//
کدخبر: ۴۱۰۰۱۸ //

وزی مو را چطوری از بین ببریم؟

داشتن موهای وز هیچ اشکالی ندارد و مانند انواع دیگر موها می تواند طبیعی و زیبا باشد، اما مراقبت و نگهداری از موهای وز برای بسیاری از افراد مشکل است.

وزی مو را چطوری از بین ببریم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 زمانی که موهای شما آسیب دیده، خشک شده و یا با مواد شیمیایی مانند رنگ مو در تماس بوده لایه خارجی تار مو که به آن کوتیکول مو گفته می شود بالا رفته و باعث می شود تا رطوبت وارد مو شده و مو وز شود. مشکل از آنجایی شروع میشود که اینگونه از افراد دچار ریزش مو شده و تا مدتی به دلیل حجم موها متوجه شدت این اتفاق نمیشوند و زمانی در پی برطرف کردن آن برمی آیند که به اصطلاح کار از کار گذشته است. در این مقاله با بیان دلایل وزی مو، ترفندها و راه های درمان یا کاهش وز، مراقبت های لازم از موهای وز، نحوه خرید محصولات ضد وز و بهترین برندهای محصولات مراقبتی مو را معرفی می کنیم. بعد از انجام این مراحل رنگ کردن موها حس خوشایند و زیباتری خواهد داشت.

دلایل وزی مو

هرچند وزی مو می تواند دلایل ژنتیکی داشته باشد اما دلیل اصلی و مهم وز شدن مو، خشکی مو است. عواملی که می توانند باعث تشدید خشکی و وزی مو شوند عبارتند از:

  • رطوبت هوا: لایه خارجی یا همان کوتیکول مو، هوای گرم و مرطوب تابستانی را جذب می کند و این باعث متورم و وز شدن مو می شود.

  • شستن مو با آب داغ: شستشوی مو با آب داغ همان اثر رطوبت هوا را دارد و علاوه بر آن به مو و پوست سر فشار وارد کرده و چربی های لازم و مفید پوست سر را از بین می برد.

  • محصولات شیمیایی: مواد شیمیایی در برخی محصولات مو مانند رنگ مو، محصولات حاوی سولفات و الکل باعث از بین رفتن چربی طبیعی و لازم مو شده و باعث وز مو می شود.

  • استفاده از ابزارهای حرارتی: ابزارهای حرارتی حالت دهنده به مو مانند سشوار، اتو مو و … با آسیب زدن به مو باعث وزی می شوند. بهتر است هر روز از این ابزار استفاده نکنید و از کرم، روغن و یا اسپری هایی که از مو در مقابل حرارت محافظت می کنند استفاده نمایید.

  • شستشوی بیش از حد: شستن مو با شامپو بیش از دو یا سه بار در هفته چربی و تعادل طبیعی مو را از بین برده و سلامت مو را به خطر می اندازد.

  • خشک کردن مو با حوله قدیمی: استفاده از برس های نایلونی و حوله بی کیفیت برای خشک کردن مو کوتیکول را تخریب کرده و باعث وز می شود. پس بهتر است موهای خود را با حرارت ملایم خشک کرده و از برس های با کیفیت تری استفاده نمایید.

بهترین محصولات برای از بین بردن وزی مو کدامند؟

استفاده از بعضی محصولات مراقبت از مو می تواند باعث کاهش وزی و جلوگیری از آسیب دیدن مو شود. این محصولات عبارتند از:

شامپو: هفته ای دو الی سه بار ریشه و پوست سر خود را با شامپو شستشو دهید. (استفاده از شامپو روی ساقه مو لازم نیست.) استفاده از شامپوهای ضد وز فاقد سولفات و الکل برای درمان بهتر وزی مو و همچنین حفظ سلامت مو توصیه می شود.

نرم کننده: استفاده از نرم کننده و تقویت کننده بعد از شستشو با شامپو به مدت 5 دقیقه می تواند چربی لازم برای موهای شما را حفظ کند. نرم کننده باید تنها روی ساقه های مو استفاده شود زیرا با قرار گرفتن روی ریشه مو باعث ریزش می شود.

ماسک مو: استفاده هفتگی از ماسک مو، موها را نرم و مرطوب می کند و با پر کردن شکاف ها در ساقه مو مانع از وزی مو و موخوره می شود. ماسک مو علاوه بر کاهش وز می تواند در امر تقویت و تغذیه مو مفید باشد و موهایی درخشان و محکم تر داشته باشید.

روغن مو، کرم مو، اسپری مو یا سرم مو: این محصولات مراقبتی مو در فرم های مختلف کرمی، ژلی، روغنی، اسپری و … عرضه می شوند و دو کاربرد اصلی دارند:

  1. کمک به ترمیم و درمان موهای وز با بازسازی کوتیکول های آسیب دیده و رطوبت و آبرسانی به مو

  2. جلوگیری از آسیب های ابزارهای حرارتی مانند سشوار و محافظت از کوتیکول

کراتین مو: محصولات کراتینه مو یک راه حل بلند مدت برای رهایی از موهای وز هستند. محصولات کراتینه فاقد فرمالدهید می توانند بدون آسیب زدن به بافت مو وزی را از بین برده و باعث صافی، یکدستی و ابریشمی شدن موهای شما شوند. برای کراتینه کردن مو هم می توانید به سالن های زیبایی مراجعه کنید و هم از محصولات مراقبتی حاوی کراتینه به راحتی در خانه استفاده کنید.

what-is-dry-frizzy-hair

درمان های خانگی برای از بین بردن وز مو

برخی از مواد مغذی به خصوص مواد آبرسان که در محصولات ضد وز مو استفاده می شوند و حتی می توان به طور مستقیم از آنها روی مو استفاده کرد عبارتند از:

  • تخم مرغ: تخم مرغ سرشار از چربی های اشباع شده، بیوتین و ویتامین است و علاوه بر از بین بردن وز مو می تواند موها را سالم تر، درخشان تر و بدون موخوره کند. تخم مرغ در بسیاری از محصولات مو به کار می رود و یا می تواند به صورت خانگی همراه با روغن نارگیل یا عسل به عنوان ماسک مو استفاده شود.

  • عسل: یک مرطوب کننده و نرم کننده طبیعی است و در انواع نرم کننده ها، ماسک مو و کرم موها برای بازسازی رطوبت مو و ایجاد موهایی نرم و و صاف به کار می رود.

  • روغن جوجوبا: این روغن می تواند مانع از خشکی، آسیب دیدگی و وز مو شود و از مو در مقابل آسیب های حرارتی محافظت می کند. جوجوبا در محصولات مراقبتی ویژه موهای نازک استفاده می شود.

  • روغن آووکادو: سرشار از اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی بوده و از موهای خشک، وز و فر مراقبت کرده و وظیفه رطوبت رسانی به مو را برعهده دارد.

  • روغن نارگیل: این روغن سرشار از اسید لوریک، ویتامین ها و مواد مغذی مو بوده و با آبرسانی به مو، نرم کردن و صاف کردن رشته های مو از وز جلوگیری می کند. اکثر متخصصان پوست و مو استفاده از روغن نارگیل برای تغذیه و تقویت مو را مفید می دانند.

  • کره کاکائو: همانند شی باتر باعث نرم شدن و صاف شدن تارهای مو شده و از بهترین ماده های درمانی برای تارهای خشک، شکننده، آسیب دیده و وز است.

  • روغن آرگان: روغن آرگان غنی از مواد مرطوب کننده از جمله اسید اولئیک و اسید لینولئیک و همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E است. روغن آرگان با خواص شگفت انگیز خود مانع از وز مو شده و دارای مزایای محافظتی در برابر حرارت است.

  • شی باتر: شی باتر سرشار از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین های E، D، A و F است و با هیدراته کردن مو مانع از وز آن می شود. شی باتر معمولا در ماسک مو و نرم کننده ها به کار می رود.

  • روغن دانه ماکادمیا: این روغن غنی از اسید چرب امگا 7 بوده و می تواند کمبود رطوبت مو را برطرف کند. روغن مغز ماکادمیا در محصولات مراقبتی مو مانند سرم مو به کار می رود.

چگونه از موهای وز مراقبت کنیم؟

  • شستن بیش از حد مو با شامپو بیش از 3 بار در هفته چربی لازم مو را از بین برده و باعث وزی می شود پس موی خود را بیش از حد نشویید.

  • از حرارت دادن مو با دمای بالای ابزارهای حرارتی مانند سشوار و اتو مو بپرهیزید.

  • از محصولات حالت دهی به مو مانند اسپری نگه دارنده بیش از حد استفاده نکنید.

  • با پوشیدن کلاه یا روسری در هوای مرطوب تابستانی از موهای خود محافظت کنید.

  • پوشاندن مو با کلاه هنگام ورزش یا شنا می تواند مانع از وز مو شود.

  • از ماسک مو حداقل یک بار در هفته استفاده کرده و استفاده از محصولات مراقبتی مانند سرم مو و کرم مو را فراموش نکنید.

  • از شامپو و نرم کننده فاقد سولفات و الکل و حاوی گلیسیرین استفاده کنید.

  • از حوله های نرم برای خشک کردن مو استفاده کرده و هرچند وقت یکبار حوله قدیمی را دور بیاندازید.

  • ترجیحا از روبالشی های ابریشمی برای خواب استفاده کنید.

  • برای گرفتن موخوره و خرابی های مو هرچند وقت یکبار موهای خود را کوتاه کنید.

  • قبل از حرارت دادن مو با سشوار تا 75% موهای خود را خشک کنید.

  • از برس های مناسب و با کیفیت استفاده کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۰۰۱۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان