//
کدخبر: ۳۷۷۶۹ //
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه:

کمپ ترک اعتیاد زنان در کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از راه اندازی کمپ ترک اعتیاد بانوان در هفته بهزیستی (25 تا 31 تیرماه) در استان خبر داد.

کمپ ترک اعتیاد زنان در کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

امید قادری در نشست خبری مشترک شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، اداره کل بهزیستی و رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر که امروز (8 تیرماه) در محل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان برگزار شد، با بیان اینکه بر اساس تحقیقات صورت گرفته اعتیاد اولین و مهم‌ترین معضل اجتماعی کشور است، گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته پنج معضل اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق، خودکشی و ایدز به عنوان پنج معضل اولویت‌دار کشور شناخته شده‌اند و در این بین اعتیاد در اولویت اول است.

وی افزود: متاسفانه ردپای اعتیاد را حتی می‌توان در معضلات دیگری مانند طلاق و ایدز نیز مشاهده کرد.

قادری به کاهش سن اعتیاد تا سن 16 سالگی اشاره کرد و افزود: در همین راستا بهزیستی طرح مهم "نماد" (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) را با همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی به اجرا در آورده است. در این طرح بسته علمی طراحی شده که کارهای شیوع شناسی و روانشناختی در حوزه اعتیاد در تمامی مدارس و بویژه مدارس حاشیه شهر متناسب با سن دانش آموزان اجرا می‌کند و این طرح به زودی در استان اجرا می‌شود.

5000 معتاد سال گذشته در کمپ‌های استان ترک کردند

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به وجود 16 کمپ مجاز ترک اعتیاد در استان، گفت: طی سال گذشته 5264 نفر در این کمپ‌ها ترک کردند، اما متاسفانه بخشی از این افراد بعد از ترک، به دلیل مشکلاتی از جمله نبود اشتغال و عدم پذیرش از سوی خانواده مجددا به چرخه اعتیاد برمی‌گردند.

قادری با اشاره به فعالیت برخی کمپ‌های فاقد مجوز دراستان، از خانواده‌ها خواست تا حتما به کمپ‌های ترک اعتیاد دارای مجوز مراجعه کنند که درمان فرد معتاد در آنجا بصورت علمی و با روش‌های انسانی  انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به وجود هفت مرکز DIC در استان، گفت: این مراکز اقدامات درمانی  بعد از ترک را دنبال می‌کنند و از آسیب‌های بعدی پیشگیری می‌کنند که وضعیت فرد حادتر نشود و سال گذشته 533 نفر در استان در این مراکز خدمات گرفتند.

وی با اشاره به وجود 10 مرکز MMT تحت نظر بهزیستی در استان، گفت: در این مراکز از درمان‌های دارویی جایگزین استفاده می‌شود و سال گذشته نیز 3006 نفر دراین مراکز خدمت گرفتند.

وی با اشاره به وجود سه سرپناه شبانه در استان، گفت: بهزیستی دو سرپناه شبانه مردانه و زنانه در شهر کرمانشاه و یک سرپناه شبانه مردانه در شهرستان اسلام آبادغرب دارد و در این مراکز در کنار مکان و غذای گرم و حمام، بحث کاهش آسیب نیز دنبال شده و افراد مبتلا به HIV نیز شناسایی شده و تحت درمان قرار می‌گیرند.

این مسئول خاطرنشان کرد: سال گذشته 374 نفر در این مراکز خدمات گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه برخی تیم‌های سیار به محلات آسیب‌پذیر اعزام شده و کار شناسایی و سایر اقدامات مورد نیاز را انجام می‌دهند، گفت: یازده تیم سیار در استان فعال هستند که 763 نفر از این تیم‌ها خدمت گرفته‌اند.

کمپ ترک اعتیاد "زنان" در کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود

قادری در ادامه با بیان اینکه کمتر از دو درصد معتادان را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: همین درصد اندک هم برای ما نگران کننده است و نباید باشد و در همین راستا درصدد راه اندازی کمپ ترک اعتیاد بانوان هستیم.

وی از افتتاح کمپ ترک اعتیاد بانوان در هفته بهزیستی  در استان خبر داد و اظهار کرد: همچنین در این هفته مرکز DIC ویژه بانوان نیز افتتاح می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه همچنین از افتتاح مرکز اجتماع درمان محور TC در استان در هفته بهزیستی خبر داد و اظهار کرد: در این مرکز اقامت افراد طولانی مدت بوده و در آن، از خدمات روانپزشکی، روانشناسی، اشتغال و حرفه آموزی نیز بهره مند می‌شوند.

قادری در ادامه یکی از مشکلات استان را وجود تعداد بالای معتادان متجاهر عنوان کرد و افزود: با اقدامات انجام شده در جهت جمع آوری و نگهداری این افراد ظرفیت مرکز ماده 16 استان از 100 نفر به 250 نفر ارتقاء یافته و به زودی اداره این مرکز به بهزیستی واگذار شده و تلاش ما این است که بر اساس پروتکل علمی در این مرکز خدمات رسانی کرده و خدمات آن را بهبود ببخشیم.

این مسئول با اشاره به افزایش شیوع اعتیاد در شهرستان‌ها، گفت: نیاز است در این زمینه فرمانداران حساس شده و برای ایجاد مراکزی برای ساماندهی معتادان متجاهر در شهرستان خود اقدام کنند.

معتادان بهبود یافته استان 20 میلیون تومان وام خوداشتغالی می‌گیرند

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه از اعطای وام خوداشتغالی به معتادان بهبودیافته خبر داد و اظهار کرد: مبلغ این وام 20 میلیون تومان بوده و تنها کارمزد دریافت می‌شود.

وی از تشکیل 450 پرونده دریافت وام خوداشتغالی برای معتادان بهبود یافته استان در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه مشکل عمده این افراد در دریافت وام نبود ضامن است و باید فکری برای این موضوع شود. هیچ محدودیتی در زمینه اعطای این وام در استان وجود ندارد و تنها نیاز است که مشکل ضامن برای دریافت این وام رفع شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه همه دستگاه‌های مربوطه باید در حوزه رفع معضلات اجتماعی وارد شوند، گفت: یکی از دستگاه‌هایی که از اعتبار خوبی برخوردار بوده و می‌تواند بسیار در رفع معضلات اجتماعی تاثیرگذار باشد، شهرداری است. شهرداری به راحتی می‌تواند با اعتباراتی که در اختیار دارد یک مرکز ماده 16 جدا راه اندازی کند و معتادان را در آن نگهداری کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۷۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان