//
کدخبر: ۴۲۵۸۳۶ //

با این روش نوع پوستت و ویژگی‌هاش رو بشناس!

«دونستن نوع پوست برای چی خوبه؟!» یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام بدهید شناخت پوستتان است. شاید به نظر نیاید ولی اهمیت خیلی زیادی دارد.

با این روش نوع پوستت و ویژگی‌هاش رو بشناس!
به گزارش فرتاک نیوز،

اینکه چه کرم پودر یا ضدآفتاب یا حتی شوینده‌ای به صورتتان می‌زنید در درجه اول به نوع پوستتان ربط دارد. چه بسا با استفاده‌ی اشتباه به پوستتات آسیب‌هایی بزنید که ناچار باشید راه‌های درمانی برای بهبود آن طی کنید.

پوست تمام آدم‌های دنیا در 5 دسته قرار می‌گیرد:

  • چرب 2- خشک 3- معمولی 4- مختلط 5- حساس

ممکن است شما پوست معمولی داشته باشد که در عین حال حساس هم باشد. پوست حساس معمولا در ترکیب با 4 نوع دیگر هم قرار می‌گیرد.

نوع پوست هم به ژنتیک مربوط می‌شود هم به نوع آب و هوایی که در آن زندگی می‌کنید و حتی تغذیه هم در آن نقش دارد! ممکن است شما در مرحله‌ای از زندگی پوست چرب داشته باشید اما با مصرف کردن یکسری داروها و درمانی که برای بدنتان طی کرده‌اید پوست شما خشک بشود. پس لازم است که این تغییرات را مدنظر قرار بدهید و براساس آن از پوستتان مراقبت کنید.

هر نوع پوست چه خصوصیاتی دارد؟

پوست معمولی

پوست معمولی

پوستی که نه چرب است نه خشک! یکی از بی دردسرترین انواع پوست، معمولی است! به ندرت چرب می‌شود و این چربی به راحتی از بین می‌رود به همین علت صورت افرادی که پوست معمولی دارند هیچوقت براق دیده نمی‌شود. منافذ آن خیلی ریز است و به نسبت بقیه کمتر جوش می‌زنند.

اگر همیشه مراقب پوستتان باشید و از محصولات مناسب آن استفاده کنید می‌توانید مطمئن باشید که دچار مشکلی نخواهد شد. اما این همیشگی نیست. ممکن است با یکسری تغییرات پوست شما هم چرب بشود، جوش بزند، لک بر آن بیفتد و... این موارد هم نگران کننده نیست فقط رسیدگی مناسب لازم است.

پوست چرب

پوست چرب

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که همیشه صورتتان برق می‌زند، حتی اگر تازه حمام کرده باشید و صورتتان کاملا تمیز باشد، یعنی پوست شما چرب است. معمولا رد چربی پوست بعد از شست‌وشو روی دستمال می‌ماند. پوست‌های چرب به راحتی دچار آکنه و التهابات می‌شوند. منافذ بازی دارند و مستعد جوش‌های عفونی یا زیرپوستی هستند.

استفاده از شوینده‌های مخصوص پوست چرب و همینطور لوازم آرایشی و حتی ضدآفتاب فاقد چربی در کنترل چربی پوست اهمیت بالایی دارد.

پوست خشک

پوست خشک

افرادی که پوست خشک دارند بعد از اینکه به صورتشان آب می‌خورد حس جمع شدگی و کشیدگی در آن دارند. انگار به شما گفته می‌شود که همین الان کرم آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنید! ممکن است در نواحی مختلف صورتتان لکه‌های قرمز پدیدار بشود که زود هم از بین خواهند رفت. پوست پوست شدن یکی دیگر از ویژگی‌های آن است. خارش پوست و ایجاد حساسیت هم یکی از مواردی است که ممکن است اذیت کننده باشد.

این نوع پوست به شدت نیاز به آبرسانی دارد و درغیراینصورت مستعد بروز چین و چروک خواهد بود.

حتما از کرم‌های آبرسان و نرم‌کننده مناسب پوست خشک استفاده کنید و کمتر از لوازم آرایشی اسانس دار به آن بزنید چون زمینه‌ی اگزما و خارش و همینطور پوست پوست شدن آن فراهم می‌شود.

پوست مختلط

پوست مختلط

مهمترین مشخصه پوست مختلط داشتن T.zone است. یعنی خطی که روی پیشانی و بینی را در بر می‌گیرد و این قسمت مشخصات پوست چرب را دارد و بقیه نواحی صورت از نوع پوست معمولی یا خشک است. معمولا عده‌ی زیادی از افراد چه زن و چه مرد دارای این نوع پوست هستند!

بهتر است برای پوست مختلط از محصولات طبیعی بیشتر استفاده بشود. منافذ این پوست مخصوصا در ناحیه T باز است و زمینه‌ساز جوش‌های سرسیاه می‌شود. برای استفاده از محصولات پوستی باید از آن‌هایی که عنوان مختلط دارد استفاده کنید یا اینکه از کرم‌هایی که فاقد چربی هستند و درعین حال آبرسانی هم می‌کنند بهره ببرید.

پوست حساس

پوست حساس

انواع پوست‌های چرب، مختلط و معمولی می‌توانند حساس هم باشند! اگر شما از هر محصول آرایشی یا حتی بهداشتی نمی‌توانید استفاده کنید و خیلی از اوقات دچار قرمزی و التهاب پوست می‌شوید یعنی پوست شما از حساسیت بالایی برخوردار است. توجه به قید شدن عنوان «حساس» در محصولاتی که برای پوستتان استفاده می‌کنید خیلی مهم است. کمتر از موارد شیمیایی 100% بهره بگیرید و به سراغ محصولات طبیعی یا حتی خانگی بروید.

چطور نوع پوست خود را بشناسیم؟

برای این کار اصلا لازم نیست متحمل سختی بشوید!

صورتتان را با شوینده بشویید و از تمیزی آن مطمئن شوید. آن را به آرامی و بدون اینکه حوله یا دستمال را روی آن بکشید خشک کنید و هیچ کرمی به پوستتان نمالید. بعد از نیم ساعت در آینه نگاه کنید! اگر منطقه T zone چرب بود و بقیه نواحی خشک یعنی شما پوستی مختلط دارید. اگر تمام نقاط صورتتان براق شده بود یعنی پوستی چرب دارید. اگر در نواحی مختلف صورت احساس کشیدگی دارید و حتی ممکن است بخش‌هایی از آن قرمز شده باشد پوست شما خشک است. و اگر هیچ کدام این موارد نیست و ظاهری طبیعی دارید که کمتر برق می‌زند پوست صورتتان معمولی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۵۸۳۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان