//
کدخبر: ۴۰۱۵۳۳ //

خوابیدن با آرایش: عاملی مخرب برای سلامت و زیبایی پوست شما

همه ما این کار را تجربه کرده‌ایم، شب‌هایی بوده که دیر به خانه رسیده‌ایم و آخرین کاری که باید انجام می دادیم شستن صورت‌مان بوده است. با خستگی به این موضوع که آیا خوابیدن با آرایش واقعا بد است! فکر کرده‌ایم و احتمالاً با خود جواب داده‌ایم: ظاهرا کار بدی است، اما مگر چقد می‌تواند بد باشد یا چندبار خوابیدن با آرایش که اشکالی ندارد!

خوابیدن با آرایش: عاملی مخرب برای سلامت و زیبایی پوست شما
به گزارش فرتاک نیوز،

از پرسش‌های دیگر در موقعیت‌هایی شبیه این وضع، پرسش در مورد این امر است که آیا خوابیدن به همراه داشتن ریمل روی چشم، کار خوبی است؟ بارها به ما گفته شده است که قبل از خواب آرایش خود را بشویید، اما امکان دارد سر این کار تعلل کنیم یا تنبلی به خرج دهیم و یا کلا پشت گوش بیاندازیم.

به همین دلیل است که در این مقاله از دکتر اریک شوویگر، بنیانگذار کلینیک پاکسازی، و دکتر ارین گیلبر، متخصص پوست و مو درخواست کرده‌ایم تا دقیقاً در مورد اتفاقی که برای پوست ما بعد از خوابیدن با آرایش می‌افتد، توضیح دهند تا به این امر پی ببریم که آیا تعلل یا فرار از این کار واقعاً بد است یا نه؟

مضرات خوابیدن با آرایش

عوارض خوابیدن با آرایش چیست؟

دکتر شوویگر اینگونه پاسخ می‌دهد: «خوابیدن با آرایش می تواند باعث قرار گرفتن پوست در معرض رادیکال‌های آزاد غیرضروری موجود در محیط شود»«رادیکال‌های آزاد باعث شکسته شدن کلاژن سالم پوست می‌شوند، که منجر به ایجاد خطوط ریز روی پوست می‌شود. علاوه بر این، آرایش می‌تواند منافذ پوست را در حین خواب مسدود کند و منجر به ایجاد آکنه شود».

فقط یک شب چطور؟ آیا خوابیدن با آرایش تنها برای یک شب هم باعث مسدود کردن منافذ یا باعث چین و چروک می‌شود؟ دکتر شوویگر بیان می‌گوید: «بعید است فقط یک شب خوابیدن با آرایش باعث صدمه عمیق به پوست شما شود» «با این حال، هر شب که با آرایش می‌خوابید، تعداد منافذ مسدود شده افزایش می‌یابد که این موضوع می تواند موجب تشکیل میکروکومدون گردد، که باعث جذب باکتری‌های ایجاد کننده آکنه به منافذ پوست شما می‌شود».

 آیا خوابیدن با آرایش منجر به پیری زودرس پوست می‌شود؟

دکتر گیلبرت می‌گوید: «در طول روز استرس اکسیداتیو زیادی جمع می کنید» «هنگامی که شما با آرایش می خوابید، به پوست خود فرصتی برای بهبودی نمی دهید، که می تواند منجر به پیری زودرس شود». دکتر شوویگر با این امر موافقت کرده و خاطر نشان می کند: «رادیکال های آزاد محیط (اغلب به صورت آلودگی) شب هنگام که پوست صورت خود را به درستی تمیز نمی‌‌کنید، بر روی پوست باقی می‌مانند. رادیکال‌های آزاد باعث نابودسازی کلاژن در طول زمان می‌شوند که نتیجه آن ایجاد خطوط ریز و پیرس زودرس پوست است.

مضرات خوابیدن با آرایش

 آیا خوابیدن با آرایش چشم (ریمل، خط چشم) هم برای پوست مضر است؟

دکتر شوایگر می‌‌گوید: «خوابیدن با آرایش چشم باعث ایجاد خطوط ریز یا آکنه بر روی پوست نمی‌شود، اما باز هم می‌تواند خطرساز باشد» «ریمل و خط چشم می تواند به روی بالش شما و به چشم‌هایتان مالیده شود، که می تواند منجر به سوزش چشم شود. من توصیه می‌کنم که پدهای پاک کننده آرایش را همیشه همراه داشته باشید، تا در موقع خواب آرایش صورت و چشم خود را پاک کنید.

قبل از خواب کاملاً صورت‌تان را تمیز کنید؛ خوابیدن با آرایش چشم به طور مکرر ممکن است باعث گرفتگی فولیکول‌های کوچک مژه و غدد روغنی روی پلک شما شود. وقتی این مناطق مسدود می‌گردند، باکتری‌ها حضور یافته و باعث التهاب می‌شوند. در نتیجه برجستگی‌های کوچکی به نام استیز یا هوردئولوم ایجاد می شوند. این برآمدگی‌ها ممکن است به صورت خودبخود برطرف شوند، اما در اکثر مواقع باید به چشم پزشک جهت رفع آنها مراجعه کنید.

آیا خوابیدن با فاندیشن (کرم پودر) بدترین کار است یا اینکه محصولات آرایشی مضرتری هم وجود دارند؟

دکتر گیلبرت اینگونه پاسخ می‌دهد: «فاندیشن‌ها و پرایمرهای غلیظ و حاوی روغن اغلب بدترین مضران پوست هستند» «آنها از احیای پوست در  طول شب به طور طبیعی جلوگیری کرده و باعث ایجاد جوش‌های سر سیاه، آکنه و افتادگی پوست می‌شوند».

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۱۵۳۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان