//
کدخبر: ۳۷۱۰۸۵ //

آتش سوزی در زندان اوین با برنامه ریزی قبلی صورت گرفت؟

ارگان دولت ابراهیم رئیسی در گزارشی تحلیل خود از حریق در زندان اوین را منتشر کرد.

آتش سوزی در زندان اوین با برنامه ریزی قبلی صورت گرفت؟

روزنامه ایران نوشت:اوایل مهرماه و درست هنگامی که اغتشاش‌ها در برخی نقاط کشور، بویژه در استان کردستان گسترش یافته بود، برخی جریان‌های معاند مدعی هجوم اغتشاشگران به زندان مرکزی شهر اشنویه و آزاد کردن زندانیان شدند که مشخص شد این خبر عاری از صحت است.

چندی بعد اما زندان لاکان رشت شاهد درگیری میان زندانیان بود. درگیری‌ها در این زندان میان تعدادی از زندانیانی آغاز شد که اغلب مرتکب قتل و به قصاص محکوم شده و در انتظار مجازات هستند.

در این زندان، درگیری زندانیان از یک بند به راهروهای زندان کشیده شد و تعداد دیگری از زندانیان نیز در حمایت از دوستان‌شان به این زد و خورد پیوسته و این دعوا به یک درگیری تمام‌عیار تبدیل شد. در این ناآرامی، تعدادی از زندانیان، تأسیسات موجود در راهرو و سالن زندان را تخریب کردند که در نتیجه پلیس در محل حاضر شد و برای آرام و پراکنده کردن زندانیان از گاز اشک‌آور استفاده کرد. چه خبر ادعایی درباره زندان اشنویه و چه شورش مقطعی در زندان لاکان رشت، نشان می‌دهد زندان، یک بخش ویژه در طراحی‌های مربوط به آشوب‌های اخیر بوده است که البته زندان اوین، جایگاه ویژه‌ای داشت. اما در نهایت، همه این تلاش‌ها با شکست سنگینی مواجه شد.

«اوین» در مرحله عملیات روانی

نکته مهم در این میان که مورد توجه برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم قرار گرفت، این واقعیت بود که ساعاتی پیش از وقوع شورش در زندان اوین، برخی اکانت‌های ناشناس، پیشاپیش از وقوع آتش‌سوزی و به صدا درآمدن آژیرهای خطر در این زندان خبر دادند. این امر، گمانه برنامه ریزی و طراحی بودن این شورش را تقویت می‌کند، به ویژه اینکه پس از وقوع آن، با پوشش خبری سنگین رسانه‌های ضدایرانی فارسی زبان هم همراه شد. روز گذشته درحالی که گزارش‌ها نشان می داد 4 زندانی جان خود را از دست دادند، این زیرنویس در شبکه ایران اینترنشنال دیده شد: «تیتر فعلاً این باشه 40 کشته و صدها زخمی...» هرچند این زیرنویس به عنوان گاف این رسانه مورد توجه کاربران قرار گرفت، اما واقعیت این است که این امر نشان دهنده یک طراحی برای تحت تأثیر قراردادن افکارعمومی است، طراحی که بر فیک نیوز و اخبار جعلی استوار است.

شورش مهار شده زندان اوین، اولین نمونه از این دست اتفاقات در آشوب‌های اخیر نبود. پیش از این، دست‌کم در دو زندان لاکان رشت و زندان شهرستان اشنویه نیز اتفاقات و شورش‌های مشابهی رخ داد، شورش‌هایی که نشان می‌دهد برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد آشوب و اغتشاش در کشور تا چه اندازه پیچیده بوده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۱۰۸۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان