//
کدخبر: ۴۱۴۲۳۳ //

هنگام حمام رفتن این ده نکته را حتما رعایت کنید

در روتین زندگی هر فردی حتما مدت زمانی به حمام کردن و دوش گرفتن اختصاص دارد. چه بهتر که با دانستن نکاتی ساده در مورد حمام کردن به سلامت هر چه بیشتر پوست و موهایمان برسیم.

هنگام حمام رفتن این ده نکته را حتما رعایت کنید
به گزارش فرتاک نیوز،

در این مقاله می‌خواهیم ده نکته‌‌ای را بیان کنیم که با رعایت آن‌ها در حمام از شر بسیار از ناراحتی‌های مرتبط با پوست و مو خلاص شوید، پس با ما همراه باشید!

آیا مضرات هر روز دوش گرفتن می‌دانید؟

جالب است بدانید که هر چی بیشتر موهای سرتان را با مواد شوینده بشویید پوست سر، چربی بیشتری تولید می‌کند در نتیجه موهایتان زودتر چرب می‌شود. بهترین گزینه حمام رفتن هر ۲، ۳ روز یکبار می‌باشد. همچنین حتما موهایتان را به خوبی آبکش نمایید تا باقی مانده مواد شوینده روی پوستتان باقی نماند.

عوارض نشستن حوله و لیف حمام, لیف و حوله حمام را بشویید، شستن لیف حمام

عوارض نشستن حوله و لیف‌ها

حتما می‌دانید که محیط‌های مرطوب بهترین مکان برای رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها هستند، پس حتما در مورد بهداشت و پاکیزگی لوازمی که در حمام استفاده می‌کنید، نظیر لیف حمام، حوله‌ها، کیسه و… نهایت دقت را به خرج دهید. بهتر است بعد از ۲ الی ۳ بار استفاده از لیف حمام، آن را با دست شسته یا درون ماشین لباسشویی بیاندازید. همچنین حتما در مقابل نور خورشید قرار دهید تا خشک شود. نور خورشید تاثیر بسزایی در کشتن و از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌ها دارد. نکته بعد اینکه فراموش نکنید که لیف تان را بعد از چند مدت تعویض کنید تا دچار بیماری‌های خطرناک پوستی نشوید. فرقی نمی‌کند جنس لیفتان از چه چیزی ست، الیاف طبیعی، اسفنج و یا پارچه، تعویض آن بعد از چندین مدت بسیار واجب است. البته شستشوی مداوم و خشک کردن آن در نور خورشید نیز بسیار مهم است.

نرم کننده را به ریشه مو نزنید

به هیچ عنوان نیز از نرم کننده برای کف سرتان استفاده نکنید. برای استفاده از نرم کننده باید حتما آن را فقط به پایین موهایتان بزنید و به کف سرتان نرم کننده نزنید.

شستن پاها با آب سرد

شستن پاها با آب سرد نیز یکی از نکاتی است که برخی افراد در طب سنتی بر آن باور دارند و گفته می‌شود که بر روی طبع انسان تاثیر می‌گذارد.

مضرات هر روز دوش گرفتن, هر روز دوش گرفتن

موهایتان را در حمام شانه نکنید

نگهداری از مو و جلوگیری از موخوره زدن، شوره سر و دیگر آسیب‌ها مو همیشه برای خانم‌ها چالش بوده و به دنبال راه حلی برای رفع آن بودند. در صورتی که با رعایت برخی نکات ساده می‌توان این آسیب‌ها را به حداقل رساند. برای مثال یک نکته بسیار کم اهمیت این است که موهایتان را قبل از حمام شانه کنید و به هیچ عنوان زیر آب موهایتان را شانه نکنید. زیرا احتمال آسیب رسیدن به مو هنگامی که خیس است بسیار بیشتر است.

یک نکته اگر پوست سرتان چرب است

نکته مهم دیگر اینکه اگر پوست سرتان چرب است ولی ساقه موهایتان خشک و شکننده است بهتر است شامپو را بطور مستقیم به کف سرتان نزنید و ابتدا کمی کف درست کنید و سپس شامپو را به بخش چرب پوست سرتان بزنید. در این حالت دیگر نیازی به تماس مستقیم شامپو با ساقه مو نیست زیرا هنگام آبکشی کردن آب و شامپو به ساقه مو نیز رسیده و برای تمیز شدن ساقه مو کافی ست.

از شانه فلزی استفاده نکنید

همچنین سعی کنید تا حد ممکن از شانه فلزی استفاده نکنید و با یک شانه چوبی خوب موهایتان را شانه کنید. هنگام خشک کردن مو با حوله به آرامی و بدون فشار زیاد حوله را روی موهایتان بکشید زیرا محکم خشک کردن مو با حوله موجب شکنندگی و آسیب به فولیکول‌های مو می‌شود.

با آب داغ دوش نگیرید, دوش گرفتن با اب داغ

با آب داغ دوش نگیرید

اگر پوست خشکی دارید و بعد از حمام این احساس خشکی بیشتر می‌شود، بهتر است بدانید که اگزما، خارش پوست و خشکی شدید پوست در اثر دوش گرفتن با آب داغ بسیار تشدید می‌شود. پس بهتر است با آب ولرم حمام کنید تا پوست سر و بدنتان آسیب نبیند. اگر علاقه زیادی به حمام با آب داغ دارید توصیه می‌کنیم که حمام تان بیشتر از ۱۰ دقیقه طول نکشد و حداکثر دما ۳۵ تا۴۱ درجه باشد. به همان میزان که حمام کردن با آب داغ می‌تواند مضر باشد حمام کردن با آب سرد نیز در تابستان خوب نیست و حمام کردن با آب سرد نباید بیشتر از ۵ دقیقه طول بکشد زیرا ممکن است روی عضلات و اعصاب بدن تاثیر منفی بگذارد.

بهترین زمان برای دوش گرفتن

احتمالا برای شما هم سوال است که چرا میگن شب حموم نرید؟ برخی می‌گویند حمام رفتن در عصر و شب هنگام سبب برخی بیماری‌ها می‌شود که بهتر است این دو نکته را فراموش نکنید، ترجیحا هر دو، سه روز یکبار و صبح و ظهر به حمام بروید.

چلاندن موها نیز یک عادت اشتباه هنگام حمام کردن است زیرا به مرور زمان موجب تضعیف و شکنندگی موهایتان خواهد شد و سلامت موهایتان را به خطر خواهد انداخت. حتما نیازی نیست که موهایتان را دور حوله بپیچانید همین که با حوله به آرامی موهایتان را خشک کنید کافی ست. همچنین استفاده زیاد از سشوار برای مو نیز اصلا توصیه نمی‌شود. سشوار، اتو مو و کلیه وسایل حرارتی در صورت استفاده مداوم برای مو مضر هستند و موجب آسیب مو می‌شوند.

محکم کیسه نکشید

این روزها پاکسازی و لایه برداری پوست با روش‌های جدید و پیشرفته‌ای انجام می‌شود اما هنوز هم هستند افرادی که از کیسه و سفیداب برای پاکسازی پوستشان استفاده می‌کنند. درحقیقت نمی‌توان گفت استفاده از کیسه برای پوست خوب نیست این روش نیز مزایای خود را دارد اما باید دقت کنید که محکم کیسه نکشید نیازی نیست با هر بار حمام رفتن کیسه بکشید تا موجب خشکی بیش از حد و آسیب رساندن به پوستتان شوید، انجام هر دو هفته یکبار آن بسیار عالی ست.

محکم کیسه نکشید, ایا کیسه کشیدن خوب است

سر دوش حمام، منبع آلودگی

یک وسیله‌ای که به احتمال خیلی زیاد تا به حال به آن توجه نکرده‌اید، سر دوش حمام است. با توجه به تحقیقی که صورت گرفته اکثر سردوش‌ها منبع خوبی برای جمع شدن میکروب‌ها و باکتری‌ها هستند. جداره‌ها، شکاف‌ها و کناره‌های سردوش بسیار مستعد میکروب‌ها هستند. بهتر است هر چند وقت یکبار سردوش‌ها را به‌خوبی بشویید. یک روش بسیار عالی برای شستن سر دوش حمام این است که یک کیسه پر از سرکه آماده کنید و سر دوش را چندین ساعت بگذارید درون آن بماند تا به‌خوبی هم گرفتگی‌های آن باز شود و هم یک سر دوش بسیار تمیز و فاقد هرگونه میکروب و باکتری داشته باشید.

 بلافاصله قبل از خواب دوش نگیرید

گفته شده که بلافاصله قبل از خواب حمام نروید و تقریبا ۲ ساعت قبل از ساعت خوابتان به حمام بروید. یکی از دلایل مهم آن این است که روند صبحگاهی‌تان مختل می‌شود و همچنین به مرور زمان در خوابتان اختلال ایجاد خواهد کرد.

با آب سخت دوش نگیرید

آب سخت به دلیل داشتن نمک‌های نامحلول می‌تواند برای پوست بسیار ضرر داشته باشد زیرا به مرور این‌ها روی سطح پوست رسوب می‌کنند و باعث مسدود شدن منافذ پوست شده و در نتیجه موجب خارش و سوزش پوستتان می‌شود.

از تیغ و ژیلت آلوده استفاده نکنید

با توجه به اینکه محیط حمام مرطوب است بهتر است تیغ یا ژیلت را درون حمام نگذارید یا بیرون از محیط حمام آن‌ها را نگهداری کنید یا هر هفته به‌خوبی درون محلول آب و سرکه بگذارید بماند و با یک مسواک جداره‌های آن را تمیز کنید.

به‌صورت نشسته موهایتان را بشویید

کمتر کسی به این نکته دقت می‌کند زمانی که در حمام به‌صورت ایستاده موهایتان را می‌شویید موهایتان به علت جذب آب، بسیار سنگین می‌شوند و موجب ریزش موهایتان می‌شود. توصیه می‌شود که در حمام به حالت نشسته سرتان را بشویید تا سلامت موهایتان حفظ شود.

در این مقاله نکاتی را بیان کردیم برای سلامت بیشتر پوست و موهایتان، امیداواریم با رعایت این نکات کمتر با مشکلات پوست و مو در گیر باشید. شما نیز اگر تجربه مفید مشابه‌ای در مورد حمام کردن دارید، کامنت کنید تا بقیه دوستان نیز استفاده کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۴۲۳۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان