//
کدخبر: ۴۰۴۰۸۹ //

در هواپیما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید| پرواز با هواپیما، عامل سرطان پوست

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) اعلام کرد که اشعه UVC توسط لایه اوزون جذب می‌شود و خطر زیادی ایجاد نمی‌کند. سازمان بهداشت فدرال اعلام کرده که اشعه UVA ضعیف‌تر از UVB است، اما "به عمق پوست نفوذ می‌کند و در طول سال ثابت‌تر است".

در هواپیما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید| پرواز با هواپیما، عامل سرطان پوست
به گزارش فرتاک نیوز،

ویدئویی که خطرات استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب در طول پرواز را برجسته می‌کند در تیک تاک منتشر شده جایی که ۱.۸ میلیون بازدید داشته است.

این کلیپ توسط حساب کاربری متعلق به یک متخصص پوست به اشتراک گذاشته شده است. او بنیانگذار Skin Refinery یک کلینیک مجازی پوست است. در پیامی که روی ویدئو قرار داده شده آمده است:"درس شماره ۲۱ پوست: زمانی که متوجه می‌شوید خلبان‌ها دو برابر بیش از سایرین در معرض شیوع ملانوما (سومین نوع شایع سرطان پوست) دارند ضروری است که بدانید باید حتما در هواپیما‌ها از ضد آفتاب استفاده کرده یا پنجره‌ها را بسته نگه دارید".

در ادامه این پیام آمده است:"یک خلبان در کابین در پروازی ۵۶ دقیقه‌ای در ارتفاع ۹۱۴۴ متری همان میزان اشعه ماوراء بنفش را دریافت کرد که یک فرد در یک جلسه برنزه شدن ۲۰ دقیقه‌ای دریافت می‌کند".

او به نتیجه مطالعه‌ای انجام شده در سال ۲۰۱۵ میلادی بر روی خدمه خطوط هوایی اشاره کرد که در نشریه معتبر JAMA Dermatology منتشر شد.

این مطالعه نشان داد که خلبانان و خدمه کابین تقریبا دو برابر بیش‌تر از جمعیت عمومی دچار ملانوما می‌شوند.

در ادامه پیام منتشر شده بر روی ویدئو آمده است:"حتی بخش عمده UVA در هنگام پرواز بر روی ابر‌های غلیظ و برف منعکس می‌شود. پنجره تنها قادر به مسدود کردن UVB است و نه UVA". گفتنی است که دسته اصلی از اشعه ماوراء بنفش (UV) وجود دارند: UVA، UVB و UVC. UVA توسط لایه ازن زمین جذب نمی‌شود در حالی که بخش عمده UVB جذب می‌شود، اما مقداری از آن به سطح می‌رسد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) خاطرنشان می‌کند که اشعه UVC توسط لایه اوزون جذب می‌شود و خطر زیادی ایجاد نمی‌کند. سازمان بهداشت فدرال اعلام کرده که اشعه UVA ضعیف‌تر از UVB است، اما "به عمق پوست نفوذ می‌کند و در طول سال ثابت‌تر است".

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده توضح می‌دهد که اشعه ماوراء بنفش می‌تواند در روز‌های ابری و هم چنین خنک به شما برسد و از سطوحی مانند آب، سیمان، ماسه و برف منعکس می‌شود.

بخش عمده موارد ابتلا به سرطان پوست به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش رخ می‌دهند. سازمان بهداشت فدرال هشدار می‌دهد که در میان انواع سرطان پوست ملانوما به دلیل "تمایل به گسترش به سایر قسمت‌های بدن، از جمله اندام‌های حیاتی" بیش‌ترین موارد مرگ و میر را ایجاد می‌کند.

وی در توضیحی که همراه با جدیدترین ویدئوی وایرال خود منتشر کرده اشاره داشته که در مطالعه‌ای صورت گرفته در سال ۲۰۱۵ میلادی میزان تابش اشعه ماوراء بنفش در کابین هواپیما در طول پرواز مورد اندازه گیری قرار گرفته و آن را با دوز‌های موثر سرطان زای UVA در تخت‌های برنزه مقایسه کرد. نتایج نشان داد میزان آن برای یک خلبان در معرض اشعه ماوراء بنفش بسیار زیاد است.

در هواپیما باید کرم ضد آفتاب بزنید!(فرارو)

این متخصص پوست توصیه کرد برای کاهش قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش در طول پرواز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید یا هنگام نشستن پنجره خود را بسته نگه دارید. استفاده از ضد آفتاب هنگام پرواز بسیار مهم است، زیرا هرچه در هوا بالاتر بروید، جو نازک‌تر می‌شود. جو به پراکندگی اشعه‌های مضر ماوراء بنفش کمک می‌کند بنابراین، هر چه جو نازک‌تر باشد این محافظت کاهش می‌یابد و اشعه ماوراء بنفش قوی‌تر و آسیب رسان‌تر می‌شود.

چند کاربر خلبان نیز درباره این ویدئو و پیام پزشک متخصص اظهارنظر کرده اند. گرتا نوشته است:"من یکی از خدمه پرواز هستم و پوشیدن لباس آستین بلند را توصیه می‌کنم. هم چنین، استفاده از کرم ضد افتاب بر روی دستان تان را فراموش نکنید".

انواع اشعه‌های ماوراء بنفش

اشعه UVA: این اشعه که نام دیگر آن اشعه پیر کننده پوست است علاوه بر پیری زودرس پوست می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری از قبیل ایجاد لکه‌های پوست و چین و چروک هم بشود این اشعه قدرت نفوذ بالایی دارد و به لایه‌های زیرین پوست نفوذ می‌کند؛ لذا پوست قابلیت انعطاف و لطافت خود را از دست می‌دهد و لایه‌های زیرین دچار آسیب‌های عمیق می‌شوند و این وضعیت خود به مرور زمان باعث ایجاد سرطان پوست خواهد شد.

اشعه UVB: این اشعه به اشعه آفتاب سوختگی معروف است. برخلاف اشعه UVA قدرت اشعه UVB، در طول سال متغیر است و در ضمن علاوه بر آفتاب سوختگی می‌تواند باعث ابتلا به سرطان پوست نیز بشود. بنابراین، باید آن را جدی بگیریم و از پوست خود در مقابل آن محافظت کنیم.

اشعه UVC: این اشعه قوی‌ترین و مرگبارترین اشعه‌ای است که از خورشید ساطع می‌شود، اما خوشبختانه لایه ازون جلوی رسیدن آن را به سطح زمین می‌گیرد و لازم نیست نگران آن باشیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۴۰۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان