشد استخوان بعد از این سنین به اتمام رسیده و بین خط لثه و ونیر به دلیل رشد، فاصله‌ای نخواهد افتاد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۴۶۵۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان