//
کدخبر: ۴۱۲۷۱۱ //

تأثیر دنیای انیمه بر فشن؛ از ملوان ماه تا قلعه متحرک هاول

انیمه بدون شک به یک پدیده فرهنگی در سراسر جهان تبدیل شده و میلیون‌ها بیننده را با ترکیب منحصربه‌فرد داستان‌سرایی، طراحی شخصیت‌ها و سبک‌های انیمیشن مجذوب خود کرده است.

تأثیر دنیای انیمه بر فشن؛ از ملوان ماه تا قلعه متحرک هاول
به گزارش فرتاک نیوز،

اما انیمه‌ها از کجا آغاز شدند؟ مانگا یا هنر داستان‌سرایی ژاپنی، به‌خاطر سبک متمایز و محبوبیت گسترده‌اش معروف است. شکل اولیه آن در قرن دوازدهم، خود را به‌صورت طومارهایی با تصاویر و متون تحریک‌کننده نشان داد. عنوان “مانگا” در سال 1798، در دوره تاریخی اِدو، با فعالیت هنری مرتبط شد. در دهه 1920، طومارها به چیزی شبیه به کمیک استریپ‌های معمولی تبدیل شدند و به‌سرعت از طریق سریال‌سازی در روزنامه‌ها و مجلات در سراسر جهان پخش شد. مانگا به‌طورکلی از مضامین طنز، عاشقانه و علمی تخیلی استفاده می‌کند. انیمه همتای ویدیویی مانگا است و سریال‌های بسیاری براساس مانگاها تولید می‌شود. سریال‌های محبوبی مانند ملوان ماه Sailor Moon و Doraemon، علاوه بر شخصیت کاوائی هلو کیتی Hello Kitty، از انفجار علاقه به مانگا در سراسر جهان زاده شده‌اند. علاوه بر این، تأثیر مانگا آن‌قدر قدرتمند است که در سال‌های اخیر از صفحات مجلات فراتر رفته و به ران‌وی مد راه پیدا کرده‌اند. زیبایی‌شناسی منحصربه‌فرد ارائه‌شده در مجموعه‌های مختلف انیمه، طراحان لباس را به‌سوی خود جذب کرده است. تیشر‌ت‌های گرافیکی، هودی‌ها و حتی برندهای لباس خیابانی از طرح‌های سبک انیمه در محصولات خود استفاده کرده‌اند.

سریال‌های انیمه بر ترندهای مدل مو و رنگ مو نیز تأثیر گذاشته‌اند. طرفداران این سبک با موهای رنگ شده شبیه به شخصیت‌هایی که دوستشان دارند، مانند موهای ملوان ماه یا موهای ناروتو Naruto علاقه خود به آن‌ها را نشان می‌دهند. علاوه بر این، استفاده از اکسسوری‌های مو مانند سنجاق‌سر و هدبند در بین علاقه‌مندان به انیمه محبوبیت روزافزونی پیدا کرده است. بسیاری از طرح‌های جواهرات دارای نمادها یا شخصیت‌هایی از مجموعه‌های انیمیشن محبوب هستند. مانند نماد یادگاران مرگ از ناروتو، جاکلیدی یادداشت مرگ از Death Note، یا توپ‌های اژدها از  Dragon Ball Z..

باید گفت تنها کاراکترهای محبوب انیمه وارد فشن نشدند؛قبل از اینکه طراحان لباس مجذوب مانگا و انیمه شوند، صنعت انیمه ژاپنی همواره به دنبال الهام از برندهای لوکس پاریسی بود. خالق ملوان ماه، نایوکو تاکوچی Naoko Takeuchi، به‌طور قابل‌توجهی از برندهایی مانند شنل، دیور، ویوین وست‌وود ، موگلرو دیگران الهام گرفت و لباس قهرمانان خود را خلق کرد. لباس‌هایی که تاکوچی در دنیای خارق‌العاده‌اش گنجانده بود، نه‌تنها در زمان خود قدرتمند بود، بلکه تأثیر زیادی بر تسلط مانگا بر روند مد در دهه 1990 داشت.

لباس شخصیت بانوی سیاه‌پوش با الهام از برند ایوسن‌لورن

شاهزاده سرنیتی و برند دیور

ملوان ماه و جیمی‌چو (Sailor Moon and Jimmy Choo)

به مناسبت سی‌امین سالگرد تولید انیمه ملوان ماه، ساندرا چویی، مدیر خلاقیت برند جیمی‌چو مجموعه‌ای شایان ستایش از ملوان ماه طراحی کرد. نایوکو تاکوچی درباره این همکاری می‌گوید: «من بسیار خوشحالم که شخصیت‌ها و داستان‌های دنیای فانتزی من اکنون مورد علاقه افراد بسیاری در سراسر جهان است. چیزی که همیشه به دلم نشسته، تخیل و قدرت جوانی و تزلزل‌ناپذیر دختران جوان است.» در این مجموعه کپسولی، کفش‌ها و کیف‌هایی مزین به نگین‌های سواروسکی با امضای رنگی شخصیت‌های ملوان ماه توجه علاقه‌مندان را به این انیمه نوستالژیک جلب می‌کند.

شخصیت ملوان ماه و چکمه‌های صورتی جیمی‌چو

مجموعه کفش‌های جیمی‌چو با الهام از انیمه ملوان ماه

کیف کلاچ و کفش پلتفرم با الهام از شخصیت LUNA، کیف کراس و چکمه ملوان ماه از برند جیمی‌چو

دیور و خانواده جاسوس (Dior and Spy x Family)

سریال خانواده جاسوس (Spy x Family) بر اساس مانگایی به قلم و با تصویرگری تاتسویا اِندو ساخته شده است؛ مانگای محبوبی که تا دسامبر ۲۰۲۲ بیش از ۲۹ میلیون نسخه از آن منتشر شد. برند لوکس دیور در سال 2021 برای کالکشن بهار/تابستان خود قراردادی با تاتسویا اندو به‌منظور رونمایی خط جدید محصولات آرایشی خود و کیف‌دستی امضا کرد. کوکومی کیمورا مدل تبلیغاتی دیور، با ژست‌هایی الهام گرفته‌شده از تصاویر مانگا و شخصیت یور فورگر در انیمه خانواده جاسوس، مقابل دوربین رفت.

انیمه خانواده جاسوس

یور فورگر و کوکومی کیمورا (مدل)

آکیرا و سوپریم Akira and Supreme

برند سوپریم با سبک خیابانی‌اش در سال ۲۰۱۷ بر اساس مجموعه مانگای «آکیرا» نوشته کاتسوهیرو اوتومو، کالکشن پاییز خود را رونمایی کرد. ویرانشهر سایبرپانک آکیرا و بیگانگی نوجوان در این مانگای محبوب دهه ۱۹۸۰، عاملی بر معرفی و شناخت مانگا و انیمه به غرب بود. تیشرت های آستین‌بلند و آستین‌کوتاه، هودی، پارکا، کلاه ۵ تکه و اسکیت برد از آیتم‌های این کالکشن است.

AKIRA AND SUPREME

AKIRA AND SUPREME

یوجی یاماموتو و اِوانجلیون yohji yamamoto ‘Ground Y’ X Evangelion

در این مجموعه کت های چندلایه، شلوارهای بالونی و تیشرت های اورسایز از آیتم های اصلی است. در Ground Y با وجودآنکه امضای یاماموتو یعنی لباس های اورسایز چندلایه و تیره دیده می شود، اما تمرکز بر حفظ سبک خیابانی با چاپ های فراوان است.

YOHJI YAMAMOTO ‘GROUND Y’ X EVANGELION

YOHJI YAMAMOTO ‘GROUND Y’ X EVANGELION

Loewe x Studio Ghibli استودیو جیبلی و لوو

به جرأت می‌توان گفت بهترین ورود به دنیای انیمه حاصل همکاری استودیو جیبلی و برند لوو است. مجموعه‌های قابل‌توجهی با الهام از فیلم‌های برنده جوایز مانند «همسایه من توتورو» (My Neighbour Totoro)، «شهر اشباح» (Spirited Away) و «قلعه متحرک هاول» (Howl’s Moving Castle) به نمایش گذاشت. این کالکشن‌ها شامل کیف، اکسسوری و آیتم‌های پوشیدنی است. از کاراکتر توتورو تا سوفی و جادوگر هاول، حس نوستالژیک آن برای تمامی سنین و حتی نسل زد، قابل‌ لمس است.

برند لوو و انیمه همسایه من توتورو

برند لوو و انیمه همسایه من توتورو

برند لوو و انیمه قلعه متحرک هاول

برند لوو و انیمه قلعه متحرک هاول

برند لوو و انیمه قلعه متحرک هاول

برند لوو و انیمه شهر اشباح

باید گفت پوشاک تنها خروجی تلفیق فشن و انیمه نیست. برای مثال در سال 2022 برای تهیه لوک‌بوک رسمی کالکشن fake/not از برند گوچی، همکاری بین خالق سریال «one piece» و این برند صورت گرفت. برند بالنسیاگا نیز در سال 2018 با انیمه «ماجراجویی عجیب جوجو» (Jojo’s Bizarre Adventure) همکاری کرد. شخصیت اصلی این انیمه یعنی Bruno Bucciarati بر روی جلد مجله uomo با لوکی از کالکشن پاییز 2018 تصویرسازی شد.

BRUNO BUCCIARATI بر روی جلد مجله UOMO

تأثیر انیمه بر مد منجر به ترکیبی منحصربه‌فرد از زیبایی‌شناسی شرقی و غربی شده که الهام‌بخش بسیاری از طراحان و سازندگان بوده است. از لباس و مدل مو تا لوازم جانبی و محصولات زیبایی، انیمه یک خرده‌فرهنگ کامل از مد را ایجاد کرده است که خلاقیت، فردیت و ابراز وجود را به نمایش می‌گذارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۲۷۱۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان