//
کدخبر: ۴۳۶۹۲۲ //

دلایل جوش زدن در دوران بارداری و راه های جلوگیری از آن

با ورود به دوران بارداری، تغییرات زیادی در بدن اتفاق می‌افتد. از جمله این تغییرات، مسائل پوستی است که همواره یکی از موضوعات مورد نظر بسیاری از زنان باردار است.

دلایل جوش زدن در دوران بارداری و راه های جلوگیری از آن
به گزارش فرتاک نیوز،

یکی از سوالات رایج این است که چرا در دوران بارداری جوش میزنیم؟ از بین تمامی جوش‌ها، جوش صورت اهمیت بیشتری دارد. حتی بسیاری از مادران باردار تمایل دارند در یک آتلیه عکاسی بارداری بهترین تصاویر را از این دوره خاص زندگی ثبت نمایند. از این رو به ظاهر خود و پوستشان اهمیت دوچندان می‌دهند و میخواهند تا جای ممکن از جوش زدن جلوگیری نمایند.

البته این مورد از سایر جنبه‌ها مانند جنبه‌های سلامتی و ... نیز برای مادران اهمیت دارد، زیرا مادران علاوه بیش از خود نگران سلامتی جنین هستند. 

دلایل ایجاد جوش در دوران بارداری

  • تغییرات هورمونی: در دوران بارداری، تغییرات هورمونی بسیار زیادی در بدن اتفاق می‌افتد. این تغییرات می‌توانند بر تولید چربی پوست تأثیر بگذارند و باعث شود که غدد چربی در پوست سبوم بیشتری تولید کند و در نهایت منافذ را مسدود کند و ساختار پوست را تغییر دهند. این حالت در بارداری موقت است و زمانی که سطح هورمون ها تثبیت شود جوش ها برطرف خواهند شد. زنان باردار نباید از شوینده‌ها و کرم‌های ضد جوش قوی استفاده کنند، زیرا ممکن است برای جنین آسیب‌زا باشند. 
  • رژیم غذایی نامناسب: در دوران بارداری خانم‌ها با افزایش اشتها روبرو می‌شوند و این موضوع می‌تواند در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز اتفاق بیفتد و رژیم غذایی خاصی را پیروی نمی‌کند. این مسئله باعث ایجاد تاثیر منفی بر بدن خانم‌ها می‌شود که در نتیجه باعث بهم خوردن تعادل هورمون‌ها می‌شود و همچنین باعث ایجاد چربی در بدن می‌گردد. با توجه به این موضوع ممکن است به صورت طبیعی با جوش‌هایی در نواحی مختلف بدن مواجه شوند. که از مهم‌ترین آنها جوش روی صورت است. همچنین برخی از مواد غذایی می‌توانند به بهبود وضعیت پوست کمک کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است مضر باشند.
  • استرس بیش از حد: استرس داشتن یک حالت روحی است که سطح آدرنالین خون را افزایش می‌دهد و در نتیجه کورتیزول در بدن بالا می‌رود در نتیجه تعادل هورمون‌های بدن بهم می‌ریزد و سبب ایجاد جوش‌هایی بر روی پوست می‌شود. خانم‌های باردار ممکن است به دلایل مختلفی دچار استرس بیش از حد شوند و همین باعث ایجاد جوش بر روی پوست صورت می‌شود.
  • زمینه ژنتیکی: بعضی از خانم‌ها به صورت ژنتیکی دچار جوش‌هایی در نواحی مختلف بدن می‌شوند و این موضوع تا زمان بارداری هم با آنها همراه خواهد بود. این خانم‌ها در دوران بارداری مستعد جوش زیاد بودند و در هنگام بارداری هم این موضوع را مجدد تجربه خواهند کرد.
  • عدم دفع سموم: در زمان بارداری خانم‌های باردار قابلیت دفع سموم کمتری نسبت به دیگر مواقع دارند و این موضوع به این دلیل است که بتوانند آب بیشتری را در بدن خود نگهدارند. پس ممکن است سموم در منافذ پوست حبس شوند و بخواهد به شکل عرق خارج شود که این امر هم مجدد باعث ایجاد جوش می‌شود.
  • سیستم ایمنی: در زمان حاملگی سیستم ایمنی بدن تغیر می‌کند و اگر عضوهایی از بدن مثل کبد و کلیه دچار مشکل باشد باعث ایجاد جوش بر روی صورت می‌شود. البته اگر در سه ماه دوم و سوم بارداری جوش‌های زیادی مشاهده شد ممکن است کمی خطرناک باشد زیرا ممکن است نمک صفراوی در زیر پوست جمع شده باشد و باعث ایجاد خطر برای جنین شود.
  • فشار خون بالا: داشتن فشار خون بالا یکی دیگر از موارد است که ممکن است در بارداری سبب به وجود آمدن جوش و خارش شود.

بهترین روش های جلوگیری و درمان جوش های بارداری

بهترین روش های جلوگیری و درمان جوش های بارداری

جوش‌های بارداری طبیعی هستند و بعد از اثبات هورمون‌های بدن از بین می‌روند ولی خانم‌های باردار می‌توانند با رعایت نکاتی جوش‌ها را درمان و یا باعث جلوگیری از آن شوند.

  • شستشوی منظم پوست با شوینده مناسب: یکی از ابتدایی‌ترین کارها شستشوی صورت با شوینده ایست که ph پایینی دارد تا از خشکی پوست جلوگیری کند و تا حدودی جوش ها را درمان کند.
  • از نور خورشید دور بمانید: یکی از دلایل بروز جوش نور مستقیم خورشید می‌باشد. زیرا اشعه نور ماورا بنفش می‌تواند سلول‌های پوستی را تحریک کند و برای سلامتی بسیار مضر است. حتما باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید و اگر مجبور به بیرون رفتن از خانه شدید از کلاه استفاده کنید.
  • از اسکراب کمتری استفاده کنید: اسکراب معمولا برای خانم های بارداری به هفته ای 1 بار توصیه می‌شود. بعد از اسکراب حتما از ابرسان و ضد افتاب استفاده کنید. همچنین در استفاده از لوازم آرایشی باید دقت دوچندان داشته باشند زیرا فرقی نمیکند که میکاپ برای زمان کوتاهی و صرفا آرایش برای عکس بارداری باشد و یا برای مهمانی طولانی مدت! مادران باردار باید در انتخاب مواد آرایشی بسیار حساسیت بورزند.
  • مرطوب نگه داشتن پوست: آبرسانی پوست و نگه داشتن آن یکی از مواردی است که باعث می‌شود منافذ پوست شما باز شود و رسوبت کافی به آن برسد. بهتر است در هنگام بارداری از مرطوب کننده‌های بدون چربی استفاده کنید.
  • رعایت رژیم غذایی: بهتر است در هنگام حاملگی از خوردن غذاهای مانند بادمجان،سس تند و.. خودداری کنید و بیشتر به خوردن سبزیجات، آبمیوه طبیعی، گوشت، مغز آجیل و... تا دچار التهاب و جوش بر روی پوست نشوید.
  • لباس مناسب: انتخاب لباس مناسب نیز در پیشگیری از جوش‌های بارداری موثر است. از بافت‌های تنفس ‌پذیر استفاده کنید و از لباس‌های تنگ که ممکن است پوست را تحریک کنند، پرهیز کنید.

سوالات متداول ایجاد جوش در دوران بارداری

سوالات متداول ایجاد جوش در دوران بارداری

در ادامه به برخی سوالاتی که درباره این موضوع وجود دارد، پاسخ دادیم:

آیا جنسیت فرزند روی جوش بارداری تاثیر دارد؟

بله، جنین پسر باعث بروز جوش بیشتری می‌شود.

آیا جوش‌های بارداری معمولی هستند؟

بله، جوش‌های بارداری مشکل شایعی هستند و به عوامل مختلفی برمی‌گردند و بعد از تثبیت هورمون های بدن جوش ها از بین می‌روند.

آیا می‌توانم از محصولات ضد جوش معمولی استفاده کنم؟

برخی از محصولات ضدجوش ممکن است حاوی مواد مضر برای بارداری باشند، بنابراین استفاده با حساسیت بالا توصیه می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۶۹۲۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان