//
کدخبر: ۴۰۴۵۸۱ //

سولاریوم: آیا این روش برای برنزه‌کردن پوست بی خطر است؟

سولاریوم که به تخت آفتاب و برنزه هم شهرت دارد، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای برنزه‌کردن پوست است. با این ‌وجود عوارض سولاریم باعث شده است تا بسیاری از افراد از این دستگاه استفاده نکنند یا جانب احتیاط را رعایت کنند. سولاریوم در کل روشی ایمن برای برنزه‌کردن نیست.

سولاریوم: آیا این روش برای برنزه‌کردن پوست بی خطر است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

هر بار که پوست شما در معرض اشعه ماوراءبنفش (UV)، نور بیش از حد خورشید یا سولاریوم قرار می‌گیرد، خطر ابتلا به بیماری و عوارض پوستی افزایش می‌یابد. عوارض برنزه کردن پوست با دستگاه سولار را در ادامه این مطلب بررسی خواهیم کرد.

خطرناک ترین عوارض سولاریم

برنزه‌کردن پوست به هر قیمتی عوارض خاص خود را دارد و در صورتی ‌که از دستگاه‌های استاندارد برای این کار استفاده نشود یا قواعد این کار به‌درستی رعایت نشود، خطرات سولاریوم دو برابر می‌شود. برخی از خطرناک‌ترین عوارض برنزه کردن پوست با دستگاه سولار عبارت‌اند از:

خطرناک ترین عوارض سولاریم چیست

احتمال ابتلا به سرطان پوست

استفاده مکرر و بی‌رویه از این دستگاه برای برنزه‌کردن، بدون رعایت نکات ایمنی، احتمال ابتلا به سرطان پوست را بالا می‌برد. سازمان غذا و داروی جهانی هم این عارضه را تایید کرده و برای همین در بسیاری از کشورها استفاده از این دستگاه ممنوع است.

آسیب طولانی‌مدت به بینایی

یکی دیگر از عوارض سولاریم، بالابردن احتمال ابتلا به ملانومای چشمی‌ست. این بیماری در اصل نوعی از سرطان چشم است. دلیل این بیماری استفاده‌نکردن از عینک و عدم رعایت نکات ایمنی در سولاریم است. علاوه‌بر این بیماری، احتمال ابتلا به برخی از مشکلات چشمی مانند آب مروارید و فتوکونژونکتیویت، از دیگر خطرات سولاریوم است.

پیری زودرس پوست

استفاده مکرر از سولاریوم باعث تخریب کلاژن پوست می‌شود و برای همین با از بین رفتن خاصیت ارتجاعی و در نتیجه  چروک‌شدن پوست همراه است. به همین منظور یکی از عوارض برنزه کردن پوست با دستگاه سولار را پیری زودرس می‌دانند.

تحریک و حساسیت‌ پوست

برنزه با سولاریوم، خطر سوختگی و تحریک پوستی را به همراه ندارد. با این ‌وجود برای افرادی که پوستی روشن و حساس دارند، ممکن است این دسته از عوارض سولاریم رخ دهد. واکنش آلرژیک هم اغلب با  قرمزی و حساسیت پوست و خارش همراه است.

کاهش ایمنی بدن

افراط‌ و تفریط در هر چیزی مضر است؛ سولاریم هم از این ماجرا جدا نیست. اگر از این دستگاه به‌صورت مکرر استفاده کنید و به‌طور مرتب در معرض اشعه ماوراءبنفش قرار بگیرید، ایمنی بدن کاهش پیدا می‌کند. ضعف سیستم ایمنی بدن هم احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

فواید سولاریوم

اگرچه امروزه استفاده از سولاریوم برای برنزه‌کردن مخالفان زیادی دارد، اما نمی‌توان از مزایای آن چشم‌پوشی کرد. اگر از سالن‌های حرفه‌ای برای این کار استفاده کنید که تمام قوانین ایمنی را رعایت می‌کنند، عوارض سولاریم بسیار اندک خواهد شد.

کمک به تولید ویتامین D3

فقط آفتاب‌گرفتن در ساحل باعث تسریع جذب ویتامین D3 در بدن نمی‌شود؛ بلکه استفاده از سولاریوم هم این مزیت را به دنبال دارد. این ویتامین برای ساخت استخوان‌ها و دندان‌های قوی و سالم و همچنین حفظ سلامت ماهیچه‌ها ضروری‌ست.

راهی برای بهبود خلق‌وخو

در هنگام برنزه‌شدن، در بدن اندورفین آزاد می‌شود. این هورمون‌ -که به هورمون شادی معروف است- به ما انرژی می‌دهد؛ بنابراین سولاریوم می‌تواند راهی برای کاهش بدخلقی باشد، به‌خصوص  زمانی که دسترسی به آفتاب در فصل‌هایی مانند پاییز و زمستان کم است.

کمک به ظاهری جذاب

برنزه‌کردن باعث می‌شود تا پوستتان سالم به نظر برسد و شما را لاغرتر نشان ‌دهد. ظاهری زیبا همچنین باعث افزایش اعتمادبه‌نفس است. البته، نباید در این زمینه زیاده‌روی کنید؛ زیرا برنزه‌شدن شدید به‌جای زیبایی، عوارض سولاریم را برای شما آشکار می‌کند و شما را پیرتر نشان خواهد داد.

مهمترین نکات هنگام استفاده از دستگاه سولاریوم

مهمترین نکات هنگام استفاده از دستگاه سولاریوم

اگر امسال قصد آن را ندارید که تعطیلات خود را در یک شهر ساحلی و آفتاب‌گیر بگذرانید، اما رویای برنزه‌شدن را در سر دارید؛ از خدمات سولاریوم برای این کار استفاده کنید. اگر اولین بار است که این کار را انجام می‌دهید، چند توصیه عملی و ایمنی وجود دارد که خطرات سولاریوم را برای شما تا حد زیادی کاهش می‌دهد. آن‌چه را که باید به خاطر بسپارید و تهیه کنید، در ادامه بخوانید.

پوست خود را آماده کنید (لایه‌برداری)

یک روز قبل از برنزه‌کردن، کل بدن خود را لایه‌برداری کنید؛ به ‌این ‌ترتیب اپیدرم مرده را از روی سطح پوست پاک می‌کنید. پوست صاف بهتر برنزه می‌شود. علاوه‌بر این، برنزه‌شدن بیشتر روی پوست ماندگاری دارد و عوارض سولاریم کم‌تر می‌شود.

عطر و الکل روی پوست نزنید

روزی که به سولاریوم می‌روید، ضد تعریق و عطر را کنار بگذارید. الکل و عطرهای موجود در لوازم آرایشی می‌تواند در بروز واکنش‌های آلرژیک و دیگر خطرات سولاریوم برای پوست نقش داشته باشد.

اطلاع دهید که اولین بار است برنزه می‌کنید

بعد از مراجعه به سالن به کارکنان اطلاع دهید که اولین بار است برای برنزه‌کردن با سولاریوم اقدام می‌کنید. با این کار، تخت و زمانی مناسب برای شما انتخاب می‌شود تا از بروز عوارض و حساسیت‌های احتمالی جلوگیری شود.

آرایش خود را پاک کنید و جواهرات نداشته باشید

قبل از جلسه برنزه با سولاریم، حتما آرایش خود را بشویید. می‌توانید این کار را زودتر در خانه هم انجام دهید. همچنین هنگام برنزه‌کردن، نمی‌توانید جواهراتی داشته باشید؛ بنابراین تمام گوشواره‌ها، حلقه‌ها و همچنین ساعت را درآورید. اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، آن‌ها را هم بردارید.

بدن خود را آماده کنید

بدن خود را با لوازم آرایشی و روغن‌هایی که تولید ملانین را فعال می‌کنند، بپوشانید و از هیچ کرم ضدآفتابی که مخصوص آفتاب‌گرفتن در ساحل است استفاده نکنید. همچنین دهان خود را با یک فیلتر محافظ بپوشانید؛ زیرا پوست لب به اشعه بسیار حساس است. حتما عینک ایمنی و مخصوص این کار را روی چشمانتان بگذارید.

عوارض برنزه کردن پوست با دستگاه سولار

پوست را مرطوب و بدن را آب‌رسانی کنید

برای کاهش عوارض سولاریم، بلافاصله بعد از اتمام کار آب زیادی بنوشید؛ زیرا در طول جلسه مطمئنا زیاد عرق خواهید کرد. مراقب آب‌رسانی پوست باشید و از لوسیون‌های پس از برنزه‌کردن پوست استفاده کنید تا پوستتان صاف، محکم و الاستیک شود.

بهترین روش برای برنزه کردن پوست

مطمئنا با بررسی عوارض سولاریم، به دنبال یک روش جایگزین هستید. قطعا روش طبیعی آفتاب‌گرفتن جایگزین خوبی برای این روش است؛ اما همه افراد وقت لازم برای انجام این کار را ندارند. به‌جای آن می‌توانید از کرم‌ها و لوسیون‌های برنزه‌کننده‌ای که در بازار موجود است استفاده کنید. این کار ایمن‌تر است و خطرات سولاریوم را هم به همراه ندارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت بروز هر یک از عوارضی که گفته شد، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. همچنین نشانه‌هایی پس از استفاده از سولاریم وجود داد که با مشاهده آن‌ها باید با یک متخصص پوست مشورت کنید. این علائم و نشانه‌ها عبارت‌اند از:

  • تغییر در بافت، رنگ و اندازه هر خال یا هر لکه قهوه‌ای

  • بروز خال و لکه‌های جدید بعد از برنزه‌کردن

  • بروز علائم شدید پوستی همچون خارش، حساسیت پوستی، درد یا خونریزی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۴۵۸۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان