//
کدخبر: ۲۶۱۱۷۸ //

مرگ کولبر جوان در گاوالان

هر ساله خبر مرگ صدها کولبر در کشور به دلایل مختلف منتشر می شود که متاسفانه امروز نیز در سردشت کولبری جان خود را از دست داده است که بدون شک چند روز دیگر سیل ابراز همدردی افراد براه خواهد افتاد اما نیاز است که یکبار برای همیشه به این مسئله پاسخ داده شود که چرا مشکل کولبران و مرزنشینان حل نمی شود.

مرگ کولبر جوان در گاوالان
به گزارش فرتاک نیوز،

خبر مرگ کولبر جوان به نام کامران مولانیا که در منطقه گاوالان جان خود را از دست داد امروز منتشر شد . این جوان برای جمع آوری گیاهان دارویی به گاوالان رفته بود که متاسفانه جانباخت. او برای تامین معاش خانواده مدتی بود که به جمع کولبران پیوسته بود.

رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این موضوع که اخیرا شاهد مرگ چند کولبر در مرز سردشت بوده ایم حال چرا یکبار برای همیشه مشکل کولبری رفع نمی شود گفت: مردم به سر ناچاری جان خود را کف دستشان می گذارند و برای سیر کردن شکم خانواده هایشان به دل کوه می زنند تا پارچه، وسایل خانگی یا سیگار بیاورند فلذا اگر با این مسئله هم مخالف هستند باید حداقل فکری به حال اشتغال پایدار در این مناطق بکنند.

دولت های کولبران را نادیده گرفته اند

وی ادامه داد: طرح ما برای ساماندهی کولبران علی رغم 150 امضا اولیه در صحن مجلس، رای نیاورد که اگر تصویب می شد هم اکنون بسیاری از مشکلات کولبران وجود نداشت. حقیقت این است که اشتغال پایداری برای مرز نشینان وجود ندارد و دولت ها هیچکدام تلاشی برای بهبود اوضاع مرز نشینان نکرده اند. کولبر یک انسان ایرانی است که نباید با گلوله  یا از سرما و سقوط از صخره کشته شود.

امنیت ملی ایران در خطر است

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت ادامه داد : امنیت پایدار در گرو معیشت اقتصادی مرز نشینان است یعنی اگر ما از نظر شغلی و اقتصادی آنها را در نظر نگیریم بدون شک امنیت ملی ما در خطر خواهد بود و این مسئله خیلی خطرناک است.

او افزود: ما چندین بار با وزیر امور خارجه به اقلیم کردستان رفتیم و حتی این مسئله مورد تایید قرار گرفت تا بازارچه های مرزی راه اندازی شود که مردم بتوانند مشغول بکار شوند اما متاسفانه فقط حرف زده شد اما در عمل کاری را اجرایی نکردند فلذا دولت باید یک برنامه اساسی در این زمینه داشته باشد که فقط روی کاغذ نباشد.

مشکلات معیشتی با مٌسکن موقت حل نمی شود

خضری با بیان اینکه بالای 8 میلیون نفر در مرزهای ما با مشکلات معیشتی و اقتصادی  روبرو هستند اضافه کرد: نباید فقط با مٌسکن مشکلات را به صورت موقت حل کرد بلکه باید فکری اساسی صورت بگیرد. دو سال قبل که بازارچه های مرزی سردشت و پیرانشهر را بستند بالای 40 هزار نفر از نان خوردن افتادند حالا اگر شغلی ایجاد نمی کنند حداقل با بستن بازارچه های مشکلاتشان را تشدید نکنند.

کوتاهی دولت در برابر مرز نشینان

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در پایان خاطر نشان کرد: صدای من با وجود اینکه بارها در صحن مجلس فریاد زده ام اما شنیده نشد چراکه دولت معمولا به صورت یک طرفه برای مرزنشینان تصمیم می گیرد فلذا طبیعی است که مشکلات نیز رفع نخواهد شد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۱۱۷۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان