//
کدخبر: ۴۱۲۹۴۵ //

تفاوت مام مردانه و زنانه در چیست ؟| آیا زنان می توانند از دئودورانت مردانه استفاده کنند؟

خوشبو نگه داشتن پوست بدن و جلوگیری از ایجاد بوی بد ناشی از تعریق یکی از مهم ترین ارکان رعایت بهداشت فردی محسوب می شود. این کار در تمام فصول سال امری ضروری می باشد اما در روزهای گرم تابستان کاربرد بیشتری دارد. برای این منظور معمولا از دئودورانت، اسپری ضد تعریق و مام ها استفاده می شود.

تفاوت مام مردانه و زنانه در چیست ؟| آیا زنان می توانند از دئودورانت مردانه استفاده کنند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

در نقاط مختلفی از بدن که دچار تعریق می شویم، فعالیت و تجزیه باکتری ها صورت می گیرد. این موضوع باعث ایجاد بوی بد و ناخوشایندی می شود. به همین خاطر محصولاتی به منظور جلوگیری و رفع بوی نامطبوع بدن در اثر تعریق و پیشگیری از تجمع باکتری و قارچ ها روی پوست تولید شده اند. در این میان انواع دئودورانت ها و اسپری ها با خاصیت آنتی باکتریال و ضد میکروبی برای داشتن بدنی خوشبو و عاری از آلودگی طراحی شده اند. همچنین محصولاتی که با ویژگی ضد تعریق ارائه می شوند، به منظور پیشگیری و کاهش تعریق ایجاد شده اند. برخی محصولات نیز هر دو ویژگی یعنی خوشبوسازی و جلوگیری از عرق کردن را به عهده دارند. 

دئودورانت ها معمولا از نظر فرمولاسیون و بسته بندی ظاهری در انواع اسپری، مایع/رولی و صابونی/جامد ارائه می شوند. دئودورانت های به شکل اسپری قابلیت استفاده آسان تر و ماندگاری بیشتری دارند. دئودورانت های مایع نیز بعد از چند ثانیه بر روی پوست خشک شده و اثری باقی نمی گذارند. دئودورانت های جامد یا صابونی و استیکی و یا مام ها نیز از محصولات محبوبی هستند ولی در حین استفاده باید مواظب باشید که روی لباس کشیده نشوند تا لکه ای ظاهر نشود. تنوع در بسته بندی به شما این امکان را می دهد تا محصولی که برایتان مناسب تر است، انتخاب کنید.

فرق بین دئودورانت مردانه و زنانه در چیست؟

همان طور که اشاره شد، دئودورانت ها می توانند تاثیر زیادی بر روی فرآیند بوزدایی، کاهش تعریق و تجمع آلودگی روی پوست داشته باشند. بنابراین برای افرادی که در مناطق گرمسیر زندگی می کنند و یا فعالیت های فیزیکی روزمره بالایی دارند، بسیار مناسب است. اما لازم به ذکر است که دئودورانت ها در دو نوع زنانه و مردانه ارائه می شوند. اصولا در بدن خانم ها نسبت به آقایان تعداد بیشتری از غدد تولید کننده عرق وجود دارد. در مقابل، تعداد غدد تولید کننده عرق در آقایان کمتر بوده ولی اندازه های بزرگتری دارند. بنابراین نمی توان گفت که میزان تعریق در کدام یک بیشتر یا کمتر است. دئودورانت های مردانه و زنانه از چند نظر با هم تفاوت دارند. در این قسمت به بررسی تفاوت های میان این دو نوع می پردازیم. 

1.    طراحی

اغلب محصولات بهداشتی و آرایشی زنانه و مردانه از نظر طراحی ظاهری با هم متفاوت هستند. برای مثال محصولات مردانه طراحی زمخت و بزرگ تر و در رنگ های تیره دارند. محصولات زنانه نیز در ابعاد کوچک و ظریف تر و رنگ های ملایم و متنوع تری ارائه می گردند. بنابراین یکی از تفاوت های دئودورانت های زنانه و مردانه، تنوع در طراحی آن ها می باشد. 

2.    رایحه

استفاده از رایحه های مختلف همواره یکی از اصلی ترین تفاوت محصولات بهداشتی خانم ها و آقایان بوده است. دئودورانت های مردانه و زنانه نیز از نظر رایحه، کاملا با هم متفاوت هستند. محصولات مردانه به طور معمول با رایحه و بوهای تند و اسپرت تر ارائه می گردند. محصولات زنانه نیز اغلب حاوی رایحه های ملایم و خنک، رایحه های طبیعی، بوی گل ها و گیاهان آرامش بخش می باشند. به طوری که اگر قسمت ترکیبات سازنده بسیاری از دئودورانت های مردانه و زنانه را بررسی کنید، خواهید دید که آن ها ترکیبات یکسانی داشته ولی نوع رایحه بکار رفته در آن ها با یکدیگر فرق دارد.

3.    ترکیبات سازنده

اغلب دئودورانت ها برای مردان یا زنان، ترکیبات کاملا یکسان و مشابهی دارند ولی از نظر رایحه و طراحی ظاهری متفاوت هستند. اما با این وجود ممکن است گاهی ترکیبات فعال آن ها با هم فرق داشته باشد. برای مثال، در فرآیند طراحی و ساخت برخی از دئودورانت های مردانه، احتمال وجود موی زیر بغل در آقایان در نظر گرفته می شود. به همین دلیل برای این موارد ترجیحا فرمول محصولات را بر پایه ژل تولید می نمایند. البته از آنجایی که این موضوع برای هر دو جنسیت امکان پذیر است، برخی از بانوان را به سمت مصرف دئودورانت های مردانه سوق می دهد. 

نکته دیگری که می تواند در این دئودورانت ها تفاوت ایجاد کند، میزان ماندگاری و پخش بوی رایحه محصولات است. این موضوع به میزان مشتقات آلومینیوم در محصول بستگی دارد. چنانچه مقدار این ماده بیشتر باشد، اثربخشی محصول در خنثی نمودن بوی بد بهتر است. بطور معمول در دئودورانت زنانه در حدود 15.2 درصد و در دئودورانت مردانه نیز 18.2 درصد از این ماده استفاده می گردد. البته این مقدار همیشگی نبوده و می تواند کاملا متفاوت باشد. به طوری که حتی برخی از دئودورانت ها فاقد آلومینیوم هستند. این نوع از دئودورانت ها از نظر استانداردهای سلامتی از ایمنی بالاتر و در نتیجه طرفداران بیشتری برخوردارند. 

آیا زنان می توانند از دئودورانت مردانه و مردان نیز از دئودورانت زنانه استفاده کنند؟

همان طور که اشاره شد، این سه مورد مهم ترین تفاوت های دئودورانت زنانه و مردانه با یکدیگر می باشند. این موارد به وضوح در تبلیغات محصولات برای شانس فروش بیشتر نیز مشاهده می شود. در واقع دئودورانت مردانه با توجه به سبک زندگی آقایان به طور خلاصه با رایحه های تندتر و طراحی جسورانه و تیره تر به فروش می رسند. دئودورانت زنانه نیز با طراحی های ظریف تر و رایحه های ملایم تری ارائه می شوند که تداعی کننده احساس خوشایند تمیزی و طراوت بخشی باشند. اما هر دو محصول زنانه و مردانه فرمول ساخت و عملکرد تقریبا مشابهی با یکدیگر داشته و احتمالا تنها از نظر بو و رایحه با هم متفاوت هستند. 

این موضوع به شما این امکان را می دهد که بر اساس سلیقه خود محصول مد نظرتان را انتخاب کنید. بر حسب آنچه که اغلب کمپانی های سازنده بیان کرده اند، دئودورانت ها برای هر دو جنسیت به صورت مشترک قابل استفاده بوده و این ترفند تفکیک، بیشتر به مسائل برندینگ متفاوت، بازاریابی، شانس فروش بالاتر و ... برمی گردد. لذا برای انتخاب دئودورانت مناسب بدون توجه به طراحی ظاهری محصول و تنها با بررسی ترکیبات فعال و رایحه آن، محصول مورد علاقه خود را تهیه نمایید. 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۲۹۴۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان