//
کدخبر: ۳۶۸۲۲ //
دولت به مصوبه خود عمل نمی کند؛

فساد در فروش نماد ضداستعماری کرمانشاه/پالایشگاه متری ۲۰۰هزار تومن

روند رسیدگی به واگذاری پرابهام دومین پالایشگاه قدیمی ایران با عزل مدیرعامل منصوب خریداران جدید و عدم تمکین وی به ترک این پست وارد فاز تازه ای شده است.

فساد در فروش نماد ضداستعماری کرمانشاه/پالایشگاه متری ۲۰۰هزار تومن
به گزارش فرتاک نیوز،

  واگذاری پر ابهام پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی شاید یکی از تلخ ترین خبرهای سال گذشته برای استان کرمانشاه و کشور باشد که دامنه حواشی آن همچنان ادامه دارد.

دومین پالایشگاه قدیمی کشور با سابقه ای حدود یکصد سال برای مردم کرمانشاه فقط یک بنگاه اقتصادی و تولیدی و یا یکی از ظرفیت های انگشت شمار اشتغال  برای بیکار ترین استان کشور نیست. این پالایشگاه یکی از نخستین بنگاه های نفتی ایران است که پس از ملی شدن صنعت نفت سردر آن طی مراسمی از نشانه های استعمار نفتی انگلستان پاکسازی شد.

این نماد ضد استعماری ایران اما به گفته نمایندگان مجلس سال گذشته به بهایی اندک به افراد واگذار شد.

واگذاری پالایشگاه فقط متری ۲۰۰ هزار تومان

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در این رابطه گفت: با یک حساب سر انگشتی دولت پالایشگاه کرمانشاه را متری ۲۰۰۰ هزار تومان فروخته است!

حشمت الله فلاحت پیشه گفت: حتی اگر از تمام زیرساختها و ماشین آلات و مخازن حاوی طلای سفید پالایشگاه چشم پوشی کنیم تنها زمین این مجموعه که در مرکز شهر قرار دارد بیش از اینها می ارزد.

واگذاری پالایشگاه کرمانشاه خلاف مصوبه سفر رهبری است

در عین حال عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه به مهر گفت: اصل واگذاری پالایشگاه محل اشکال است. اعلام کردند پالایشگاه زیان ده است اما واقعیت این است پالایشگاه آبادان با ۲۷۰۰ میلیارد تومان زیان واگذار نمی شود اما این پالایشگاه که تا سال ۹۳ سود ده بوده به یک باره با اعلام ۵۰۰ میلیارد تومان ضرر واگذار می شود.

کارشناسی رفته و یکی از انبارهای پالایشگاه کرمانشاه با چند هزار قلم جنس را تنها ۵۰۰ تومان قیمت زده استاحمد صفری گفت: کارشناسی رفته و یکی از انبارهای پالایشگاه با چند هزار قلم جنس را تنها ۵۰۰ تک تومان قیمت زده است. آیا دادگستری نباید به این موارد ویژه رسیدگی کند؟

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس ادامه داد: مصوبه سفر رهبری است که پالایشگاه کرمانشاه پس از راه اندازی پالایشگاه آناهیتا به آنجا ملحق شود. این زیر سوال بردن مصوبه نیست؟ چه می ماند برای الحاق؟

وی گفت: پالایشگاه آناهیتا را راه نینداختند که هیچ، پالایشگاه کرمانشاه نیز واگذار شد!

قانونی دانستن واگذاری توسط مدیران استانی و آغاز تحولات

 پس از بالا گرفتن جدل بر سر واگذاری پالایشگاه کرمانشاه با قیمت های نازل، استاندار کرمانشاه طی اظهاراتی تمامی روند واگذاری پالایشگاه را قانونی اعلام کرد.

مدیر عامل قدیمی پالایشگاه جای خود را به مدیریت عامل خریداران جدید داد و تغییرات و جابه جایی پرسنل پالایشگاه و روند تغییرات و تعدیل ها آغاز شد.

اعتراضات میدانی پرسنل پالایشگاه به استقرار مدیران جدید محوطه این مجموعه را به صحنه تحصن و اعتراض به واگذاری بدل کرد تا اینکه وزیر نفت نیز در واکنشی لفظی مخالفت خود را با اقدام دولت در واگذاری پالایشگاه کرمانشاه اعلام کرد.

زنگنه در خصوص واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه هم بیان کرد: بنده در خصوص واگذاری پالایشگاه کرمانشاه نامه‌ای به مسئولان مربوطه می‌نویسم، چراکه با این نوع واگذاری و سیستم برخورد مخالف هستم.

وزیر نفت، خاطرنشان کرد: بنده مخالف واگذاری نیستم، اما این نوع برخورد منجر به تعطیلی پالایشگاه می‌شود و وزارت نفت با تعطیلی پالایشگاه مخالف است.

وزیر نفت به مصوبه دولت عمل نمی کند!

علی رغم مخالفت لفظی وزیر نفت با واگذاری پالایشگاه اما عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است زنگنه به مصوبه دولت و حرف خود عمل نمی کند.

احمد صفری گفت: طبق مصوبه خود دولت این پروژه و زمین های آن به هیچ عنوان قابل واگذاری نیست و واگذاری آن تخلف  محسوب می شود.

وی افزود: طبق مصوبه دولت و ابلاغ معاون اول رئیس جمهور این پروژه از واگذاری خارج شده است اما متاسفانه آقای زنگنه به آن عمل نکرده اند.

مدیران استان با خریداران پالایشگاه همکاری می کنند

نماینده مردم کرمانشاه در خانه ملت به مهر گفت: فساد در واگذاری پالایشگاه کرمانشاه روشن است و متاسفانه برخی مدیران ارشد استان با خریداران همراهی می کنند.

عبدالرضا مصری گفت: واگذاری پالایشگاه کرمانشاه خلاف قانون است چون مصوبه دولت برای خارج شدن از واگذاری را دارد اما دولت مصوبه خودش را نقض کرده است.

مصری ادامه داد: مگر می شود پالایشگاهی که یکبار با قیمت هزار و هشتصد میلیارد تومان برای واگذاری به بانکها قیمت گذاری شده به یکباره به صد و هشتاد میلیارد تومان به چند نفر فروخته شود؟

این نماینده مجلس ادامه داد: قیمت هر سهم پالایشگاه ۲۲ هزار و پانصد تومان برای واگذاری قبلی اعلام شده بود اما اکنون هر سهم را عملا ۲ هزار و پانصد تومان فروختند. این تاراج بیت المال است.

مدیرعامل جدید عزل شده ولی کنار نمی رود!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: وزارت نفت و آقای کاظمی معاون وزیر به ما اعلام کرده است که مدیر عامل منصوب شده (از طیف خریدارها) یک هفته است که برکنار شده اما تمکین نمی کند و دست از مداخله در عزل و نصب ها و امورات مالی بر نمی دارد.

مصری تصریح کرد: این روند غیر قانونی باید متوقف شود ولی متاسفانه برخی اهرم ها مستقیما با مدیران دولت در استان برای ادامه روند فعلی همراه هستند.

ضرورت ورود جدی تر مدعی العموم

مردم کرمانشاه تقریبا در تمام سفرهای مقامات کشور به استان از دولتی گرفته تا سفرهای تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری به هر شکلی که شده از شعار تا دست نوشته، اعتراض خود به روند واگذاری پالایشگاه کرمانشاه را اعلام کردند.

با این حساب این مطالبه عمومی وجود دارد که مدعی العموم به عنوان مدافع حقوق عمومی مردم کرمانشاه برای حراست از مجموعه ای که در صورت تعطیلی ۲ هزار کرمانشاهی را بیکار می کند، وارد عمل شود.

2496920

2496919

منبع: قدس آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۸۲۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان